• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3306 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۱ مرداد

واكنش جهاني به جنايت تندروهاي صهيونيست در نابلس

عباس: پرونده را به ديوان كيفري مي‌بريم

به دنبال جنايت جديد شهرك‌نشينان صهيونيست در روستايي در نابلس و سوزاندن كودك شيرخوار فلسطيني، دور جديدي از اعتراض‌هاي فلسطينيان عليه اسراييل آغاز شده است و بيم آن مي‌رود شمار جديدي از جوانان و نوجوانان فلسطيني قرباني خشونت‌هاي پليس صهيونيستي شوند. چنانچه بر اساس گزارش‌ها در دو روز اخير در ادامه سركوب خونين تظاهرات فلسطينيان به دست نيروهاي اسراييلي، حداقل دو نوجوان فلسطيني كشته شده‌اند. يكي از اين دو نوجوان جمعه شب در نزديكي ديوار حايل مرزي در شمال نوار غزه كشته شد و ديگري كه در جريان تظاهرات مجروح شده بود، در ساعات اوليه صبح شنبه در بيمارستان درگذشت.

اين وقايع واكنش گروه‌هاي مقاومت از جمله حماس را برانگيخته و آنها از آغاز رايزني‌ها در درون جبهه مقاومت براي تصميم‌گيري درباره چگونگي واكنش به اين جنايات صهيونيست‌ها خبر داده‌اند. اين در حالي است كه مقامات رژيم صهيونيستي پس از وقوع جنايت نابلس، در اقدامي پيش دستانه از پيگيري صهيونيست‌هاي مجرم در اين حادثه خبر داده بودند. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل كه براي عيادت از خانواده نوزاد فلسطيني كشته شده به بيمارستان رفته بود، گفت: «اكنون وظيفه قطعي اسراييل مبارزه با اين شر، يافتن مقصران و معرفي آنها به محكمه است. ما بايد همه را آرام كنيم و سپس به مبارزه مشترك خود ضد تروريسم و افراط گرايي ادامه دهيم.»

اما اين اظهارات، هنوز خشم فلسطينيان را فرو ننشانده و گروه‌هاي فلسطيني فراخوان برگزاري اعتراض‌هايي با عنوان روز خشم را صادر كرده‌اند.

محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان نيز با ابراز خشم از تكرار جنايات يهوديان افراطي از ارجاع پرونده شهادت كودك شيرخوار فلسطيني به ديوان كيفري خبر داده است. رييس تشكيلات خودگردان فلسطين در گفت‌وگوي تلفني با نخست‌وزير رژيم صهيونيستي تاكيد كرده است: دليل چنين جنايت‌هايي ادامه شهرك‌سازي‌هاي اسراييل است. ما بار ديگر به سازمان ملل مي‌رويم تا به حمايت بين‌المللي از مردم فلسطين دست يابيم. عباس در اظهارات رسانه‌اي نيز اعلام كرد: من شك دارم كه دولت اسراييل عاملان اين جنايت را محاكمه كند. ما از جامعه جهاني و در راس آن امريكا مي‌خواهيم تا نهادهاي شهرك‌سازي در اسراييل را در ليست تروريستي خود جاي دهد. عباس افزود:
« از سال 2004، شهرك‌نشينيان 11 هزار جنايت عليه ملت ما مرتكب شده‌اند كه دولت اسراييل آنها را ضد افراد ناشناس ثبت كرده يا از جنايتكاران آن چند ساعت بازجويي كرده و سپس آنها را آزاد كرده است تا بار ديگر به اين اقدامات كثيف و وحشيانه خود اقدام كنند.»

واكنش‌هاي جهاني

قتل فجيع كودك شيرخوار فلسطيني به دست شهرك‌نشينان صهيونيست در روستايي در نابلس واكنش بسياري از مقامات و نهادهاي بين‌المللي را برانگيخته است. شوراي امنيت، سازمان ملل، اتحاديه اروپا، سازمان همكاري اسلامي، امريكا و مقامات كشورهاي جهان اين اقدام را به‌شدت محكوم كردند.

اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل در بيانيه‌اي خشم خود را از سوزاندن كودك شيرخوار فلسطيني به دست شهرك نشينان اسراييلي در شهر نابلس ابراز داشته و حمله تروريستي شهرك‌نشينان به روستاي دوما را كه به كشته شدن اين كودك انجاميد به‌شدت محكوم و تاكيد كردند كه عاملان اين جنايت بايد در مقابل دادگاه حضور يابند و محاكمه شوند. بان كي مون، دبيركل سازمان ملل نيز در بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن حمله شهرك‌نشينان بر لزوم محاكمه عاملان اين حمله تاكيد كرد. اتحاديه اروپا با محكوم كردن اين اقدام، خواهان عدم چشم پوشي از اقدامات خشونت آميز شهرك‌نشينان و نيز مجازات جنايتكاران و اجراي قوانين شد. وزارت خارجه امريكا نيز در بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن اين حمله وحشيانه اعلام كرد: ما از اقدام بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل كه به نيروهاي امنيتي دستور داده تا از هر امكاناتي براي بازداشت عاملان اين حمله استفاده كنند، استقبال مي‌كنيم. وزارت خارجه امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد: به دليل نگراني‌ها نسبت به وقوع خشونت‌هاي بيشتر ما از تمامي طرف‌ها مي‌خواهيم تا آرامش خود را حفظ كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون