• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3386 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ آبان

خبر كوتاه

صالحي: تغيير رويكرد غرب در پي ايستادگي ايران بود

رييس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: ايستادگي ايران باعث شد در مذاكرات اخير جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 رويكرد تقابل و منازعه غرب به آرامي جاي خود را به تعامل و گفت‌وگو بدهد. به گزارش ايلنا، علي‌اكبر صالحي در اجلاس پاگواش به ادعاهاي مطرح شده از سوي غربي‌ها بر ضد برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان در سال‌هاي گذشته و مراحل اوليه مذاكرات مربوط به آن اشاره كرد و افزود: امريكا سعي كرد همه گزينه‌هاي ممكن را عليه ما به كار گيرد و البته به نتيجه مطلوب نرسيد. او گفت: امريكا در ‌‌نهايت در سال ۲۰۱۱ و در جريان ميانجيگري‌هاي سلطان عمان بود كه با رويكردي عمل‌گرايانه نحوه مواجهه‌اش با موضوع هسته‌اي ايران را كم‌كم تغيير داد و از سياست «غني‌سازي صفر» دست كشيد. صالحي افزود: اين تغيير رفتار با عزم دولت آقاي روحاني كه در سال ۲۰۱۳ برسركار آمده بود مواجه شد و در ‌‌نهايت به توافقي انجاميد كه در ۲۶ مهرماه مورد تصويب دو طرف قرار گرفت و اجراي آن احتمالا از اوايل دي‌ماه آغاز خواهد شد. وي افزود: در سايه اين تحول در رويكرد بود كه امريكا با اين واقعيت كه امكان دستيابي به چارچوبي براي همكاري هم وجود دارد، كنار آمد. رييس سازمان انرژي اتمي افزود: بر اساس برجام جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري داراي برنامه صلح‌آميز هسته‌اي، شامل چرخه كامل سوخت و حق غني‌سازي شناخته شده است و زيرساخت‌هاي هسته‌اي حفظ خواهد شد كه البته به عنوان نشانه‌اي از اعتمادسازي، ايران هم برخي محدوديت‌هاي زمان‌دار را براي برنامه‌ هسته‌اي خود پذيرفت. صالحي با اشاره به استقبال جهاني از نتيجه مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 خاطرنشان كرد: اين دستاورد يك برنامه و رويكرد جديد در نظام سياسي بين‌الملل را معرفي مي‌كند. صالحي در ادامه سخنراني‌اش، به تلاش‌هاي بين‌المللي براي خلع سلاح هسته‌اي هم اشاره كرد و گفت: ايران از مدافعان ايده خاورميانه عاري از سلاح اتمي است كه نخستين‌بار از سوي ايران در سال ۱۹۷۴ مطرح شد و پس از آن در اسناد مربوط به منع اشاعه در سال‌هاي ۱۹۹۵ و ۲۰۰۰ مورد تاكيد قرار گرفت. صالحي تصريح كرد: مهم‌ترين مانع اجراي طرح در منطقه ما رژيم صهيونيستي است كه حتي عضويت در پيمان NPT را نپذيرفته است. همچنين صالحي با شينزو آبه پيش از ظهر پنجشنبه ديدار كرد. نخست‌وزير ژاپن در اين ديدار از ضمن استقبال از برجام و ضمن دعوت از روحاني براي بازديد از ژاپن، بر گسترش روابط تجاري دو كشور به ويژه پس از اجرايي شدن برجام تاكيد كرد.

 

تعيين سفير مراكش در ايران پس از شش سال

وزير امور خارجه مراكش از تعيين قريب‌الوقوع سفير اين كشور در ايران بعد از گذشت شش سال از قطع روابط ديپلماتيك بين دو طرف خبر داد. به گزارش تسنيم و به نقل از پايگاه خبري النشره، صلاح الدين مزوار، وزير امور خارجه مراكش گفت كه كشورش در نزديك‌ترين زمان ممكن سفير خود در تهران را بعد از شش سال قطع روابط ديپلماتيك بين دو كشور تعيين خواهد كرد. مزوار تصريح كرد كه كشورش كانال‌هاي ديپلماتيك با ايران را گشوده است و سفير خود را در نزديك‌ترين زمان ممكن همراه با سفراي ديگر در چارچوب ساختارسازي جديد هيات‌هاي ديپلماتيك مناسب با هر كشور، تعيين خواهد كرد. وي افزود: در روابط بين‌المللي جايي براي احساسات نيست بلكه روابط برپايه منافع است.

 

انتقاد بوش پدر از قرار دادن ايران در «محور شرارت» توسط پسرش

جورج بوش پدر در تازه‌ترين اظهارات خود در كتاب زندگينامه‌اي كه درباره او منتشر شده است به تحليل حادثه يازدهم سپتامبر پرداخته است. او همچنين با رويكردي انتقادي نظر خود درباره موضع «جورج دابليو بوش» پسرش و رييس‌جمهوري پيشين امريكا را نيز بيان كرده است. به گزارش فارس، «جرج هربرت واكر بوش»، ملقب به بوش پدر ضمن انتقاد از «ديك چني» و «دونالد رامسفلد» گفت كه قرار دادن نام ايران در كنار عراق و كره شمالي در محور موسوم به «شرارت» از سوي پسرش در سال 2002 ميلادي يكي از اشتباه‌ترين اقدامات او بوده است. وي در مصاحبه با شرح‌ حال‌نويس خود تاكيد كرد كه «ديك چني» معاون پسرش «جرج واكر بوش» براي خود امپراتوري به وجود آورده بود و نفوذ بيش از حدي درون دولت پسرش اعمال كرده بود و او را ترغيب به استفاده از زور در سراسر جهان مي‌كرد. طبق اين گزارش، جرج بوش پدر همچنين درباره «دونالد رامسفلد» وزير دفاع اسبق امريكا در دوران رياست‌جمهوري جرج بوش پسر گفت كه او فردي متكبر بود كه نمي‌توانست، طرز تفكر و ديدگاه ديگران را تاب آورد و به طرز بدي در دوران پسرش خدمت كرده و عملكرد خوبي نداشته است. او معتقد است كه قرار دادن نام ايران در كنار عراق و كره شمالي در محور موسوم به «شرارت» از سوي پسرش در سال 2002 ميلادي يكي از اشتباه‌ترين اقدامات او بود و در اين باره مي‌گويد: «اين موضوع نشان داد كه هيچ سودي براي امريكا نداشته است و هيچ كس بهره‌اي از آن نبرد.» با اين حال، جب بوش، ديگر فرزند بوش پدر كه نامزد انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۱۶ امريكا است، در مصاحبه با شبكه فاكس‌نيوز گفت: امريكا بايد تحريم‌ها عليه ايران را بازگردانده و با متحدان خود براي مقابله با اين كشور همكاري كند. وي ادامه داد: بايد به شكل جدي با رويايي كه ايران در منطقه در سر دارد، مقابله كنيم. بايد تحريم‌ها را بازگردانيم تا مطمئن شويم كه سرمايه و پول از اروپا و ساير نقاط جهان به دست اين كشور نرسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون