• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3309 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۴ مرداد

خبر كوتاه

تكذيب سقوط پايگاه عند

روز گذشته منابع يمني اعلام كردند كه ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن وابسته به انصارالله، حمله گسترده القاعده به پايگاه هوايي عند در استان لحج را ناكام گذاشتند. گزارش‌ها حاكي از آن است عوامل القاعده در اين حمله 13 خودروي زرهي را آتش زدند و در اين درگيري‌ها ده‌ها تن از نيروهاي القاعده و نظاميان ائتلاف عربي نيزكشته شدند. در طرف مقابل ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن همچنين موفق شدند به پيشروي‌هاي چشمگيري در منطقه مسيمير و نيز شهر مدغل در استان مارب دست يابند. در استان مارب، ارتش و كميته‌هاي مردمي پايگاه صفرا را به كنترل خود درآورده و نيروهاي القاعده وشماري از عوامل داعش را از پاي درآوردند. جنگنده‌هاي عربستاني نيز در ادامه تجاوزات‌شان به مناطق مختلف يمن، بيش از 85 موشك به دو منطقه قمع و فرع در استان صعده يمن شليك كرده و پايگاه عند را نيز هدف حملات هوايي خود قرار دادند. در همين راستا خبرها حاكي از آن است كه ائتلاف عربي به رهبري عربستان طي روزهاي اخير 3000 سرباز و نيروي نظامي را در بندر بريقه در عدن مستقر كرده كه بيشتر آنها از كشور امارات هستند. ماموريت اين نيروها تلاش براي پس گرفتن شهر عدن از انصارالله يمن است و نظاميان مذكور به همراه ده‌ها تانك و خودروي زرهي در اطراف شهر عدن مستقر شده‌اند. يك منبع نظامي كه خواست نامش فاش نشود در اين باره گفت: اين بيشترين تعداد نيرويي است كه ائتلاف عربي از آغاز حملاتش به يمن در ماه مارس در اين كشور مستقر كرده است.

 

استعفاي مسوول دفتر سياسي طالبان

سيد طيب آغا، مسوول دفتر سياسي گروه طالبان در قطر، با اعتراض به پنهانكاري مرگ ملا محمد عمر، رهبر اين گروه از سمتش استعفا داده است. اين تازه‌ترين نشانه از گسترش اختلافات ميان طالبان از زمان تاييد مرگ ملا عمر و انتخاب ملا اختر محمد منصور به عنوان رهبر جديد اين گروه است. سيد طيب آغا در نامه‌اي كه به رسانه‌ها فرستاده پنهانكاري مرگ ملاعمر را يك اشتباه تاريخي خوانده و گفته است كه پس از اين با گروه طالبان نخواهد بود. او مسوول دفتر سياسي گروه طالبان در قطر بود و از اعضاي ارشد رهبري شوراي طالبان به حساب مي‌آيد و از نزديكان ملا عمربه حساب مي‌آمد. او گفته است براي اينكه در منازعات بعدي كشور نقش نداشته باشد، تصميم گرفته تا از سمتش كنار رود و بعد از اين هيچ نقشي در پيام‌ها، اعلاميه و تصميم‌هاي امارت اسلامي گروه طالبان ندارد و از هيچ طرفي نيز حمايت نمي‌كند.

 

تشكيل دادگاه جنايات جنگي

پارلمان كوزوو طي حكمي با تشكيل دادگاه رسيدگي به جنايات جنگي موافقت كرد. اين دادگاه براي بررسي جنايات جدايي‌طلبان آلبانيايي تبار كوزوو عليه صرب‌ها در زمان جنگ داخلي تشكيل مي‌شود. تشكيل اين دادگاه كه يكي از خواسته‌هاي اتحاديه اروپاست، منوط به تغييرات در قانون اساسي كوزوو بود كه با راي نمايندگان عملي مي‌شود. هاشم تاچي، وزير خارجه كوزوو به هنگام راي‌گيري با حضور در پارلمان از نمايندگان خواست به تشكيل اين دادگاه راي مثبت بدهند. وي گفت: اين دادگاه موجب حركت همه ما به جلو بدون تفاوت‌هاي سياسي خواهد شد و زمينه‌هاي همكاري نزديك با اتحاديه اروپا، ناتو و امريكا را فراهم مي‌كند. من از شما قانونگذاران دعوت مي‌كنم به تشكيل اين دادگاه ويژه راي موافق بدهيد. گفتني است پارلمان كوزوو در ماه گذشته به تشكيل اين دادگاه راي منفي داده بود. در زمان جنگ داخلي كوزوو، هاشم تاچي رهبري ارتش جدايي‌طلب آلبانيايي تبارهاي كوزوو را به عهده داشت.

 

دستگيري رهبر گروه افراطي يهودي

سه روز پس از كشته شدن يك كودك يك سال و نيمه فلسطيني بر اثر پرتاب بطري‌هاي آتش‌زا توسط يهوديان افراطي به خانه اين كودك، رييس يك گروه افراطي يهودي دستگير شده‌ است. به گفته سخنگوي سازمان اطلاعات و امنيت داخلي اسراييل (شين‌بت)، مير اتينگر در شهر سافد در شمال اسراييل دستگير شده است. يك سخنگوي پليس گفته است كه فرد دستگير شده حدودا ۲۰ ساله ‌است و مظنون به جنايت با انگيزه‌هاي افراطي است. كابينه رژيم اسراييل پيش از اين و با محكوم كردن حمله تروريست‌هاي يهودي به فلسطينيان اعلام كرده بود كه با آنها به‌شدت برخورد خواهد كرد. وزير دفاع اسراييل در اين رابطه گفته بود: با تروريست‌هاي يهودي نيز بايد همان رفتاري شود كه با تروريست‌هاي ديگر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون