• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3364 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۹ مهر

دلار دوباره 3500 توماني شد

گروه اقتصادي| دلار بعد از سال‌ها دوباره روي 3500 تومان را ديد. ديروز دلار در بازار تهران پس از مدت‌هاي طولاني با 30 تومان افزايش به 3500 تومان رسيد تا خاطره ماه‌هاي پاياني سال 1391 و نخستين ماه‌هاي سال 1392 زنده شود.

افزايش گام به گام قيمت دلار كه از نيمه سال 1391 آغاز شد، در پايان اين سال به اوج رسيد به‌طوري كه بهمن ماه سال 1391، متوسط قيمت دلار از سوي بانك مركزي 3699 تومان گزارش شد.

كمي بعد دلار به كاهشي صد توماني رضايت داد و پنج ماهي در كانال 1300 تومان ماند تا اينكه روي كار آمدن دولت حسن روحاني در انتخابات دولت يازدهم، دلار، طلا و سكه را با كاهش قيمت محسوسي مواجه كرد. حالا 28 ماه پس از روي كار آمدن دولت يازدهم دلار دوباره به پله 3500 توماني رسيد. نرخ دلار در روزهاي اخير افزايشي محسوس و روز به روز را طي كرد به‌طوري كه رشد قيمت‌ها سبب شد در هفت روز دلار از كانال 3400 تومان به كانال 3500 تومان ورود كند. البته توقف دلار در اين قيمت چندان دوام نداشت و در آخرين ساعات روز قيمت اين ارز دوباره با اندكي كاهش در آستانه 3500 تومان ايستاد. بر اساس اين گزارش، همزمان با رشد قيمت دلار، قيمت ساير ارزها نيز صعودي بود. يورو و درهم از جمله ارزهايي بودند كه با افزايش قيمت در بازار تهران مواجه شدند. گزارش‌هاي رسيده از بازار ارز حكايت از آن دارد كه افزايش نرخ دلار در پي خريدهاي كلان صرافان و دلالان ارز رخ داده است.

دست‌اندركاران معتقدند پيش‌بيني اين فعالان بازار بر افزايش نرخ دلار در ماه‌هاي آينده استوار است از اين رو دست به خريدهاي كلان زده‌اند. با توجه به كاهش قيمت نفت و در نتيجه كاهش درآمدهاي نفتي ايران، افزايش نرخ دلار و كاهش ارزش برابري ريال با اين ارز غير قابل تصور نيست اما برآوردها حكايت از آن دارد با اجرايي شدن برجام، تسهيل امكان ورود ارز بتواند اين مولفه را خنثي سازد.

برخي نيز افزايش نرخ دلار را واكنش به حرف و حديث‌ها در خصوص سوگيري جديد دولت مي‌دانند. آنها بر اين اعتقادند كه نامه چهار وزير به رييس‌جمهور مي‌تواند نشان‌دهنده تغيير جهت دولت از كنترل تورم به ايجاد رونق باشد، از اين رو خريدهاي امروز نشان‌دهنده احتياط كاري براي فرداست. در پي افزايش قيمت دلار، هر قطعه سكه بهار آزادي نيز در بازار با افزايش قيمت روبه‌رو شد. ديروز در بازار تهران سكه تمام بهار آزادي به قيمت 940 هزار تومان فروخته شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون