• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3394 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ آبان

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني:

دولت قبل نيروهاي اصيل انقلاب را خانه‌نشين كرد

گروه سياسي| «خانه‌نشيني نيروهاي اصيل انقلاب» اين همان چيزي است كه آيت‌الله آن را به عنوان يكي از نتايج اقدامات دولت قبل مي‌داند. از استادان دانشگاهي مي‌گويد كه آنها هم از اين سياست غلط در امان نبودند. اين پاسخي است كه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در پاسخ به برخي نگراني‌ها در مورد حضور نيروهاي دولت قبل در ادارات مي‌گويد. همان نگراني‌اي كه در يك سال ابتدايي كار دولت كم مشكل به بار نياورد و باعث شد تا دولت بازنگري تقريبي در ميان لايه‌بندي نيروهايش داشته باشد. حالا رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌گويد كه در نتيجه خانه‌نشين كردن نيروهاي اصيل انقلاب بوده است كه اختلاس‌هاي ميلياردي و سوءاستفاده‌هاي شخصي در كشور به بار آمد و در همين راستا است كه بايد به فكر اصلاح مديريت‌هاي كشور به دور از اغراض سياسي و انتقام بود. آيت‌الله هرچند وقت يك‌بار از آنچه از دولت قبل به ارث رسيده است، مي‌گويد و حالا هم لايه‌هاي مختلف مردم هستند كه در ديدار با او نگراني‌هايشان را ابراز مي‌كنند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از شرايط بيمه شدن نظام براي سال‌هاي بعد مي‌گويد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: همان‌گونه كه آحاد مردم در انتخابات 92 وارد شدند و كشور را از انحراف اجرايي نجات دادند، در انتخابات اسفند هم حضور آنان نظام را براي سال‌هاي بعد بيمه مي‌كند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در پاسخ به نگراني اعضا، در خصوص حضور برخي نيروهاي وابسته به دولت قبلي در بدنه ادارات و سازمان‌ها و كارشكني پنهان و آشكار آنها در روند امور، گفت: متاسفانه يكي از كارهاي دولت سابق، خانه‌نشين كردن نيروهاي اصيل انقلابي در سراسر كشور بود كه حتي استادان برجسته دانشگاه‌ها هم در امان نبودند كه اميدواريم دولت در اين خصوص و جايگزيني نيروهاي دلسوز اقدام كند. وي فسادهاي اداري و اختلاس‌هاي ميلياردي را نتيجه طبيعي گزينش ناصحيح افراد براي مسووليت‌هاي ملي دانست و با يادآوري روند سوءاستفاده‌هاي شخصي و جناحي از بيت‌المال، گفت: اصلاح مديريت‌هاي كشور بايد به دور از اغراض شخصي و انتقام، بر اساس مصالح نظام و منافع ملي باشد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خويش با تاكيد بر به حق بودن نگراني حاضران براي ركود كشور، گفت: اوج نگراني آنجاست كه مي‌دانيم اين ركود در شرايطي گريبان اقتصاد كشور را گرفت كه نقدينگي در بانك‌هاست و مي‌توان از آن مانند كاري كه براي خودرو شده است، براي افزايش اشتغال و تقويت توليد در شهرك‌هاي صنعتي استفاده كرد. وي توجه به شركت‌هاي دانش‌بنيان را راهي ديگر براي ايجاد اشتغال، مخصوصا جوانان تحصيلكرده دانست و گفت: امتياز ويژه ايران، ويژگي‌هاي جغرافيايي كشور در كنار نيروي انساني بالغ، هوشيار، باسواد و دلسوز است. وي در پاسخ به سوال يكي از حاضران كه «به نظر شما راه‌هاي اصلاح اقتصاد كشور چيست؟»، به تشريح برنامه‌هاي اقتصادي از نخستين سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب و وجود رگه‌هايي از اقتصاد كمونيستي در كشور پرداخت و گفت: اقتصاد اسلامي مبتني بر حضور آگاهانه مردم است كه سياست‌هاي كلي اصلاح اصل 44 با هدف «انقلاب اقتصادي» تدوين شد و در اجرا به دست دولتي افتاد كه نه‌تنها اعتقادي به آن نداشت، بلكه مخالف بود. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام بلوغ سياسي مردم ايران را ستود و گفت: همان‌گونه كه آحاد مردم در انتخابات 92 وارد شدند و كشور را از انحراف اجرايي نجات دادند، در انتخابات اسفند هم حضور آنان نظام را براي سال‌هاي بعد بيمه مي‌كند.

منتقدان اقليت انگشت‌شمارند

آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني از منتقدان توافق گفته است. از آنهايي كه از نگاه او توان مخالفت را هم نداشتند و اقليتي انگشت‌شمار هستند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: وقتي پذيرش مذاكره و به دنبال آن، توافق، در ايران و جهان يك خواست ملي و بين‌المللي شد، مخالفانش در سطح گروه‌ها، جناح‌ها و حتي رسانه‌هاي پرهياهو ولي بي‌اثر، توان مخالفت نداشتند و به چنان اقليتي رسيده‌اند كه معناي روشن كنايه «انگشت‌شمار» شده‌‌اند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در پيامي به يازدهمين دوره سمپوزيوم بين‌المللي روابط عمومي، نوشته است: «از طرف ديگر، قدرت ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران طي دو سال اخير، نشان داد كه با وجود سمپاشي‌ها و القائات سوء چندين ساله، مي‌توان با استفاده از قابليت‌هاي ارتباطي استدلال، تدبير و عقلانيت، افكار عمومي را حتي در سطح جهاني، متقاعد و همسو كرد. بي‌ترديد افزايش محبوبيت ايران طي سال‌هاي اخير و ديپلماسي هوشمند كشور در مذاكرات هسته‌اي، نمونه‌اي موفق و قابل ارايه در زمينه كاربرد خردمندانه قدرت ارتباطي است. خوشبختانه در طول مذاكرات، شاهد به‌كارگيري عاقلانه ابزار مدرن و سنتي رسانه‌اي، شيوه‌هاي مشاركت‌پذيري گسترده عمومي، تعامل دوسويه و حرفه‌اي با رسانه‌ها، توليد محتواي جذاب و اقناعي براي افكار عمومي در سطح بين‌المللي و حضور مداوم در انواع رسانه‌ها بوديم.

يكي از عوامل عمده اين موفقيت، استفاده از توان ارتباطي و رويكرد كمپيني آن بود كه وقتي پذيرش مذاكره و به دنبال آن، توافق، در ايران و جهان يك خواست ملي و بين‌المللي شد، مخالفانش در سطح گروه‌ها، جناح‌ها و حتي رسانه‌هاي پرهياهو ولي بي‌اثر، توان مخالفت نداشتند و اگر هم گروه‌هايي بر طبل يكدنگي و لجاجت كوبيدند، به چنان اقليتي رسيده‌اند كه معناي روشن كنايه «انگشت‌شمار» شده‌‌اند. من بر اين باورم كه اگر امروز در عرصه سياست خارجي، راهبرد ديپلماسي ارتباطي، توفيق‌آفرين و عامل ايجاد رضايت طرفين ارتباط مي‌شود، در عرصه سياست داخلي هم، مي‌توان از اين توان ارتباطي براي توسعه همگوني، همكاري و تعامل و ايجاد همدلي اجتماعي و ملي، بهتر استفاده كرد كه در اين صورت، تقويت نهاد روابط عمومي و تخصصي كردن آن در همه ابعاد، نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها و به تبع آن نظام را به توان و قدرت ارتباطي پيشرفته و حرفه‌اي‌تري خواهد رساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون