• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3404 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۷ آذر

«اعتماد» وضعيت مبادله‌هاي تجاري با كشورهاي داراي رايزن بازرگاني را بررسي مي‌كند

تجمع رايزنان بازرگاني ايران در قاره كهن

گروه اقتصادي|ايران در حالي افزايش شمار رايزنان بازرگاني را در دستور كار دارد كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد بخش عمده‌اي از رايزنان فعال ايران در شرايط كنوني در قاره آسيا متمركز شده‌اند.
 به گزارش «اعتماد»، ايران در دوران پساتحريم قصد دارد سرزمين‌هاي تجاري‌اش را توسعه دهد از اين رو برنامه‌ريزي‌هايي براي افزايش شمار رايزنان بازرگاني و تعريف برنامه‌هاي اقتصادي براي سفراي ايراني در دستور كار قرار گرفته است.
 پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد اوايل سال جاري ميلادي، تحريم‌هاي غربي عليه ايران لغو شده و اقتصاد ايران دوران تازه‌اي را تجربه خواهد كرد.
 در حال حاضر ايران 17 رايزن بازرگاني در 17 كشور جهان دارد كه برآوردها حاكي از افزايش شمار رايزنان به 20 رايزن در آينده‌اي نزديك است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد ايران در شرايط كنوني با شش كشور داراي رايزن بازرگاني تراز منفي تجاري، با 11 كشور تراز مثبت تجاري دارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد ايران با يكي از كشورهاي حاضر در اين فهرست فاقد هر گونه رابطه تجاري در هفت ماه اول امسال بوده است.
 رايزنان بازرگاني قرار است اقداماتي را براي توسعه روابط اقتصادي ايران با كشورهاي هدف در دستور كار قرار دهند. بررسي آمارهاي ارايه شده از سوي گمرك نشان مي‌دهد ايران در اين دوره زماني با آفريقاي جنوبي، مجارستان، چين و تركيه تراز منفي تجاري داشته است. در اين دوره زماني هيچ رقمي براي واردات صادرات در فهرست‌هاي اعلامي گمرك و اتاق بازرگاني ثبت نشده است. بر اين اساس قرار است ايران به غير از 17 رايزن بازرگاني كه در حال حاضر در اختيار دارد سه رايزن ديگر نيز به كشورهاي اروپايي فرستاده و تراز تجاري ايران با اين كشورها را افزايش دهد؛ رايزناني كه قرار است تراز تجاري ايران را دستخوش تغيير كنند. البته در حال حاضر از جمع رايزنان ايران با 11 كشور موجود در ليستش تراز مثبت تجاري و با پنج كشور تراز منفي تجاري دارد به اين معني كه ايران با اين پنج كشور ميزان وارداتش بيش از صادرات است و در عين حال در سال جاري هيچ ترازي بين ايران و ونزوئلا به ثبت نرسيده است. تراز تجاري ايران با كشورهاي پاكستان، ارمنستان، قزاقستان، آذربايجان، لبنان، تونس، كنيا، عراق، هندوستان، افغانستان و ويتنام تراز مثبت تجاري دارد.
سهم 68 درصدي كشورهاي هدف از صادرات ايران
بر اساس آمارهاي ارايه شده از سوي اتاق بازرگاني در خصوص ميزان صادرات و واردات غير نفتي در 7 ماهه اول سال جاري، كل صادرات كشور به 19ميليارد و 238ميليون و 984 هزار و 217 دلار رسيده است. بر اين اساس 17 كشوري كه در حال حاضر رايزنان بازرگاني ايران در آنها فعال هستند 13 ميليارد و 26ميليون و 460هزار و 143 دلار كالا از ايران خريده‌اند. به اين ترتيب تقريبا نزديك به 68 درصد صادرات ايران به اين 17 كشور صورت گرفته است.
اين سهم در حوزه واردات تفاوت‌هايي را داراست. بررسي‌ها نشان مي‌دهد تا پايان مهر ماه 23ميليارد و 352 ميليون و 150 هزار و 835 دلار كالا وارد ايران شده است. سهم 17 كشور مذكور از كل واردات 10 ميليارد و 117 ميليون و 512 هزار و 318 دلار است. به اين ترتيب 43 درصد واردات ايران از كشورهاي هدف صورت گرفته است.

كاهش تعداد رايزنان با تشديد تحريم‌ها
تمامي كشورها در بازارهاي هدف از رايزنان بازرگاني بهره مي‌گيرند. ايران پيش از اين تعداد بالاتري رايزن را به كشورهايي كه هدف تلقي مي‌كند، اعزام كرده بود به طوري كه در سال 1391، ايران در بيست كشور جهان رايزن بازرگاني داشت اما با تشديد تحريم‌ها تعداد رايزنان بازرگاني در يك سال به 10 رايزن كاهش يافت.
 البته پيش از اين نيز ايران در كشورهاي مختلف رايزنان بازرگاني داشت كه بعد از تغيير دولت و تغييرات شراط سياسي برخي از كشورها روابط اقتصادي و بازرگاني ايران با اين كشورها كمي تغيير كرد به گونه‌اي كه در ليست قبلي كه از رايزنان بازرگاني ايران وجود داشت در سال 91 ايران در 20 كشور جهان رايزن بازرگاني داشت و اين تعداد در پايان سال 92 به 10 رايزن اقتصادي تقليل يافت. در ليست رايزنان بازرگاني دولت دهم در سال 91 به اسامي كشورهايي از جمله چين، اندونزي، هند، افغانستان، تركيه، قزاقستان، ازبكستان، بلاروس، آذربايجان، تركمنستان، سوريه، لبنان، عراق، امارات، عمان، نيجريه، آفريقاي جنوبي، الجزاير و ونزوئلا و در دوره كمي كويت به چشم مي‌خورد كه اين اسامي قرار بود با افزودن رايزنان روسيه، پاكستان و ارمنستان بيشتر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون