• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3330 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ شهريور

عمارت مسعوديه ميزبان جشن خانه سينما مي‌شود

«هفدهمين جشن خانه سينما روز جمعه بيستم شهريورماه و با تقدير از سعيد پورصميمي، فرهادورهرام و احمدرضا درويش در عمارت مسعوديه برگزار مي‌شود.»اين را همايون اسعديان، دبير هفدهمين جشن صنفي اهالي سينما در نشست خبري‌اي كه روز يكشنبه در خانه سينما برگزار شد، گفت. بر اساس ليستي كه از خانه سينما در اختيار خبرنگاران قرار گرفت نامزدهاي راه يافته به مرحله داوري جشن خانه سينما اعلام شدند و در ميان اين اسامي سه فيلم «چند مترمكعب عشق»، «در دنياي تو ساعت چند است» و«قصه‌ها» ركورددار نامزدي اين جشن هستند. در اين نشست از جزييات هفدهمين جشن سينما سخن گفته شد و همايون اسعديان، دبير و مازيار ميري، مدير اجرايي اين جشن به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. ‌همايون اسعديان پيش از شروع پرسش خبرنگاران در نشست روز يكشنبه جشن خانه سينما اعلام كرد كه در اين دوره از جشن؛ صنايع شير ايران‌ «پگاه» حمايت مادي را برعهده دارد.

در ابتداي نشست اسعديان به سوالي پاسخ داد كه به مراسم جشن روز سينما توسط سازمان سينمايي اشاره داشت و پرسيده بود كه جشن سازمان سينمايي با جشن خانه سينما موازي است يا به هم مربوط نيستند؟ كه اسعديان گفت: سازمان سينمايي فقط يك مراسم گردهمايي و شام برگزار مي‌كند و شكل برنامه آنها با ما كاملا متفاوت است. آنها نه جايزه‌اي ارايه مي‌دهند و نه بزرگداشت دارند. بنابراين ما اصلا آن مراسم را موازي با برنامه خود نمي‌دانيم.

دبير هفدهمين جشن خانه سينما در ادامه با اشاره به محل برگزاري جشن در عمارت مسعوديه گفت: برگزاري جشن خانه سينما معضلات زيادي دارد و حتي برج ميلاد هم فضاي كوچكي براي اين جشن محسوب مي‌شود چرا كه ما 31 صنف داريم و نيازمند جايي با ظرفيت بالاي سه هزار نفر هستيم. ما به تالارهاي ديگر هم فكر كرديم اما هر كدام محدوديت‌هايي داشتند به همين دليل عمارت مسعوديه را انتخاب كرديم و مراسم را يك روز زودتر ازروز ملي سينما يعني 20شهريور كه روز جمعه است‌، برگزار مي‌كنيم تا مساله ترافيك و تردد در شهر وجود نداشته باشد.

در ادامه اسعديان در پاسخ به سوالي كه نوع انتخاب شدن حامي مالي جشن را جويا شده و از نبود حمايت يك نهاد فرهنگي در كنار برگزاري جشن پرسش كرده بود، گفت: ما تا يك هفته پيش مشكل اسپانسر داشتيم اما از هفته پيش ديگر پاسخ بعضي‌ تلفن‌ها را نمي‌دهيم. بسياري از نهادها خيلي دير به فكر حمايت از ما افتادند. اما شركت پگاه از آغاز برخورد بسيار مثبتي داشت و نشان داد كه به جز مقوله ورزش به فرهنگ و هنر هم علاقه‌مند است. در سال‌هاي گذشته هميشه حاميان ما فرهنگي نبوده‌اند و پيش‌تر شركت‌هاي چرم و... نيز از ما حمايت كرده‌اند. به هر حال گروه‌هاي هنري نيازمند پول هستند‌ و خوب است كه بتوانند اين پول را از طريق ديگر شركت‌ها و نهادها جذب كنند.

مازيار ميري هم در تكميل صحبت‌هاي اسعديان با اشاره به اينكه اين شركت سال‌هاست كار فرهنگي انجام مي‌دهد و از طريق تبليغ‌هاي خود نكاتي را درباره پوكي استخوان هشدار مي‌دهد، گفت: اين شركت به مسائل فرهنگي آشناست همچنان كه تعدادي از دوستان فرهنگي ما هم در اين تبليغات به آنان كمك مي‌كنند. ما ورود اين شركت را خوشامد مي‌گوييم و اميدواريم ديگر شركت‌ها و مراكز هم از مقولات هنري حمايت كنند. همايون اسعديان در ادامه اين نشست خبري تاكيد كرد كه «به دليل همت و انرژي دوستان در بخش اجرايي، جشن امسال با كمترين هزينه برگزار مي‌شود و ما قطعا به دنبال آورده‌اي هستيم كه روز 20 شهريور آن را اعلام مي‌كنيم.

دبير هفدهمين جشن خانه سينما در پاسخ به پرسشي كه به ورود و حضور ميهمانان خارجي تاكيد داشت، گفت: اين موضوع در حيطه فعاليت‌هاي خانه سينما نيست. ما پيش از اين فعاليت‌هاي ديگري داشته‌ايم، مانند معرفي فيلم به جشنواره آسيا پاسيفيك يا بازديد از آكادمي اسكار اما دعوت از ميهمان خارجي در حيطه فعاليت‌هاي ما نيست.

در بخش ديگري از نشست پرسش و پاسخ مسوولان برگزاري هفدهمين جشن خانه سينما، مازيار ميري توضيحاتي درباره داوري اين دوره از جشن خانه سينما ارايه و موضوع داوري جشن هفدهم را شفاف كرد و گفت: از ميان 58 فيلم متقاضي شركت در جشن داوران هر رشته نامزدهاي‌شان را اعلام كرده‌اند كه براساس آن فيلم «چند متر مكعب عشق» كار جمشيد محمودي با 10 نامزدي، «در دنياي تو ساعت چند است» كار صفي يزدانيان با 10 نامزدي و «قصه‌ها» به كارگرداني رخشان بني‌اعتماد با هشت نامزدي بيشترين تعداد نامزدها را دارند. او همچنين به معرفي نامزدهاي بخش‌هاي مختلف اين جشن پرداخت و گفت: 4 مراسم اول ما در تالار ايوان شمس برگزار مي‌شود كه اين مراسم‌ها با برگزاري جشن انيميشن 8 شهريور ماه كار خود را آغاز مي‌كنند و در ادامه نيز جشن‌هاي فيلم مستند، كوتاه و بزرگداشت‌ها برگزار مي‌شود و جشن نهايي نيز طبق اعلام قبلي روز 20 شهريورماه برپا خواهد شد.

در انتهاي اين نشست كه صبح يكشنبه در خانه سينما و سالن سيف‌الله داد برگزار شده بود مدير اجرايي جشن در پاسخ به پرسشي درباره جاي خالي موسيقي فيلم «در دنياي تو ساعت چند است» در ميان نامزدهاي بخش موسيقي گفت: تفاوت داوري ما با جشنواره فجر اين است كه اينجا داوري به عهده صنوف است كه خوشبختانه امسال يكي از بهترين داوري‌ها را داشتيم و مي‌توانيم با افتخار و خيلي محكم از اين داوري‌، دفاع كنيم. اما به هر حال هميشه سليقه هم دخيل است و نمي‌توان اين عامل را ناديده گرفت.

پس از اتمام نشست از اهالي رسانه پذيرايي شد و خبرنگاران با مسوولان برگزاري جشن هفدهم خانه سينما گپ و گفت صميمي داشتند. خانه سينما در دولت دهم با مشكلات عجيب و غريبي از سوي دولت روبه‌رو شده بود كه برگزاري جشن را نيز تحت‌الشعاع قرار داده بود و حالا پس از گذشت دو سال و در آستانه سومين سال دولت يازدهم، خانه سينما دوباره روي پاي خود ايستاده و مسوولان اين تشكل صنفي در تلاش هستند تا دوباره هويت جشن خانه سينما را به اين خانه بازگردانند. تعامل خانه سينما و سازمان سينمايي در اين مهم بي‌تاثير نبوده است، با اينكه هنوز بزرگ‌ترين مشكل اين نهاد صنفي تهيه بودجه براي جشن‌هاي صنفي مانند جشن انجمن و منتقدان نويسندگان سينما يا باقي صنوف است. شايد جشن هفدهم سينما نقطه عطفي شود براي جشن‌هاي مستقل باقي صنوف در خانه سينما. بايد تا بيستم شهريور صبر كرد و ثمره تلاش‌هاي همايون اسعديان و مازيار ميري و ديگر مسوولان برگزاري جشن را به نظاره نشست. اميد كه اين جشن به هويت خويش باز گردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون