• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3386 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ آبان

مصطفي كيايي فيلم جديد مي‌سازد

عصر يخبندان به شبكه خانگي آمد

بيتا موسوي/ مصطفي كيايي، نويسنده و كارگردان جوان سينماي ايران از نخستين فيلم خود ثابت كرد كه مخاطب سينماي ايران را مي‌شناسد و به همين دليل آثار او هميشه با استقبال زيادي روبه رو مي‌شود و فروش ميلياردي دارند. اين كارگردان معمولا نامزد دريافت سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران جشنواره فيلم فجر هر دوره مي‌شود. چرا كه جدا از توجه به مولفه‌هاي جذب گيشه، به سراغ سوژه‌هاي ملتهب اجتماعي مي‌رود كه دغدغه امروزه جامعه است. به تازگي فيلم «عصريخبندان» اين كارگردان وارد شبكه نمايش خانگي شده و به زودي فيلم جديد خود را كليد مي‌زند. در همين ارتباط با او گفت‌وگو كرديم.

فيلم عصر يخبندان در اكران عمومي با استقبال خوبي روبه‌رو شد، به همين دليل اين پيش‌بيني وجود داشت كه نسخه نمايش خانگي اين فيلم نيز مورد توجه مردم قرار بگيرد.

بله اين انتظار وجود داشت كه به دليل استقبال مردم از اكران اين فيلم، نسخه نمايش خانگي آن نيز با فروش خوبي روبه رو شود. به همين دليل در همان روزهاي ابتدايي حتي در برخي فروشگاه‌ها دي‌وي‌دي فيلم تمام شده بود. خوشبختانه استقبال مردم خيلي بود. به هر حال برخي مخاطبان به سينما نمي‌روند و منتظر مي‌شوند تا نسخه دي وي دي فيلم را ببينند.

گويا دلخوري از نسخه دي وي دي فيلم داريد؟

بله متاسفانه از نسخه‌اي كه وارد بازار شده است، راضي نيستم. دي وي دي فيلم تنها نسخه‌اي است كه هميشه باقي مي‌ماند و خيلي مهم است كه با چه كيفيتي وارد بازار مي‌شود. من با وسواس زيادي نسخه نهايي را براي شبكه نمايش خانگي آماده كردم به اين دليل كه احترام به مخاطب نقش مهمي در آثار من دارد، در همين راستا تصميم گرفتم عصريخبندان را براي شبكه خانگي اصلاح رنگ و ميكس نهايي كنم. مدتي روي رنگ و نور فيلم كار كردم و نسخه نهايي را تحويل تهيه‌كننده دادم. اما متاسفانه نسخه‌اي كه وارد بازار شده است هيچ‌كدام از موارد كيفي درآن اعمال نشده و اصلا مورد رضايت من نيست. از تهيه‌كننده و پخش‌كننده كه باعث اين سهل‌انگاري شدند، بارها پيگيري كردم اما هيچ‌كدام واقعيت را به من نمي‌گويند و هنوز نمي‌دانم مقصر اين موضوع چه كسي است. بايد بدانيم كه در اين موقعيت كار، فقط برگشت سرمايه نبايد ملاك باشد مخاطب ما براي خريد دي وي دي هزينه مي‌كند پس بايد اثر با كيفيتي در اختيار او بگذاريم.

حتي جلد روي دي‌وي‌دي پر از اشتباه و با بي‌سليقگي همراه است و در نوشتن نام بازيگران ترتيب تيتراژ رعايت نشده است. فقط كافي بود به تيتراژ فيلم مراجعه مي‌كردند. نام بازيگري كه از فيلم حذف شده هنوز روي دي وي دي ديده مي‌شود! نمي‌دانم چرا اجازه نمي‌دهند كارگردان در مراحل پاياني همه‌چيز را چك كند. اين اوج بي‌سليقگي و اهميت ندادن به ارزش‌هاي يك كار است من در فضاي مجازي از مخاطبانم و عوامل فيلم عذرخواهي كردم و اميدوارم مردم اين شرايط را بپذيرند.

آيا فيلم براي شبكه نمايش خانگي دچار مميزي شد؟

تغييرات زيادي نداشتيم، فكر مي‌كنم فقط در حد چند ديالوگ بود.

حاشيه‌هايي براي يكي از بازيگران شما در فضاي مجازي به وجود آمد كه نقش پررنگي در فيلم نداشت، شنيده مي‌شود شما اين شخصيت را از نسخه دي‌وي‌دي فيلم حذف كرديد. آيا اين درست است؟

خير، چنين حذفياتي در فيلم اتفاق نيفتاده است. اگر قرار بود اين شخصيت را حذف كنيم بايد پايان‌بندي فيلم را به‌طور كلي تغيير مي‌داديم، درست است كه او نقش فرعي در فيلم داشت اما كليت فيلم براي من مهم بوده و نمي‌توانستم پايان‌بندي فيلم را تغيير دهم.

گويا به تازگي براي فيلم جديدتان پروانه ساخت گرفته‌ايد اما پيش از اين قرار بود روي فيلمنامه ديگري با عنوان پارازيت كار كنيد؟

متاسفانه يا خوشبختانه جزو فيلمنامه‌نويساني هستم كه حدود شش ماه روي يك متن زمان مي‌گذارم. من بعد از فيلم «عصريخبندان» روي فيلمنامه «پارازيت» كار كردم و خيلي دلبستگي زيادي به اين متن داشتم ولي متاسفانه براي گرفتن مجوز به بن‌بست خوردم. از طرف ارشاد مخالفت‌هايي با كليت فيلم داشتند و هرچه پافشاري كردم به نتيجه‌اي نرسيدم. حتي طولاني‌شدن زمان مجوز باعث شد سرمايه‌گذار را از دست بدهم. به همين دليل منصرف شدم و تمركزم را روي فيلمنامه ديگري كه پيش از اين نوشته بودم گذاشتم. «صاف‌كننده» را با مهيار شاهرخي يك جوان دانشجوي با استعداد نوشتم.

آيا اين فيلم هم مانند ديگر كارهاي‌تان در مورد آقازاده‌هاست؟

نه، به اين مساله نمي‌پردازم شايد بخشي از فيلم مربوط به پولشويي باشد. اما فضا شبيه به «خط ويژه» است. چرا كه به داستان دو جوان در طول فيلم مي‌پردازم. تلاش كردم در اين فيلم از فضاي تلخ فاصله بگيرم.

هنوز با هيچ بازيگري قرارداد نبسته‌ايم و مانند كارهاي قبلي تركيبي از بازيگران سينما و تئاتر است.

فكر مي‌كنيد «صاف‌كننده» براي جشنواره فيلم فجر آماده مي‌شود؟

من هميشه از جوايز جشنواره فجر نااميدم. اما مي‌دانم آثارم در اين رويداد هميشه گرم‌كننده خوبي است. جشنواره بيشتر براي من ارتباط با مردم و يك ويترين محسوب مي‌شود. چرا كه سينماي من سينماي مخاطب است و مردم برايم در درجه اول اهميت قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون