• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3401 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۳ آذر

خريداران خودرو در كش و قوس بانك مركزي و خودروسازان

بانك مركزي: مدارك خودروساز‌ها كامل نيست

گروه اقتصادي| دولت سياست‌هاي تسريع رونق را با محوريت فروش خودرو در پيش گرفت؛ سياستي كه از يك سو مورد نقد كارشناسان بوده و آن را اقدامي عجولانه مي‌خوانند و از سوي ديگر همين سياست‌هاي عجولانه و محدود نيز تاكنون شكل عملياتي نگرفته است. اعطاي تسهيلات براي خريد خودرو و كالا درحالي با ضرب‌الاجل قرار بود اجرا شود كه هنوز از واريز اين منابع خبري نيست. البته بانك مركزي در خصوص منابع تسهيلات خودرو دفاعيه بلندبالايي دارد و معتقد است منابع در بانك‌هاي عامل آماده است و به دليل كوتاهي خودروسازان در ارسال مدارك يا چك‌هاي ظهرنويسي شده هنوز اين واريزها صورت نگرفته است. اما اين بانك در خصوص تسهيلات كالا كه تا امروز هيچ اقدامي در راستاي اجرا انجام نشده و مشخص نيست سرانجام به چه طيف و گروهي قرار است پرداخت صورت گيرد، توضيحي ارايه نكرده است.
اين سياست‌ها اگرچه به تعبير مسوولان پولي و مالي كشور براي تسريع رونق اتخاذ شد ولي آنچه از طرح اجرايي مي‌توان برداشت كرد حمايت صرف از خودروسازان بوده است؛ حمايتي كه به تعبير طهماسب مظاهري از ناحيه گردن‌كلفتي خودروسازان ناشي شده است. اين تعبير مظاهري در بخشنامه اخير خودروسازان شايد قابل لمس باشد به طوري كه شركت ساپيا به تازگي در بخشنامه‌اي به نمايندگي‌هاي خود اعلام كرده است هيچ خودرويي از محل فروش اقساطي به مشتريان تحويل داده نشود. در بخشنامه سايپا آمده كه حتي تحويل خودروهاي اماني نيز صورت نگيرد، تا اينكه موضوع فروش اقساطي و تامين اعتبار از سوي بانك مركزي تعيين تكليف شود.
با اين حال مسوولان بانك مركزي نگراني خودروسازان در خصوص عدم واريز منابع تسهيلات را برطرف كردند. مدير كل اعتبارات بانك مركزي با تاكيد بر اينكه هيچ مشكلي براي تامين منابع تسهيلات 110 هزار خودرو وجود ندارد، گفت: امروز هم به بانك‌هاي عامل اعلام كرديم به محض دريافت كامل مدارك، مرحله به مرحله براي پرداخت اعتبار اقدام كنند. سيد علي اصغر مير محمد صادقي در گفت‌وگو با فارس، در خصوص اعطاي منابع تسهيلات 25 ميليون توماني خودرو، اظهارداشت: بانك مركزي با بانك‌ها قرارداد منعقد كرده و بانك‌هاي عامل هم بايد براساس تفاهم‌هاي انجام شده ليست‌ها را به انضمام چك‌هاي ظهرنويسي شده توسط خودروساز‌ان و مشخصات خودرو تحويل گرفته و براي بانك مركزي بفرستند. وي با بيان اينكه در چند روز اخير مشاهده شده خودروسازان‌ برخي موارد از جمله ظهرنويسي چك‌ها را رعايت نكرده‌اند، افزود: امروز هم به بانك‌هاي عامل اعلام كرديم به محض دريافت كامل مدارك، قسمت به قسمت به پرداخت اعتبار اقدام كنند. مديركل اعتبارات بانك مركزي تاكيد كرد: براي تامين مالي تسهيلات 110 هزار خودرو هيچ مشكلي نداريم اما خودروسازان بايد موارد تفاهم شده را رعايت كنند.
در مورد تسهيلات كالا ماجرا متفاوت‌تر است. در حالي كه گفته مي‌شد ثبت‌نام براي طرح كارت اعتباري خريد كالا با سقف 10 ميليون تومان از هفته جاري آغاز خواهد شد، اما امروز گفته مي‌شود كه اجراي اين طرح به تعويق افتاده و حتي امكان تغييير در مدل آن وجود دارد. محمدرضا دياني، رييس انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره زمان اجراي طرح خريد كالا با كارت اعتباري اظهار كرد: اجراي اين طرح عقب افتاده و هنوز در بانك مركزي مانده است.
طهماسب مظاهري در اين خصوص با بيان اينكه بعد از اينكه چهار وزير به رييس‌جمهور نامه دادند رييس‌جمهور دستورالعملي داد تا اقدامي انجام شود، ادامه داد: نتيجه آن دستور رييس‌جمهور طرح شتابزده فعلي است كه نتيجه‌اش اين وام‌هاست. من اطلاع دقيق دارم روزي كه دولت طرح خروج از ركود را اعلام كرد در آن روز جزييات اين وام 10 ميليوني و اينكه چگونه و به چه كساني داده شود مشخص نبود. رييس كل اسبق بانك مركزي تاكيد كرد: خودروسازان گردن‌كلفت هستند و مديرعامل‌هاي آنها با دولت در ارتباطند، به نظرم رييس‌جمهور بايد وقت بگذارد و اختلاف‌ها بين تيم اقتصادي دولت را رفع كند، اگر اين اختلاف‌ها رفع نشود دود اختلاف بين تيم اقتصادي به چشم مردم مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون