• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3309 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۴ مرداد

تركيه، سوريه و ايالات متحده؛ باتلاقي براي ما

استيون. كوك/پس از يك سال مذاكره، تركيه با استفاده ايالات متحده از پايگاه هوايي اينجرليك در عمليات عليه داعش موافقت كرد و در مقابل نيز دولت اوباما به ايجاد يك منطقه امن در شمال غربي سوريه و حملات هوايي تركيه به مواضع داعش در سوريه و مواضع پ. ك. ك در عراق رضايت داد. واكنش‌هاي اوليه درباره علاقه ناگهاني آنكارا به مبارزه با داعش و ايجاد منطقه امن متمركز بر پتانسيل تعويض بازي در مبارزه با رهبر داعش ابوبكر بغدادي و رژيم اسد بود. اما آنكارا نشان داد كه بيشتر از پيشروي كردها در برابر داعش ناراضي است.

ايالات متحده و تركيه تا به حال درباره چگونگي مقابله با داعش اختلاف داشتند. موضع ترك‌ها اين است كه بايد با سقوط رژيم اسد، براي مبارزه با داعش راه طولاني رفت. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري و احمد داوود اوغلو، نخست وزير تركيه يك اصل براي خود ساخته‌اند، مبني بر اينكه بشار اسد بايد برود. اما دولت اوباما معتقد است زوال اسد قطعا به نفع بغدادي خواهد بود كه هرج و مرج خونيني به راه انداخته‌اند. اما به گزارش واشنگتن‌پست برخي تحولات مانند عبور داعش از مرز عزاز و همچنين عمليات انتحاري سوروچ باعث شد كاخ سفيد بيشتر بر دغدغه‌هاي تركيه متمركز شود. حادثه سوروچ نشان داد داعش توانايي عمليات در داخل تركيه را دارد. اما ترك‌ها چه مي‌خواهند؟ واضح است آنكارا با مساله داعش روبه‌رو است اما براي اين كشور مشكل ناسيوناليسم كرد هم وجود دارد. در نتيجه تركيه مبارزه با كردها را در اولويت قرار داده است. در طول 13 سال گذشته حزب عدالت و توسعه (AKP) به دنبال حل اين چالش تاريخي از طريق انواع طرح‌هايي بود كه كردها را مجبور به تجديدنظر در ناسيوناليسم كردي كند. اين طرح‌ها شامل سرمايه‌گذاري 12 ميليارد دلار سالانه در جنوب شرقي اين كشور بود. با وجود اين، فشار سياسي زماني افزايش يافت كه كردها در سوريه و در امتداد مرز تركيه توانستند يك كانتون مستقل ايجاد كنند و بعد از نمايش قوي حزب دموكراتيك خلق كرد در انتخابات پارلماني تركيه، ترس ترك‌ها كاملا بديهي است.

14 ميليون نفر كرد در تركيه زندگي مي‌كنند. ترك‌ها براي سازماندهي چيزي حدود 8/1ميليون پناهجوي سوري سزاوار ستايش هستند اما با ايده منطقه امن، آنكارا مي‌خواهد مطمئن شود كه كردهاي سوريه قادر به تحكيم دستاوردهاي خود در برابر داعش نيستند. مقامات امريكا و تركيه آشكارا بر اين باورند كه نيروهاي هوايي آنها مي‌توانند با نيروهاي اسد و داعش به طور جداگانه بجنگند اما اگر آنها با هم همكاري كنند، چه؟ بنابراين مي‌توان گفت كه ايجاد منطقه امن و استفاده از اينجرليك براي ايالات متحده يك ريسك بزرگ است. اگر نيروهاي دفاع هوايي سوريه پنتاگون را تهديد كنند، امريكا چه واكنشي خواهد داشت؟ مانند بحث منطقه پرواز ممنوع، ايالات متحده راه‌هاي زيادي براي درگيري در سوريه خواهد داشت، اما آيا تركيه به ايالات متحده در عراق و سوريه كمك خواهد كرد؟ آنكارا كه بيشتر به جاي جنگ با داعش، به دنبال جنگ با كردها است. اين راه‌حل سوريه نيست، وارد شدن به جنگي در دوره‌هاي تركي است. در تركيه به اين مي‌گويند باتلاق.

منبع: شوراي روابط خارجي امريكا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون