• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3386 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ آبان

ترافيك ديپلماتيك در تهران

 

گروه ديپلماسي|رفت و آمدها به تهران همچنان ادامه دارد. در هفته جاري وزارت امور خارجه كشورمان ميزبان مقام‌هايي از پارلمان اروپا، كره جنوبي و آفريقاي جنوبي خواهد بود.

سفر رييس پارلمان اروپا به تهران

رييس پارلمان اروپا كه روز شنبه به تهران مي‌آيد، علاوه بر ديدار با مقامات ايراني، ملاقاتي هم با «نمايندگان جامعه مدني» ايران خواهد داشت. به گزارش فارس به نقل از پايگاه يورو ريپورتر، «مارتين شولتز» رييس پارلمان اروپايي قرار است، امروز (شنبه) براي ديدار با مقامات ايراني راهي تهران شود. بنا بر اعلام شوراي اروپا، وي در اين سفر يك روزه ابتدا با علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي ديدار مي‌كند و سپس در نشست خبري مشترك با وي حضور مي‌يابد. وي پس از آن به ديدار محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران رفته و سپس با حسن روحاني، رييس‌جمهور ديدار خواهد كرد. پايگاه يورو ريپورتر با اعلام اين خبر نوشته است كه شولتز در اين سفر با «نمايندگان جامعه مدني» ايران هم ديدار خواهد كرد. در آستانه سفر «مارتين شولتز» رييس پارلمان اروپا به ايران، يك مقام اروپايي مي‌گويد وي در اين سفر با مقامات ايراني در مورد مساله حقوق بشر گفت‌وگو خواهد كرد. اين مقام پارلمان اروپا به پايگاه «پاليتيكو» گفته است كه مساله حقوق بشر «در صدر برنامه شولتز قرار خواهد داشت.» وي در مورد اهداف حضور شولتز در تهران گفته است كه اين سفر «پيامي از اعتماد بين تصويب و اجراي توافق هسته‌اي (دو مرحله اصلي اجراي توافق) ارسال خواهد كرد. اين راهي است براي اينكه اطمينان يابيم ايران به تعهداتش پايبد مي‌ماند. »او ماموريت شولتز در تهران را «ظريف» توصيف كرده و مدعي شده است كه برنامه سفر از سوي مقامات ايراني «كاملا تحت كنترل است. » پس از توافق هسته‌اي ايران با 1+5، وزراي امور خارجه كشورهاي فرانسه، انگليس، آلمان و مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به اضافه مقام‌هايي از ديگر كشورها به تهران سفر كرده‌اند.

گسترش مناسبات دوجانبه، محور مذاكرات ظريف و همتاي كره‌اي

«يون بيونگ سه»، وزير خارجه كره جنوبي براي ديدار و گفت‌وگو با مقامات كشورمان و رايزني در خصوص گسترش مناسبات دوجانبه امروز (شنبه) در تهران خواهد بود. «يون بيونگ سه» با مقامات كشورمان از جمله محمدجواد ظريف راه‌هاي گسترش مناسبات دوجانبه سئول - تهران را بررسي مي‌كند. در بيانيه وزارت امور خارجه كره جنوبي هدف از انجام اين سفر تقويت مناسبات دوجانبه، توسعه همكاري‌ها و گفت‌وگو در خصوص مسائل مورد علاقه دو طرف عنوان شده است. بررسي مسائل مختلف و مورد علاقه دو كشور از جمله راه‌هاي گسترش مناسبات دوجانبه و بررسي اوضاع سياسي منطقه و بين‌المللي، محورهاي گفت‌وگوي اين دو مقام سياسي عنوان شده است. وزارت امور خارجه كره جنوبي، سفر «يونگ بيونگ سه» به تهران را نخستين سفر وزير خارجه اين كشور به ايران پس از 14 سال برشمرده است.

معاون اول رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي در راس هيات 160 نفره در تهران

حسين اميرعبداللهيان، معاون وزير خارجه كشورمان از سفر معاون اول رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي در رأس هياتي 160 نفره از بازرگانان و صاحبان سرمايه اين كشور در روز شنبه به تهران خبر داد. معاون اول رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي به دعوت اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور و براي رايزني با مقامات كشورمان امروز وارد تهران مي‌شود. معاون اول رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي در سفر به تهران با مقامات ارشد كشورمان ديدار مي‌كند و مقدمه سفر رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي به جمهوري اسلامي ايران را فراهم مي‌سازد. معاون وزير خارجه كشورمان در خصوص اين سفر گفت: همزمان با مذاكرات معاونان اول روساي جمهور دو كشور، هياتي متشكل از 160 بازرگان و صاحبان صنايع و سرمايه آفريقاي جنوبي در تهران حضور دارند و با همتايان خود در بخش خصوصي ديدار و گفت‌وگو مي‌كنند. روابط تهران و پرتوريا بسيار خوب و رو به پيشرفت است و در دو سال گذشته وزراي خارجه دو كشور نقش مهمي در توسعه روابط ايفا كرده‌اند. رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي قرار است به دعوت حسن روحاني به جمهوري اسلامي ايران سفر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون