• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3308 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد

مديريت شبكه سه از تغيير مجري برنامه سينمايي تلويزيون خبر داد

سرنوشت نامعلوم «هفت»

رضا صديق / حرف و حديث‌ها درباره تنها برنامه سينمايي تلويزيون يعني برنامه هفت ديگر گيج‌كننده شده و هنوز هيچ خبر قطعي‌اي از سرنوشت اين برنامه نيست. هفته‌هاي گذشته مديريت شبكه سه در گفت‌وگويي با خبرگزاري‌هاي رسمي كشور اعلام كرده بود كه اين برنامه قرار است در شكل و شمايل ديگري تهيه و اجرا شود و تا اطلاع ثانوي پخش اين برنامه منتفي است. اين درحالي است كه غلامرضا ميرحسيني در نخستين اظهارنظر گفته بود كه بايد در روش ارايه برنامه هفت «بازنگري»اي صورت بگيرد و تاكيد كرده بود: «تا تغييرات اساسي در نگاه و محتواي كاركرد هفت ايجاد نشود، متوقف خواهد بود. البته متوقف به معناي ممنوع نيست بلكه ما داريم كار كارشناسي انجام مي‌دهيم، تيم فكري و اتاق فكر داريم و حتما زماني كه به آن مرحله رسيديم، برنامه «هفت» مجدد را خواهيم داشت. نگاه ما به سينماي جمهوري اسلامي ايران، نگاه ارزشي است، يعني سينما، صرفا صنعت و تجارت نيست كه بايد چرخ آن بچرخد....» او همچنين گفته بود: «بايد چارچوب برنامه هفت طوري باشد كه براي من مدير مشخص باشد كه سينما به عنوان يك رسانه در نظام جمهوري اسلامي ايران چه سهمي و نقشي در فرهنگ‌سازي دارد؟ در نتيجه نگاه ما اين است كه سينما، سينماي ارزشي بايد مورد حمايت قرار بگيرد، بايد مورد حمايت جدي قرار گيرد، مديريت سينما بايد مورد آسيب‌شناسي قرار گيرد، اشكالاتي كه در سينماي ما وجود دارد بايد به آن نقب زده شود، ضعف‌هايي كه در حوزه كارگرداني و فيلمنامه نويسي و مسائل تكنيكي وجود دارد بايد كاملا مورد توجه قرار گيرد و در نهايت «هفت»
براساس بضاعت خود و با توجه به مخاطب خودش، به همه يا بخش‌هايي از اين موضوع بپردازد». اين نخستين بار بود كه در نقد برنامه هفت اين‌گونه اظهار نطرهايي مطرح مي‌شد.

اما در آخرين اظهارنظري كه مديريت شبكه سه، غلامرضا ميرحسيني، درباره برنامه هفت داشت خبرهاي تازه‌اي به گوش مي‌رسد. ميرحسيني در گفت‌وگويي با خبرگزاري تسنيم درباره آخرين جلسه تصميم‌گيري برنامه سينمايي«هفت» با اشاره به جمع‌بندي جلسه اتاق فكر اين برنامه سينمايي گفت: «قرار شد كه محتوا و مسير اين برنامه با رويكردهاي جديد شبكه سه سيما توليد شود. او از معلوم نبودن مجري اين برنامه با رويكرد تازه خبر داده و گفته است: «در اين جلسه براي انتخاب مجري هنوز به جمع‌بندي نرسيديم اما گزينه‌هايي از جمله چهره‌هاي قديمي و همچنين شخصيت‌هاي جديد آشنا به سينما وجود دارد كه هنوز نهايي نشده است.» مديريت شبكه سه درباره زمان اجرايي شدن دوباره برنامه هفت گفته است: «با برنامه‌ريزي انجام شده ادامه پخش اين برنامه پرمخاطب سينمايي حداكثر تا ابتداي مهر ماه سال جاري در همان ساعت پخش و به صورت هفته‌اي يك بار روي آنتن شبكه سه سيما مي‌رود.»اين صحبت در شرايطي مطرح مي‌شود كه در روزهاي گذشته برخي رسانه‌هاي جريان خاص از ورود جواد شمقدري، مديريت سازمان سينمايي در دولت پيشين به تغييرات پيش‌روي برنامه هفت خبر داده‌اند. اين اخبار غيررسمي مي‌گويند كه قرار است كه تيم شمقدري اين برنامه را دست بگيرند و مديريت شبكه سه با آنها وارد گفت‌وگو شده است. خبر و شايعه ورود شمقدري به اين معادله را مي‌توان در امتداد اخباري دانست كه نشان از ورود مديران تيم احمدي‌نژاد در تلويزيون دارد و به عبارت ديگر خاستگاه اين شايعه را بايد در همين اخبار جست‌وجو كرد؛ البته اگر شايعه باشد و نه واقعيت. در ارتباط با اين حرف و حديث‌ها با محمود گبرلو تهيه‌كننده و مجري فعلي برنامه هفت گپي كوتاه زديم. گبرلو كه سال‌هاي زيادي به عنوان يك منتقد باورمند به انقلاب و ارزش‌ها فعاليت نوشتاري داشته و دارد و در اين سال‌ها اجراي برنامه هفت را نيز عهده‌دار بوده درباره صحبت‌هاي اخيري كه پيرامون برنامه هفت منتشر شده است، مي‌گويد: «از من دعوت شد كه برنامه هفت را تهيه و اجرا كنم و من هم سعي كردم تا خوب عمل كنم. برنامه هفت برنامه تلويزيون است و خودشان مي‌دانند كه چه مي‌خواهند بكنند. حالا هم بايد ببينيم چه پيش مي‌آيد. اگر ضرورت بدانند خودشان دعوتم مي‌كنند». تهيه‌كننده برنامه هفت درباره اينكه در ارتباط با اين حرف‌ها آيا اقدامي كرده است يا خير به «اعتماد» مي‌گويد: «راستش من منتظر هستم ببينم چه پيش مي‌آيد. من از هيچ چيز خبر ندارم و سياست و برنامه‌اي كه از آن صحبت مي‌شود با من در ميان گذاشته نشده است. آخرين صحبتي كه بين ما و شبكه مطرح بود اين بود كه از دوم مرداد تا آخر قرارداد برنامه را تهيه كنيم كه مي‌شد شش قسمت...» او درباره اينكه آيا توقف برنامه هفت را پيش‌تر به او اعلام كرده بودند يا نه مي‌گويد: «من هم از طريق خبرگزاري‌ها مطلع شدم كه قرار است پخش برنامه تا اطلاع ثانوي قطع شود و از طريق رسانه‌ها از صحبت‌هاي مديريت محترم شبكه سه مطلع شدم.»

مجري برنامه هفت درباره اينكه آيا پس از مطلع شدن از صحبت‌هاي ميرحسيني، مدير شبكه سه با او جلسه‌اي داشته است يا نه توضيح مي‌دهد كه «حقيقتش با مديريت محترم شبكه سه تا به حال جلسه‌اي نداشته‌ايم تا درباره اين برنامه صحبت كنيم. بعد از مصاحبه ايشان هم قرار ملاقاتي صورت نگرفته و تماسي بين ما و شبكه صورت نگرفته است. اين صحبت‌ها با ما در ميان گذاشته نشده است.» او از صحبت‌ها و نقدهايي كه مدير شبكه سه درباره محتواي برنامه هفت مطرح كرده است اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند و ضمن تاكيد بر اين نكته مي‌گويد: «درباره نقدهايي كه به برنامه مطرح شده است واقعا من متوجه صحبت‌هاي مديريت محترم شبكه سه نشده‌ام چون برنامه هفت در طول زمان ساختش تا امروز به تهيه‌كنندگي و اجراي من، نه تذكري دريافت كرده و نه توبيخي.» گبرلو در ادامه به ارزشي بودن برنامه هفت تاكيد دارد و مي‌گويد: «ما در طول اين سه سال كه برنامه هفت را اجرا كرده‌ايم همقدم با سياست‌هاي مديران تلويزيون پيش رفته‌ايم و معتقدم برنامه هفت نمونه يك برنامه ارزشي مطابق با سياست‌هاي فرهنگي نظام جمهوري اسلامي ايران است و هميشه طبق سياست‌هاي مديران برنامه به روي آنتن رفته است. صحبت‌هاي اخير هيچگاه مطرح نبوده است. همان‌طور كه گفتم در تمام اين ايام ما حتي جلسه‌اي هم با مديريت محترم شبكه سه نداشته‌ايم. به همين دليل هم بنده متوجه منظور ايشان نشده‌ام.»تهيه‌كننده و مجري برنامه هفت در پايان با اعلام اين موضوع كه خوشحال است كه برنامه هفت با هر تهيه‌كننده و مجري‌اي در خدمت سينماي ايران بماند مي‌گويد: «اگر من تهيه و اجرايش را عهده‌دار باشم كه خب طبق همان روال سابق در خدمت هستم و اگر هم نباشم آرزو مي‌كنم كه برنامه هفت براي سينماي ايران به خوبي باقي بماند.»

ريشه اتفاقاتي كه امروز براي برنامه هفت مي‌افتد را شايد بتوان در شايعاتي كه پيش‌تر درباره اين برنامه منتشر شده بود دانست؛ شايعاتي كه از سوي چهره‌هاي جريان خاص و بيشتر تيم مديريتي سينما در دولت پيشين قوت گرفته بود و اين برنامه را از آن خود نمي‌دانست. گفته‌هاي مديريت شبكه سه در حالي درباره اين برنامه مطرح مي‌شود كه «سينماي ارزشي» و توجه به آن هنوز هيچ تعريف مشخصي ندارد. اين نگاه را مي‌توان در جداسازي و نگاه خودي و ناخودي در عرصه فرهنگ معنا كرد و نگران بود كه قرار است برنامه هفت طبق صحبت‌هاي مديريت شبكه سه بنا دارد كه چه رويكردي را در آينده پيش بگيرد؟ مگر جز اين است كه كارگرداني كه در چارچوب جمهوري اسلامي فيلم مي‌سازد و از وزارت ارشاد مجوز ساخت و پخش فيلمش را دريافت مي‌كند، خارج از نظام و انقلاب نيست؟ آيا رويكرد تازه‌اي كه مديريت شبكه سه از آن سخن مي‌گويد را مي‌توان اين‌گونه برداشت كرد كه قرار است برنامه هفت بخش اعظمي از سينماگران را كه با «نظر و سليقه» يك طيف سياسي خاص همراه نيستند ناديده بگيرد؟ و هنوز اين سوال پابرجاست كه اصلا سينماي ارزشي و انقلابي در معناي انديشه ريشه انقلاب – و نه نظر يك يا چند مدير دولتي، چه تعريف مشخصي دارد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون