• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3350 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱ مهر

در اختتاميه سومين جشنواره هنر براي صلح در نياوران

نشان صلح به رييس‌جمهور روحاني اهدا شد

اعتماد| سومين نمايشگاه «هنر براي صلح» در فرهنگسراي نياوران به اتمام رسيد. نمايشگاهي كه در آن نشان ويژه صلح به رييس‌جمهور داده شد. رييس دولتي كه با به توافق رساندن مذاكرات هسته‌اي بعد از سال‌هاي مديد، توانست بستر صلحي را در ايران و بخشي مهم از خاورميانه به وجود آورد كه همه اميدوار به ماندگاريش هستند. در اين مراسم همچنين «هاشورهايي براي صلح» اثر بزرگمهر حسين‌پور تكميل و رونمايي شد. تابلويي كه با مشاركت بازديدكنندگان در طول مدت برگزاري نمايشگاه و با نظارت اين كارتونيست خلق شده بود. رييس‌جمهور البته خودش در اين مراسم نيامده بود؛ اما معاون هنري وزارتخانه ارشادش آمده بود و 
همان طور كه از روحيه صلح‌طلبش برمي‌آيد، از صلح گفت و از نياز بشر به اين موهبت الهي. 
«سيد عباس سجادي»، مديرعامل بنياد آفرينش‌هاي هنري نياوران در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: ‌«آقاي رييس‌جمهور در نخستين حضورشان در سازمان ملل متحد به موضوع مهم «جهان عاري از خشونت» اشاره داشتند و اين موضوع مورد عنايت همگان قرار گرفت. اميدواريم در دوران پساتحريم هم بتوانيم هويت ايراني و اسلامي را كه همان مهرورزي و صلح است به همگان نشان دهيم. ضمن آنكه يكي از ماموريت‌هاي اين مجموعه در حوزه آفرينش‌هاي هنري است كه در دوره جديد فعاليت‌هاي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين مهم سر لوحه كارما قرار گرفته است و ما نيز در دو سال گذشته چندين نمايشگاهي با موضوع صلح و با همكاري سازمان ملل، تشكل‌هاي مردمي و... در اين مجموعه برگزار شده است.»
در اين مراسم خيلي‌ها بودند از جمله «محمدعلي زم» كه در اين سال‌ها كمتر در مراسم رسمي حضور دارد و حالا هم معاون فرهنگي دبيرخانه مناطق آزاد است و هم رياست افتخاري شوراي سياستگذاري جشنواره هنر براي صلح را برعهده دارد. «مجيد ملانوروزي»، مديركل هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد، «محمد درويش»، مديركل آموزش و مشاركت مردمي سازمان حفاظت محيط زيست، عليرضا مشايخي موسيقيدان و آهنگساز. «علي مرادخاني» - معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- نيز سخنراني كرد و از صلح گفت: «انسان‌هاي علاقه‌مند به هنر و صلح هميشه كارهايي در اين خصوص انجام مي‌دهند. به هر روي خيلي‌ها مي‌دانند برگزاري نمايشگاه‌هايي از اين دست بسيار سخت است چرا كه موضوع برگزاري صلح است و هر قدمش بايد برپايه آن نگاه اصلي و بر اساس معيار‌هاي مشخصي باشد؛ اين روزها از صلح صحبت كردن كار راحتي است؛ اما فكر كردن و انديشيدن به آن اتفاقي است كه بشر به آن نيازمند است. در همه جاي دنيا شاهد رويدادهاي عجيبي هستيم. در كانون همه اين تناقضات چيزي به نام صلح و دوستي و آن نگاه مهربانانه قرار مي‌گيرد كه گم شده است و امروزه بشر به دنبال آن است. در واقع هنر در دنياي خودش بخشي از آرزوي انسان را برآورده مي‌كند.» 
به گفته معاون هنري وزارت ارشاد، يكي از بخش‌هاي موفق در فعاليت‌هاي فرهنگسراي نياوران برگزاري نمايشگاه‌هايي با موضوع صلح بوده است: «هنر آرمان‌هايي را براي جامعه خودش به وجود مي‌آورد و ديدگاه‌ها را به سمت آن معطوف مي‌كند. اگر از اين منظر نگاه كنيم يك هنرمند متعهد مي‌تواند جامعه را از بسياري از نگراني‌ها خارج كند و اضطراب‌ها را كاهش دهد و نگاه مهربان و ديدگاهي امروزي براي آينده شكل دهد.»
در پايان اين مراسم و بعد از ارايه گزارش جشنواره توسط «فريدون فربد» دبير جشنواره هنر براي صلح، با حضور علي مرادخاني معاون هنري وزارت ارشاد و حجت‌الاسلام والمسلمين زم، نشان عالي هنر براي صلح به منتخبان اين دوره از جشنواره اهدا شد. «جلال ستاري» به پاس تلاش فراوان در راه اعتلاي فرهنگ، «عليرضا مشايخي» به پاس تلاش فراوان در راه اعتلاي هنر موسيقي، «سعيده قدس» به پاس تلاش فراوان در راه فعاليت‌هاي خيرخواهانه و توجه به كودكان و دكتر «حسن روحاني»» رييس‌جمهوري محترم دولت تدبير و اميد به پاس تلاش در راه گسترش فرهنگ گفت‌وگو، مدارا و صلح صاحب اين نشان شدند و نشان ويژه مقام محترم رياست‌جمهوري طي مراسمي به ايشان اهدا خواهد شد، هر چند «علي رضا مشايخي»- آهنگساز- از اين اتفاق اظهار تعجب كرد و گفته است: «خوشحالم كه امروز اين جشنواره در نياوران سومين دوره خودش را به اتمام رساند و فرهيختگان جامعه از ته دل با هم صحبت مي‌كنند. ما از آسايش و صلح دوريم و اميدوارم راه براي استقرار صلح هموارتر شود. برگزاري اين نمايشگاه‌ها بسيار ضروري است چرا كه ايجاد فرهنگ پايه اوليه صلح است.»
سومين دوره جشنواره هنر براي صلح با حمايت بنياد آفرينش‌هاي هنري نياوران و با ارايه بيش از 140 اثر در رشته‌هاي عكاسي، نقاشي، مجسمه و گرافيك در نگارخانه فرهنگسراي نياوران دوشنبه 30 شهريور ماه به كار خود پايان داد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون