• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3386 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ آبان

طلاي جهاني در مسير كاهش قيمت

گروه اقتصادي |قيمت طلا در بازارهاي جهاني رو به كاهش است. هر چند كاهش بهاي طلا در بازارهاي جهاني به كاهش قيمت طلا و سكه در بازار ايران، در آخرين روز هفته منجر شد اما برخي فعالان بازار طلا معتقدند كاهش قيمت طلا در بازارهاي جهاني با افزايش نرخ ارز در ايران جبران شده و خريداران نبايد انتظار قيمت‌هاي چندان پاييني را از بازار داشته باشند. نرخ ارز در ماه‌هاي اخير روندي صعودي را طي كرده و به نظر مي‌رسد با فرارسيدن فصل بررسي بودجه، بهاي ارز روندي افزايشي را در دستور كار قرار دهد.

شاخص ارزش دلار در برابر ارزهاي معتبر بين‌المللي به بالاترين سطح خود در سه ماه اخير رسيده و اين مساله فشار زيادي را بر قيمت جهاني طلا وارد كرده است.

بر اساس اين گزارش قيمت طلا در هفته جاري تاكنون با افت سه درصدي روبه‌رو شده كه اين ميزان كاهش از ماه جولاي بي‌سابقه بوده است. انتشار آمارهاي اشتغال امريكا در ماه اكتبر تاثير زيادي بر روند نوسانات ارزش دلار و قيمت طلا خواهد داشت.

ميزان ذخاير طلاي صندوق اس پي دي آر نيز به پايين‌ترين سطح در شش هفته اخير رسيده است. به اعتقاد تحليلگران اقتصادي شكسته شدن سطح حمايتي 1140 دلاري تاثير زيادي بر افت شديد قيمت طلا در روزهاي اخير داشته است.

به نظر مي‌رسد بهترين زمان براي فروش ذخاير طلا وقتي است كه قيمت به بيش از 1115 تا 1120 دلار افزايش يابد. سطح حمايتي قيمت طلا در كوتاه‌مدت ابتدا 1100 دلار است و اگر اين سطح شكسته شود قيمت به كمتر از 1095 و سپس 1077 دلار كاهش خواهد يافت.

سطح مقاومتي قيمت طلا نيز ابتدا 1120 دلار خواهد بود و اگر اين سطح شكسته شود قيمت طلا به بيش از 1138 دلار خواهد رسيد.

طلا و دلار در بازارهاي داخلي اما هفته متفاوتي را پشت سر گذاشتند به گونه‌اي كه قيمت هر گرم طلاي 18 عيار در طي يك هفته گذشته از 95 هزار و 390 تومان به 94 هزار و 840 تومان رسيد كه نشان از شروع روال كاهشي اين كالاي گران بها دارد. همچنين در اين هفته هر مثقال طلا نيز كه در شنبه گذشته هفته خود را با قيمت 413 هزار و 600 تومان آغاز كرده بود در آخرين روز هفته با كاهش قيمت به 411 هزار و 200 تومان رسيد. بازار سكه نيز همين روال را پشت سر گذاشت به‌گونه‌اي كه نرخ فروش هر قطعه سكه تمام بهار طرح جديد در روز پنجشنبه در بازار ۹۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان، طرح قديم ۹۱۹ هزار تومان، نيم سكه ۴۶۸ هزار تومان، ربع سكه ۲۴۷ هزار تومان و سكه گرمي ۱۶۷ هزار تومان اعلام شد. اين در حالي است كه در ابتداي هفته سكه طرح جديد 933 هزار تومان، طرح قديم 931 هزار تومان و نيم سكه 472 هزار و ربع سكه 250 هزار تومان به فروش مي‌رسيد.

در همين حال، صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را براي فروش ۳۴۹۰ تومان، هر يورو را ۳۸۵۵ تومان، هر پوند را ۵۳۷۹ تومان، لير تركيه ۱۲۵۳ تومان و درهم امارات را ۹۵۸ تومان اعلام كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون