• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3335 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ شهريور

كمپين نويسندگان جهان براي كمك به پناهندگان سوري

 

بهار سرلك/ پنجشنبه گذشته «پاتريك نس»، رمان‌نويس بريتانيايي، فراخواني براي كمك به كودكان پناهنده‌ سوري اعلام كرد و به سرعت با كمك‌هاي بشردوستانه از سوي نويسندگان سراسر جهان مواجه شد به طوري كه طي 36 ساعت 400 هزار يورو جمع‌آوري شد.

به گزارش روزنامه اينديپندنت؛ «ديويد نيكولز»، نويسنده رمان«يك روز» و «جان گرين» نويسنده رمان پرفروش «خطا در ستارگان ما» از جمله نويسندگاني بودند كه از اين كمپين «نجات كودكان» حمايت كردند. درواقع پاتريك نس بعد از اطلاع از داستان خانواده «آيلان كردي» كه درياي مديترانه را راهي به سوي آزادي انتخاب كردند اما كودك سه ساله شان طعمه امواج درياي مديترانه شد و عكس آرام‌گرفته او در ساحل بدروم در سراسر دنيا پخش شد، به فكر فراخوان جديدي در كمپين «نجات كودكان» افتاد.

پاتريك نس يك ساعت پس از انتشار فراخوان كمپين «نجات كودكان» در صفحه رسمي توييتر خود نوشت: «من نمي‌دانم اين اقدام جواب مي‌دهد يا نه اما مبلغ 10 هزار يورو براي شروع به اين خيريه اهدا مي‌كنم تا براي كمك به بحران پناهندگان «كاري» كرده باشم.» اين نويسنده در ابتدا رقم مورد نظر را 20 هزار يورو قرار داد، كه نيمي از آن را خود به اين كمپين اهدا كرد، اما مبالغ اهدايي ساعت به ساعت بالاتر رفت.

اين حركت نس در واقع پاسخي بود به «ديويد كامرون»، نخست وزير انگليس، كه پيش از اين در مقابل انتقاد‌ها و حمله‌هاي توييتري در مورد بحران پناهندگان، گفته بود: فعاليت در توييتر «نمودي از ناتواني» است و او مي‌خواهد اقدامات جدي‌تري انجام دهد.

جان گرين كه اقتباس سينمايي از رمانش «خطا در ستارگان ما» سال گذشته ساخته شد، پس از انتشار فراخوان نس 10 هزار يورو به اين كمپين اهدا كرد و پس از آن «درك لندي»، نويسنده مجموعه كتاب‌هاي كودكان «لذت تقلب» و «ماريان كيز» رمان‌نويس ايرلندي نيز مبالغي را اهدا كردند. همچنين «جوجو مويز» نويسنده رمان «من پيش از تو»، كه در اقتباس سينمايي اين رمان «اميليا كلارك» و «سم كلافلين» ايفاي نقش كردند و«فرانچسكا سيمون» نويسنده رمان «هانري نفرت‌انگيز» و گروهي از نويسندگان ادبيات بزرگسال امريكا نيز به اين كمپين پيوستند.

هنگامي كه خيل حاميان به خصوص از سوي نويسندگان برجسته از سراسر جهان به اين فراخوان سرازير شد، نس در صفحه توييتري كه اختصاص به اين فراخوان دارد، نوشت: «قلبم تاپ‌تاپ مي‌كند.»

در مراحل بعد، چاپخانه‌ها و انتشارات‌ها و همچنين صدها نفر و اشخاص بي‌نام‌ونشان با اهداي مبالغي به اين كمپين خيرخواهانه پيوستند. جمعه شب مجموع رقم جمع‌آوري شده از 310 هزار يورو گذشت و اين بدين معني است كه با افزودن كمك‌هاي سازمان «گيفت ايد» و ديگر مبالغ، اين رقم به 400 هزار يورو رسيده است. پاتريك نس در مصاحبه با خبرگزاري «بي‌بي‌سي» گفت: «گاهي يك نفر مي‌گويد: «مي‌خواهم كار كوچكي را انجام دهم.» و يك نفر ديگر مي‌آيد و مي‌گويد: «من هم هستم.» سپس مي‌بيني يك دسته آدم به تو ملحق شده‌اند. درست است كه ما با اين مبلغ نمي‌توانيم مشكل پناهنده‌ها را حل كنيم يا همه‌چيز را درست كنيم اما بالاخره يك كاري كرده‌ايم. بسياري از آنهايي كه در اين كمپين شركت كرده‌اند از اينكه فرصتي ايجاد شده تا به پناهندگان كمك كنند، تشكر كردند.»

نماينده كمپين «نجات كودكان» گفت: «بخشندگي مردم اين خيريه را تحت تاثير قرار داده است.»اين كمپين بشردوستانه از جوان‌ترين و آسيب‌پذيرترين پناهندگان دنيا در كشوري كه از آن فراري هستند، مانند سوريه و هم در اروپا، حمايت مي‌كند. اين كمپين براي كمك به كودكان پناهنده‌ راه‌اندازي شده است و بحران كنوني پناهندگي در اروپا «بدترين بحران پس از جنگ جهاني دوم» ناميده شده است.

پاتريك نس كه ماه گذشته آخرين رمان او به نام «بقيه ما اينجا زندگي مي‌كنند» منتشر شد، براي نگارش رمان‌هاي گروه سني جوان و بزرگسال و همچنين داستان‌ كوتاه شناخته شده است. در كارنامه نس فيلمنامه‌نويسي فيلم «تماس تلفني هيولا» با بازي «ليام نسون» و «فليسيتي جونز» ديده مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون