• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3309 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۴ مرداد

همسر رييس‌جمهور ونزوئلا نامزد انتخابات پارلماني مي‌شود

ونزوئلا ماه دسامبر آينده شاهد يكي از حساس‌ترين انتخابات خود خواهد بود؛ انتخاباتي كه پس از مرگ هوگو چاوز، رييس‌جمهور پيشين ونزوئلا و روي كار آمدن نيكلاس مادورو مي‌تواند محكي جدي براي دولت وقت اين كشور باشد. اما به نظر مي‌رسد در اين دور از رقابت‌هاي انتخاباتي براي مخالفان دولت محدوديت‌هاي فراواني وجود دارد زيرا در نخستين گام مسوولان انتخابات ونزوئلا درخواست ماريا كورينا ماچادو، نماينده پيشين پارلمان براي نامزدي در انتخابات آينده پارلمان در ماه دسامبر را رد كرده‌اند و اين موضوع موجب اعتراض مخالفان شده است. ماچادو، پس از اعلام راي كميته انتخابات ونزوئلا، تصميم شوراي ملي انتخابات اين كشور براي رد نامزدي وي در انتخابات پيش رو را نقض حقوق وي و حقوق تمام ملت ونزوئلا دانست. گفتني است وي از جمله رهبران مخالف دولت است كه سال گذشته خواستار استعفاي مادورو شده بود و همچنين در برخي از اعتراضات خياباني براي پايان حكومت سوسياليستي در امريكاي جنوبي مشاركت داشت. ماچادو در طول سال‌هاي گذشته به يكي از چهره‌هاي بارز مخالفان اين كشور تبديل شده است كه هنوز اعتراضات عليه رييس‌جمهور اين كشور را ادامه مي‌دهد. چندي پيش، دفتر دادستاني دولت نيز وي را به نقشه كشيدن براي ترور مادورو متهم كرد، اين در حالي است كه وي با رد اين اتهام آن را مسخره دانست.

اما اتفاق مهمي كه در اين بين رخ داده فراخوان تجمع مخالفان است. مخالفان معتقدند دولت در تلاش براي اعمال محدوديت است تا كانديداهاي خودش از اين انتخابات نااميد نشوند. بر همين اساس خواستار اعتراضات سراسري در روز شنبه آينده شده‌اند.

شايان توجه است مهم‌تر از منع حضور يكي از رهبران مخالفان در اين انتخابات، خبر حضور همسر رييس‌جمهور ونزوئلا در انتخابات است كه مي‌تواند تنور انتخابات را بيش از هر زمان ديگري داغ كند. نيكلاس مادورو رييس‌جمهور ونزوئلا در اقدامي بي‌سابقه اعلام كرد كه سيليا فلورز همسر وي براي نامزدي در انتخابات پارلمان حضور مي‌يابد. همسر رييس‌جمهور، درگذشته رياست مجلس ملي را برعهده داشت و همچنين به عنوان دادستان كل ونزوئلا فعاليت كرده است. پس از اعلام نامزدي وي در انتخابات كنگره، مادورو اعلام كرد كه وي به عنوان يك شخص حقيقي در انتخابات شركت مي‌كند. وي افزود: او با من در اين باره مشورت كرد و من به او گفتم كه شما آزاد هستي كه مبارزات خود را انجام دهي زيرا شما صلاحيت‌هاي رهبري و نظامي لازم را براي خود داري و مكانيسمي وجود ندارد كه در اين باره شما را منع كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون