• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3335 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ شهريور

شواليه آواز ايران با «حافظ» روي صحنه رفت

اعتماد| سرانجام به نوازندگان خارجي «حافظ» ويزا ندادند، بي‌آنكه دليلي براي اين ماجرا بيان شود. حضور نوازندگان خارجي در ايران البته سري دراز دارد. قرار بود بعد از «كيتارو» بسياري از چهره‌هاي برتر موسيقي جهان به ايران بيايند. نام «ياني» و خيلي‌هاي ديگر هم در اين ليست بود، حالا اما هيچ‌كدام از اين اتفاقات رخ نداد و بالطبع امكان حضور اين نوازندگان براي حافظ ناظري هم امكان‌پذير نشد. با اين وجود «شهرام» و «حافظ» ناظري در دو شب با حضور چهره‌هاي نوازندگي برتر ايران در كنسرت «ناگفته» با هم خواندند و ساز ابداعي «حافظ» هم به صدا درآمد. اين كنسرت كه تاكنون در چند سالن بزرگ در دنيا از جمله «kodak theatre»- سالن اجراي مراسم اسكار- روي صحنه رفته است، براي نخستين بار براي مخاطبان ايراني نيز اجرا شد و نوازندگان ايراني به جاي هنرمندان خارجي كه به دلايلي نتوانستند به ايران بيايند، ساز زدند و شهرام ناظري با فرزندش، قطعات خاطره‌انگيزش را اجرا كرد.

شواليه آواز ايران از سالن غيراستاندارد وزارت كشور گلايه كرد و البته به اين نكته اشاره داشت كه تمركز مخاطبان سبب شده است تا اين امكان براي آنان به وجود ‌آيد كه در محيطي آرام به اجراي برنامه بپردازند. در اين كنسرت قطعات معروفي از شهرام ناظري، اين‌بار با همراهي فرزندش بازخواني شدند؛ قطعاتي مانند «نهان مكن»، «مرا مي‌بيني و هر دم زيادت مي‌كني دردم»، «باز آمدم، باز آمدم» و همچنين چند فصل از آلبوم ناگفته مانند «آفرينش» و «بازگشت جاودانگي» كه در بيشتر آنها، حافظ ناظري قبل يا بعد از پدرش ابياتي را مي‌خواند.

اين كنسرت با اتفاق ديگري نيز همراه شد. «حافظ» ساز سه‌تار را تكامل داده و آن را به همين نام گذاشته است. حدود 40 نمونه از اين ساز، پس از سه سال زماني كه براي رسيدن به نمونه نهايي صرف شد، ساخته شده است. در ساز «حافظ» دو سيم به چهار سيم سه‌تار اضافه شده و از اين نظر، فركانس صداي آن بم‌تر است و گستره هارمونيك وسيع‌تري را در قياس با سه‌تار دارد. او در اين كنسرت به مشكلاتي كه براي اجراي كنسرت داشت، اشاره كرد و البته يادآور شد: «من بعد از 15 سال اين افتخار را پيدا كردم كه روبه‌روي شما بنشينم و از حضور و حمايت شما مخاطبان تشكر مي‌كنم. قرار بود بزرگان موسيقي دنيا در اين كنسرت همراه ما باشند، اما به‌دليل يك‌سري مسائل حضور آنها ممكن نشد؛ اما از آنجا كه هر اتفاقي جنبه مثبت و منفي دارد، جنبه مثبت اين اتفاق نيز ايجاد فرصت آشنايي با اين هنرمنداني است كه امشب با ما برنامه گذاشتند. اين نوازندگان ايراني چيزي كمتر از بزرگان موسيقي دنيا ندارند. اميدوارم وزارت ارشاد توجه بيشتري به موسيقي داشته باشد. اين هنرمندان قابليت آن را دارند كه نام ايران را در جهان بزرگ كنند، در شرايطي كه نياز داريم، فرهنگ ايران را به دنيا معرفي كنيم.»

در كنسرت «ناگفته» پدرام فريوسفي (ويلن)، ميثم مروستي (ويولا)، آتنا اشتياقي (ويلنسل)، شهريار نظري (دف/ بم باژ)، فرهاد صفري (زروان/ كارنگ) و بابك غسالي (عود) هنرنمايي كردند. همچنين يك گروه سه نفره از خوانندگان زن به عنوان گروه كر، خوانندگان اصلي را همراهي كردند، البته صداي اين گروه در برخي قطعه‌ها بلندتر از خواننده اصلي و نامتناسب مي‌شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون