• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3306 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۱ مرداد

داستان زن و شوهري كه در اتاق 498 گير كردند

پيام رضايي/ «اتاق 498» عنوان نمايشي است كه در تالار حافظ به صحنه رفته است. اين اولين تجربه كاميار صالح‌پور كارگردان جوان اين اثر در يك سالن حرفه‌اي است. به گفته اين كارگردان متن اين اثر بر اساس طرح اوليه‌اي از عليرضا اجلي و نوشته مشترك هر‌دوي آنهاست. صالحي مي‌گويد: ايده اوليه از فيزيك كوانتوم آمده است كه «مشاهده‌شونده و مشاهده‌كننده و آگاهي در آن اهميت دارند. در اين مبحث از اين موضوع حرف زده مي‌شود كه به نسبت محدوديت‌ها قضاوت مي‌شود؛ شكافي كه بين حقيقت و واقعيت ايجاد مي‌شود. آدم‌هاي اين قصه هم شروع به ساختن چيزهايي مي‌كنند كه در ذهن خودشان دارند.» ظاهرا در اين اثر دو تم مورد داستان‌پردازي قرار گرفته است. «يكي شك و ترديد و عدم اطمينان و ديگري هم اينكه خودمان چيزهايي را خلق مي‌كنيم كه وجود ندارند. ما هميشه دنبال يك سوال هستيم چه در سختي‌ها و چه در خوشي‌ها و به دنبال جواب اين سوال‌ها مي‌رويم و در نتيجه لحظات زندگي را براي يافتن جواب اين سوالات از دست مي‌دهيم.»

اين نمايش داستان زن وشوهري را روايت مي‌كند كه در يك اتاق گير كرده‌اند و صدايي با آنها صحبت مي‌كند و قرار است سوالي از آنها پرسيده شود كه در صورت پاسخ صحيح از اتاق بيرون خواهند رفت و در صورت پاسخ اشتباه با اتاق براي هميشه محو خواهند شد و شك و ترديدهاي زندگي خصوصي‌شان افشا مي‌شود.

در اين نمايش، فرم بخش مهمي از كار را تشكيل مي‌دهد و به گفته كارگردان اين گروه سه ماه تمرين داشته است. اما نكته جالب اين است كه بازيگران اصلي اين نمايش دو هفته قبل از اجرا به گروه پيوسته‌اند و چنين زمان‌بندي معمولا در كارهايي با تجربه بالاي كاري رخ مي‌دهد. با اين حال صالح‌پور از بازيگرانش رضايت دارد. «بازيگران اصلي دو هفته قبل از اجرا به گروه اضافه شدند و دو هفته شبانه‌روزي تمرين كرديم. از انتخاب بازيگران راضي هستيم زيرا باهوش هستند و فكر كنم در زماني كوتاه‌تر از اين هم مي‌‌توانستند به نقش برسند.»

بازيگران حركت اين نمايش آرش اشاداد، پرنيان اختري، مهدي باقركني، برديا رحيمي، احسان گلستان، ابوالفضل ميرزايي، سارا محمدبيگي، مهناز ميرزايي، بهمن ناصري، بهار نرگسي، تينا واعظي و حامد همايون هستند.

حامد كميلي نيز در اولين تجربه تئاتري‌اش بازيگر يكي از نقش‌هاي اصلي است. «بازي حامد كميلي را دوست داشتم. كارهايش را دنبال مي‌كردم و ديده بودم كه هم نقش شيطان را بازي كرده بود و هم نقش يك شخصيت پاك و مذهبي را.» البته اين كارگردان گلايه‌هايي نيز دارد. او از اعتماد نكردن به جوان‌ها دلخور است. «شرايط براي انتخاب بازيگر سخت است. چون به شما اجازه نمي‌دهند وارد فضاي حرفه‌اي تئاتر شويد. هم از لحاظ مالي حمايتي نمي‌شود و هم فضاي كار سخت است. خود ما نتوانستيم اسپانسر بگيريم. مهم است به جوان‌ها اعتماد كنند و باور كنند كه ما سرشار از خلاقيت هستيم.» به گفته وي نمايش «اتاق 498» با هزينه شخصي ساخته شده است.

غير از حامد كميلي، نسيم ادبي، نيكي مظفري و بهناز بستان‌دوست در اين تئاتر به ايفاي نقش مي‌پردازند. اين نمايش از چهارم مرداد از ساعت 18:30 به مدت 70 دقيقه در تالار حافظ روي صحنه رفته است و تا دوم شهريور اجرا خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون