• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3386 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ آبان

ياحقي: در «فشفشه» به مشكلات سينما و تئاتر مي‌پردازيم

پيمان ياحقي، كارگردان جوان تئاتر و سينما به تازگي كار روي فيلم مستند داستاني خود با عنوان «فشفشه» را آغاز كرده كه مي‌خواهد در آن به مشكلات و روند توليد اثر در سينما و تئاتر كشور بپردازد. ياحقي در نخستين تجربه كارگرداني خود از حمايت انجمن سينماي جوانان ايران نيز بهره مي‌گيرد.

ياحقي در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: مشكلات در عرصه توليد سينما و تئاتر بسيار زياد است و گروه ما به دنبال بحث و تبادل نظر درباره اين موضوع با چهره‌هاي سرشناس اين دو حوزه است. البته در اين ميان از كارگردانان جوان غافل نمي‌شويم و از نقطه‌نظرات دو قشر هنري كشور استفاده مي‌كنيم تا بتوانيم راهكاري جديد براي برخي از اين مشكلات پيدا كنيم، چون اكثر فيلمسازان جوان بدون تجربه كار را شروع مي‌كنند و در اكثر مواقع به مشكل برمي‌خورند.

ياحقي همكاري دو نسل سينما و تئاتر را يكي از اهداف فشفشه مي‌داند، به‌طوري‌كه شرايطي را به وجود بياورند كه آنها به يكديگر كمك و همچنين با هم فعاليت كنند، نه‌اينكه گارد بگيرند.

ياحقي براي جذاب كردن فيلم از عنصر داستان نيز بهره خواهد گرفت، او ادامه مي‌دهد: عنوان فيلم نيز با مستند داستاني مشخص شده و فيلم روايت داستاني و حول محور يك قصه را دنبال مي‌كند. در اين اثر «فشفشه» به چهره‌هايي كه در آن حاضر مي‌شوند، تحميل نمي‌شود، بلكه همراه با آنها به سراغ مشكلات فيلمساز جوان مي‌رود و سعي مي‌كند با استفاده از زبان مشترك براي حل آنها قدمي برداشته شود.

او در ادامه با تاكيد بر اينكه در آثار مستند قصه مانند فيلم‌هاي داستاني كاربرد ندارد، اضافه مي‌كند: در آثار مستند فضاي فيلم بر اساس واقعيت شكل مي‌گيرد و با تركيب واقعيت و فضاي دراماتيك مستند جان مي‌گيرد.

ياحقي با اينكه مي‌داند تهيه و توليد يك اثر مستند دشوارتر از آثار داستاني است و حتي شرايط اكران براي يك فيلم داستاني راحت‌تر از مستند است، اما معتقد است بايد سينماي مستند را زنده نگاه داشت و از آن محافظت كرد، چرا كه بزرگان سينماي جهان جان‌مايه آثار خود را بر اساس اتفاق‌هاي حقيقي ساختند، آثاري كه هم‌اكنون نيز در دانشگاه‌هاي ما تدريس مي‌شوند.

اين كارگردان جوان همچنين تاكيد مي‌كند در اين اثر مستند داستاني نگاه اهالي رسانه نيز وجود خواهد داشت و با كساني كه سال‌ها در اين عرصه حضور داشته‌اند و با مشكلات مختلفي در زمينه ساخت و توليد آثار آشنا هستند، گفت‌وگوهايي خواهيم داشت.

پيمان ياحقي رشته سينما خوانده و تاكنون سه فيلم كوتاه و نگارش چند نمايشنامه را در كارنامه كاري خود دارد و در نخستين تجربه ساخت فيلم باند به سراغ يك مستند داستاني رفته است، با اين‌حال مي‌گويد كه اگر بخواهد در اثر بعدي به سراغ سينماي داستاني و قصه‌محور برود، نخستين اولويتش پراخت به مسائل اجتماعي خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون