• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3309 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۴ مرداد

منطقه امن در شمال سوريه به زودي ايجاد مي‌شود

عمليات هوايي امريكا به نفع شورشيان

پس از توافق امريكا و تركيه درباره منطقه امن در شمال سوريه، واشنگتن براي نخستين بار تاييد مي‌كند كه ائتلاف بين‌المللي حملاتي در حمايت از مخالفان سوري انجام داده و كاخ سفيد تاكيد كرده است كه اين حملات ادامه خواهد يافت. پيش از اين ائتلاف حملات هوايي خود عليه گروه تروريستي داعش و در برخي مواقع در حمايت از نيروهاي كرد كه عليه داعش مي‌جنگند متمركز كرده بود. اما اكنون به گفته «بيل اوربان» سخنگوي پنتاگون حملات هوايي اخير در حمايت از مبارزاني انجام شده كه قبلا تحت آموزش واشنگتن قرار گرفته‌اند. به گفته سخنگوي پنتاگون نام اين گروه از شورشيان سوري، «سوريه جديد» خواهد بود.

سوريه جديد با60 شورشي

نيروهاي ائتلاف بين‌المللي به رهبري ايالات متحده امريكا از تابستان سال گذشته كه بمباران مواضع تروريست‌هاي داعش در سوريه و عراق را آغاز كرد، از موافقت خود با طرح تركيه براي آموزش شورشيان ميانه رو سوري خبر داد. اما به نظر مي‌رسد از آنجا كه پيش‌تر تمركز غرب بر سرنگوني بشار اسد رييس‌جمهوري سوريه، موجب شكل‌گيري گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه نصرت در اين كشور شده بود، ايالات متحده اين‌بار نسبت به گذشته در جلب سرباز براي جنگيدن سختگيري بيشتري داشته است. بر اساس گزارش‌ها اگر چه قرار بود در اردوگاه‌هاي نظامي امريكا در تركيه سالانه حدود 5400 تن آموزش نظامي ببينند، اما پنتاگون تاكنون فقط موفق به آموزش 60 نفر شده است. با اين حال آغاز دور جديد حملات هوايي امريكا، اقدامي در راستاي توافق اخير آنكارا و واشنگتن درباره ايجاد منطقه امن ارزيابي مي‌شود.

آغاز تشكيل «منطقه امن»

منابع رسمي در تركيه ضمن تاكيد بر اينكه توافق اخير آنكارا با واشنگتن براي ايجاد «منطقه امن» در شمال سوريه در زماني طولاني بررسي شده و دربردارنده جزييات دقيق از اوضاع شمال سوريه است، اعلام كردند كه «منطقه امن» به زودي ايجاد خواهد شد. بر اساس اين گزارش‌ها ديدارها ميان مسوولان امريكا و تركيه بيش از هشت ماه طول كشيد تا توافقنامه اخير را به ثمر برساند و تماس اخير ميان رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه و باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا نشانه‌اي از اين توافق است. اين منابع اعلام كردند كه ترك‌ها در نتيجه تحركات داعش، نظام، نيروهاي كرد و تهديد مستقيم به تشكيل كشور كرد در شمال سوريه احساس مي‌كنند در معرض فشار شديدي قرار دارند.

اختلاف اوباما و اردوغان

با وجود ادعاي منابع ترك مبني بر توافق باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا و رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه درباره تحركات مشترك در سوريه، آسوشيتدپرس گزارش داد كه اوباما و اردوغان در جنگ عليه داعش اختلاف نظر عميق دارند. اختلاف آنها به موضوع چگونگي برخورد با كردهايي برمي‌گردد كه با داعش مي‌جنگند. اردوغان خواستار مقابله با داعش در خاك تركيه است، اما بيشتر نگران قدرت گرفتن كردها در مرزهاي خود است و بيشتر به مواضع كردها در شما عراق حمله مي‌كند در حالي كه كردها در سوريه با حملات هوايي ايالات متحده عليه داعش مي‌جنگند و كاخ سفيد نسبت به حملات تركيه به شمال عراق و احتمال افزايش شمار قربانيان غيرنظامي هشدار داده است. اين در حالي است كه امريكا و تركيه اواخر ماه گذشته اعلام كردند كه درباره استفاده از پايگاه اينجرليك عليه داعش به توافق رسيده‌اند.

موقعيت تروريست‌ها

امريكا همزمان با تاييد حمله به نفع شورشيان سوري، از آغاز حملات هوايي به گروه جبهه نصرت خبر داده است. پيش‌تر برخي منابع گمانه زني مي‌كردند كه جبهه نصرت با حمايت ترك‌ها و اعراب بديل داعش در سوريه خواهد بود. اما منابع ترك گزارش داده‌اند كه جبهه نصرت و احرار شام هرگز نقشي در منطقه امن نخواهند داشت. منطقه امن از «عفرين» تا «اعزاز» و جرابلس ايجاد مي‌شود و به مسافت 140 كيلومتر و عمق 50 كيلومتر است. بر اساس گزارش‌هاي اين منابع، رهبران تركيه نشست‌هايي را با رهبران مخالفان سوريه برگزار كرده‌اند تا آنها را در جريان تحولات اخير در مرز با سوريه و توافق امريكا و تركيه بگذارند. توافق ميان امريكايي‌ها و ترك‌ها شامل انجام عمليات نظامي مشترك ميان تركيه و «مخالفان ميانه‌رو سوري» است.

پيام كاخ سفيد به دمشق

در حالي كه برخي از تحليلگران احتمال مي‌دهند تغيير استراتژي امريكا سبب رويارويي مستقيم ميان نيروهاي امريكايي و نيروهاي نظامي سوريه شود، جوش ارنست، سخنگوي بارك اوباما رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا، در كنفرانسي مطبوعاتي اعلام كرد كه كاخ سفيد از بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه به صراحت مي‌خواهد كه از درگيري با واحد‌هاي آموزش ديده توسط ايالات متحده امريكا در جنگ عليه تروريست‌هاي داعش خودداري كند. ارنست افزوده است: «ايالات متحده در صورت نياز آماده اقدامات بيشتر براي حمايت از اين نيروها است.»

 

بيش از ۴۵۰ غيرنظامي قرباني حملات امريكا به داعش

گزارشي كه از سوي يك كميته مستقل نظارت بر حملات هوايي ائتلاف بين‌المللي به رهبري امريكا عليه مواضع داعش منتشر شده، نشان مي‌دهد كه در جريان بيش از ۵۸۰۰ حمله هوايي دست‌كم ۴۵۹ غيرنظامي كشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، گزارش اين كميته مستقل نظارت نشان مي‌دهد كه در مجموع در يك سال گذشته بيش از ۵۸۰۰ حمله هوايي از سوي ائتلاف بين‌المللي عليه داعش و ديگر گروه‌هاي افراطي در عراق و سوريه سازماندهي شده، كه در نتيجه آنها بيش از ۱۵ هزار تن از نيروهاي داعش كشته شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون