• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3330 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ شهريور

جنتي از عملكرد دو ساله‌اش گفت

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همزمان با هفته دولت، توضيحاتي درباره عملكرد دو ساله‌اش در زمينه موضوعات مختلف فرهنگي كشور ارايه داد. او كه شامگاه هفتم شهريور ماه در برنامه «نگاه نو» سخن مي‌گفت درباره مهم‌ترين دستاوردهايش از زماني كه بر صندلي وزارت ارشاد تكيه زده صحبت كرد.

از مهم‌ترين حرف‌هاي وزير در زير مي‌آيد:

تلاش مي‌كنيم همه كساني كه حرفي براي گفتن يا نوشتن دارند بيايند و ابراز كنند. البته اين ابراز كردن بايد در چارچوب قانون باشد به عنوان مثال مسائل الحادي و موارد مبتذل جنسي و همچنين مسائلي كه مغاير با امنيت ملي است نبايد در كتاب‌هاي ما وجود داشته باشد.

تلاش مي‌كنيم فرهنگ ايراني اسلامي را كه جزو هويت ما است، تقويت كنيم.

در سال گذشته 72 هزار عنوان كتاب مجوز گرفتند كه بخش قابل توجهي از آنها چاپ اول هستند.

در طول دو سالي كه از دولت يازدهم مي‌گذرد با بيش از10 دستگاه و نهاد تفاهمنامه‌هايي امضا شده است.

حدود پنج ماه است كه بحث اصلي ما مساله تحكيم خانواده، بي‌رغبتي جوانان به ازدواج‌، طلاق‌ها و جدايي‌ها و پديده بسيار زشت ازدواج سفيد است؛ ازدواجي كه بايد به آن ازدواج سياه گفت و در فارسي كلمه «هم‌باشي» را مي‌توان به آن اطلاق كرد.

وقتي صحبت از انحطاط اخلاقي مي‌شود فكر مي‌كنيم وقتي يك خانم با لباس ناشايست در خيابان راه برود يعني انحطاط اخلاقي، اما كمتر توجه مي‌كنيم كه در جامعه چقدر دروغ‌گويي، نقض عهد‌، شكستن امانت، بدگويي پشت سر ديگران‌ و وارد كردن اتهامات ناروا زياد شده است.

نخبگان ما كه گردانندگان رسانه‌ها هستند به‌راحتي در رسانه‌هاي‌شان نسبت به كسي كه با او عداوت يا مخالفت دارند‌، اتهام ناروا و دروغ نسبت مي‌دهند.

بنيادي زيرنظر وزارت ارشاد با عنوان بنياد بازي‌هاي رايانه‌اي تشكيل شد كه وظيفه‌اش حمايت از كساني است كه در اين حوزه محصولات فاخر و غذاي سالم فكري توليد مي‌كند.

راه‌اندازي شبكه ملي فرهنگ كار ديگري است كه وزارت ارشاد روي آن تاكيد دارد.

همه اصحاب فرهنگ و هنر حوزه علميه‌، ائمه جمعه و... در مصون‌سازي فرهنگي نقش و وظيفه دارند و وزارت ارشاد هم حمايت‌هاي مادي و معنوي خود را انجام مي‌دهد.

بخشي از توليدات ما مواردي هستند كه مجوز ساخت آنها در گذشته داده شده است و اين دولت نمي‌تواند مسووليت آن بخش را برعهده بگيرد.

فيلم رستاخيز يك فيلم ارزشي و ديني است كه فيلمنامه آن در زمان گرفتن مجوز توسط بسياري از صاحب نظرها و علما بررسي شد و درآن اشكالي نديدم، اصلاحات زيادي روي اين فيلم اعمال شده است. پيشنهاد داديم كه چهره حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت علي‌اكبر(ع) در فيلم رستاخيز با هاله‌اي از نور پوشانده شود، اگر اين اصلاحيه هم اعمال شود، «رستاخيز» مجوز اكران خواهد گرفت.

طبق آمار تعداد كساني كه در سال 93 به سينما رفتند، دوبرابر كساني است كه در سال 92 براي ديدن فيلم‌ها به سالن‌هاي سينما رفتند.

در اين مدت حدود 360 سالن سينما را ديجيتال كرديم.

جدايي بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر امسال اعمال شد و در ارديبهشت‌ ماه شاهد برگزاري بخش بين‌الملل بوديم.

فيلم محمد(ص) نه‌تنها در ايران بلكه در سطح جهان كاملا قابل عرضه و مورد استقبال قرار گرفته است و به برخي زبان‌ها هم دوبله شده است.

تعداد كساني كه اصلا به مخاطب ايراني توجه ندارند و صرفا براي جشنواره‌هاي خارجي فيلم مي‌سازند بسيار اندك است.

در سال اول دولت تدبير و اميد برخي فيلم‌ها كه در گذشته ساخته شده بودند از نظر سياسي يا اخلاقي مشكل داشتند و ما به آنها اجازه حضور و اكران نداديم.

وقتي يك فيلم در جشنواره عرضه مي‌شود به معني حمايت بي‌حد و حصر از آن نيست.

تئاتر مظلوم‌ترين هنري است كه به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. ما از نظر فضاهايي كه براي نمايش داريم بسيار فقير هستيم و تنها در مركز كشور و پايتخت چند مركز تئاتر داريم.

در نمايشگاه امسال حدود 460 هزار عنوان كتاب عرضه شد كه 300 هزار عنوان كتاب داخلي و 160 هزار عنوان كتاب خارجي بود.

با توجه به ارتباطات گسترده برخي كتاب‌ها به صورت قاچاق در داخل چاپ و وارد بازار مي‌شوند. قطعا در اين زمينه بايد نظارت جدي وجود داشته باشد. بالاخره واقعيتي است و نمي‌توان مرزها را كاملا كنترل كرد.

ما اكنون مميزي را در پيش و پس از انتشار كتاب اعمال مي‌كنيم در ابتداي مسووليتم معتقد بودم براي اينكه ناشران كتاب در صف گرفتن مجوز نمانند، خودشان قبل از چاپ مميزي‌ها را اعمال كنند؛ اما خود ناشران نپذيرفتند.

به سايت‌هاي مخالف و موافق دولت اگر واجد شرايط باشد مجوز داده شده است. ما به 500، 600 سايت خبري مجوز داده‌ايم. روزنامه‌هايي هم كه توقيف شده‌اند به دليل توهين به مقدسات بوده است.

ما با سرعت به سمت دولت الكترونيك پيش مي‌رويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون