• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3306 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۱ مرداد

بتهوون دو افتتاح شد

اعتماد| شهركتاب تجريش، روز جمعه با حضور اهالي فرهنگ و رسانه افتتاح شد و در اين ميان شعبه دوم مركز موسيقي بتهوون هم در همين مركز فعاليت خود را آغاز كرد. شهر كتابي كه حالا به عنوان «شهر كتاب تجريش» شناخته مي‌شود، نزديك به 15 سال در شهركتاب نياوران مشغول فعاليت بوده است؛ ‌اما به خاطر واگذاري ملك به اين بخش نقل مكان كرده است، اين انتقال البته با اضافه شدن شعبه دوم مركز موسيقي بتهوون همراه است كه بدون شك اتفاق خوبي است.

«بابك چمن‌آرا» مي‌گويد: اين نخستين همكاري مركزموسيقي بتهوون و مجموعه فرهنگي ديگري در زمينه عرضه محصولات فرهنگي است و بخش موسيقي اين شهركتاب، با همكاري و زيرنظر مركزموسيقي بتهوون فعاليت خواهد كرد. شهركتاب تجريش واقع در مجتمع تنديس است؛ اما در اين ميان نمي‌توان اين مساله را ناديده گرفت كه فروشگاه‌هاي موسيقي اين روزها در معرض ورشكستگي كامل قرار دارند. اينها را تمامي صاحبان فروشگاه و همچنين ناشران موسيقي مي‌گويند، در چنين شرايطي افتتاح «بتهوون» ديگري يك ريسك به حساب نمي‌آيد؟ «بابك چمن‌آرا» در اين باره مي‌گويد: «در شرايط كنوني نه تنها فروشگاه‌هاي موسيقي كه حتي كتابفروشي‌ها نيز در حال ورشكستگي هستند، شايد هم شده‌ايم و نمي‌خواهيم باور كنيم. من خودم سليقه‌ام اين است كه همچنان از كتابفروشي‌ها خريد كنم و به نظرم مي‌رسد شهر كتاب‌ها، خودشان يك سوپرماركت فرهنگي هستند؛ اما سليقه نسل جديد و نياز امروز، حضور شهر كتاب‌ها را اجتناب‌ناپذير كرده است و شايد هم اين ناجي وضعيت فرهنگي باشند. در واقع در محلي مثل شهر كتاب ما مي‌توانيم به يكديگر تكيه كنيم و با همكاري يكديگر فعاليت‌هاي‌مان را ادامه دهيم.»

اما «بتهوون» تنها يك فروشگاه موسيقي نيست. بار بخش مهمي از نوستالژي فرهنگي تهران را نيز برعهده دارد. بسياري از دانشجويان و جوانان از سال‌ها قبل خودشان را از مكان‌هاي مختلف به اين فروشگاه مي‌رساندند تا مايحتاج موسيقايي خود را از آن تهيه كنند. «چمن‌آرا» مي‌گويد كه به دليل بزرگ‌شدن تهران و گرفتاري و ترافيك، حالا براي مردم سخت است كه تنها به اين فروشگاه بيايند، هر چند همين الان هم مردم خودشان را از جنوبي‌ترين و شمالي‌ترين نقطه تهران به فروشگاه ما مي‌رسانند؛ اما به هر حال نياز به تعداد بيشتري فروشگاه وجود دارد و عدم اين كار نوعي مقاومت بيهوده است. با همه اينها ما سعي مي‌كنيم تمهيداتي داشته باشيم تا در بخش موسيقي شهر كتاب از رنگ‌ها و المان‌هاي فروشگاه خودمان استفاده كنيم تا مخاطبان يادشان بماند كه اينها بخشي از بتهوون است.»

«چمن‌آرا» در مراسم افتتاح اين فروشگاه به اين مساله اشاره كرد كه اين حضور به‌دليل اين نيست كه شهر كتاب‌هاي ديگر در حوزه ارايه موسيقي بد كار مي‌كنند، در واقع بتهوون نكاتي دارد كه مي‌تواند با بقيه مراكز فرهنگي به اشتراك گذاشته شود. در نهايت اين فرصت خوب نصيب ما شد كه اميدوارم مورد استقبال قرار بگيرد.

اما در افتتاح شهر كتاب بسياري از اهالي ادب نيز حضور داشتند، مثلا «هوشنگ مرادي‌كرماني» در سخناني در اين باره گفت: «امروز زبان فارسي مادري ما مورد حمله واژگان غربي قرار گرفته و كم‌كم دارد از ياد مي‌رود. اين واژگان در حالي استفاده مي‌شوند كه ما در زبان مادري‌مان معادل‌هاي مناسب‌تري داريم. اين مساله در روزمرّگي ما هم نقش پررنگي پيدا كرده و تمام پيامك‌هايي كه هر روزه به يكديگر ارسال مي‌كنيم در حال كاسته شدن بوده و ما در روز دايما از سر و ته كلمات براي كوتاه كردن جملات‌مان استفاده مي‌كنيم.»

«حسين الهي قمشه‌اي» هم به اين مساله اشاره كرد كه ‌«كتاب‌هايي كه براي خواندن توصيه مي‌شوند و به عنوان كتاب خوب يا بزرگ معرفي مي‌شوند براي رشد كلي انديشه و بينش خواننده است نه آنكه هر آنچه را كه در آن كتاب‌ها آمده، بپذيرند. شخص در اثر مطالعه كتاب‌هاي خوب به تدريج چراغ‌هايي در دلش روشن مي‌شود كه حقايقي را در پرتو آنها مي‌توان ديد. پيش‌ترها ما با شنيدن يك نوع از موسيقي حال خوبي پيدا مي‌كرديم اما امروزه با وجود پيشرفت تكنولوژي در سيستم‌هاي الكترونيكي مي‌توانيم انواع موسيقي را شنيده و لذت ببريم، در واقع موسيقي خوب و متعالي به نوازنده و سازنده آهنگ متكي است و ساز نقشي در آن ندارد. اگر نوازنده به درجه كمال برسد و آهنگي را كه انسان برجسته‌اي در خاطرش نقش بسته بنوازد، تا مرز ابديت پيش مي‌رود و طعمي از ابديت و معنويت جاودانه را خواهد چشيد. موسيقي شرق و غرب اگر چه با هم تفاوت‌هاي بسياري دارند اما در اين خصلت كه در نقطه‌هاي اوج، آدمي را به جهان جاودانه نزديك مي‌كنند، مشتركند.»

جهانبخش عصار، مدير مركز شهركتاب تجريش هم توضيح مي‌دهد كه اين پتانسيل را داريم كه بتوانيم جمعيت حاضر در تنديس را به حوزه فرهنگ و هنر علاقه‌مند كنيم؛ اما ما به همين افراد اكتفا نكرده و با برگزاري مراسم‌ رونمايي و جشن‌هاي امضاي آثار، افراد خارج از سيستم اينجا را، به اين مركز مي‌كشانيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون