• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3345 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۶ شهريور

پيش‌سند فروش نفت ايران به آفريقاي جنوبي امضا شد

مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران با اشاره به اينكه پيش سندي براي فروش نفت به آفريقاي جنوبي به امضا رسيده است، گفت: پس از رفع تحريم‌ها، به احتمال زياد آفريقاي جنوبي نخستين خريدار جديد نفت ايران خواهد بود.

سيدمحسن قمصري ضمن تشريح شرايط بازار پس از توافق هسته‌اي از تغيير بازار و بازيگران نفت نسبت به سه سال قبل سخن گفت.

وي گفت: شرايط بازار اروپا نسبت به سه سال قبل تغييرات زيادي داشته است، برخي پالايشگران از دور خارج شده‌اند و سرمايه‌گذاران جديدي به جمع پالايشگران پيوسته‌اند، اما مديران اين شركت‌ها براي خريد مقادير پيشين نفت پيشقدم شده‌اند. مديرامور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران گفت: با وجود پيش سند امضا شده، با توجه به اينكه پايانه‌هاي وارداتي نفت خام آفريقاي جنوبي متعلق به شركت‌هاي بين‌المللي همچون شل است، فعلا به دليل مسائل تحريمي امكان صادرات نفت به آنجا وجود ندارد و با رفع تحريم‌ها به احتمال زياد نخستين كشوري كه به غير از مشتريان سنتي اقدام به خريد نفت ايران خواهد كرد، آفريقاي جنوبي است.

ايران يكي از عرضه‌كنندگان اصلي ميعانات گازي جهان

وي با اشاره به اينكه مذاكرات با كشورهاي اروپايي پس از توافق هسته‌اي به صورت كلي است و نمي‌شود اعداد و ارقام دقيقي را در ارتباط با افزايش تقاضاي بازارهاي اروپا اعلام كرد، گفت: تمامي كشورهايي كه براي مذاكره به ايران وارد شده‌اند براي خريد نفت و ميعانات گازي ايران ابراز تمايل كرده‌اند.

مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران افزود: اكثر كشور‌هايي كه پيش‌تر، قرارداد خريد نفت از ايران داشته‌اند، خواستار از سرگيري قراردادهاي پيشين هستند و بعضي از شركت‌هاي جديد نيز آماده انعقاد قرارداد خريد نفت، پس از اجراي رفع تحريم‌ها هستند.

وي در ارتباط با فروش ميعانات گازي گفت: اگر تحريم‌ها رفع شود، مي‌توانيم به يكي از عرضه‌كنندگان اصلي ميعانات گازي تبديل شويم چرا كه مشتريان خوبي براي ميعانات وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه شرايط تحريم‌هاي بيمه‌اي و بانكي براي فروش نفت ايران پس از توافق هسته‌اي هنوز تغييري نداشته است، گفت: حتي كشوري همچون سوييس كه تحريم‌هاي نفتي عليه ايران را در مجلس خود لغو كرد، همچنان تحريم‌ها را در حالت اجرايي نگه داشته است. سيدمحسن قمصري در مورد بدهي‌هاي نفتي كشورهاي اروپايي گفت: همه طرف‌هاي اروپايي از جمله يونان، ايتاليا و به ويژه شركت رويال داچ شل براي پرداخت بدهي‌هاي خود اعلام آمادگي كرده‌اند و با توجه به اينكه بر سر اين مبالغ اختلافي وجود ندارد، به محض اجرايي شدن توافق هسته‌اي ايران و غرب، اين بدهي‌ها پرداخت مي‌شود.

افزايش واردات بنزين براي تامين نياز داخلي

مديرامور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران با اشاره به صحبت‌هايي كه در ارتباط با افزايش واردات بنزين مطرح مي‌شود، گفت: در رسانه‌ها اين روزها صحبت‌هايي مبني بر اينكه توليد بنزين را براي افزايش واردات كاهش داده‌اند مطرح مي‌شود، كه اين صحبت‌ها به دور از واقعيت است. وي افزود: با توجه به اينكه كشور در فصل سفرهاي تابستاني به سر مي‌برد و همچنين به دليل افزايش مصرف در پايان مهلت مصرف بنزين باقيمانده در كارت‌هاي سوخت، توليد بنزين داخلي جوابگوي نياز مردم نيست و ما ناگزير از افزايش واردات بنزين هستيم و به هيچ‌وجه پالايشگاهي را ملزم به كاهش توليد بنزين نكرده‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون