• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3404 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۷ آذر

درآمد سالانه قاچاقچيان ايران معادل بودجه عمراني دو سال كشور است


گروه اقتصادي| قاچاقچيان معادل بودجه عمراني دو سال كشور درآمد دارند.  اين را رييس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور گفته و تاكيد كرده است:
بر‌اساس بررسي‌هاي انجام شده، اين درآمدها كه با وارد و خارج كردن برخي كالاها به دست مي‌آيد، از 20 ميليارد دلار در سال فراتر رفته است. پديده قاچاق، اقتصاد ايران را با مشكلات فراواني روبه‌رو كرده و برنامه‌ريزي براي حل اين مشكل در دستور كار قرار دارد. حقيقي يكي از پيامدهاي قاچاق گسترده كالاها را حذف نزديك به دو ميليون فرصت شغلي در كشور دانست.
وي افزود: بر پايه نظر كارشناسان اقتصادي با هر يك ميليارد دلار مي‌توان براي يكصد هزار نفر شغل مستقيم ايجاد كرد اما اين فرصت‌هاي مناسب با وارد شدن پول‌هاي كشور به مسير قاچاق از بين مي‌رود. وي ادامه داد: يكي ديگر از آسيب‌هاي بزرگ قاچاق كالا، تهديد سلامت مردم با مصرف داروهاي تاريخ گذشته و فاسد و لوازم آرايشي غيراستاندارد و آلوده است. رييس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور گفت: متاسفانه آسيب‌هاي وارد شده به مردم در اين بخش جبران‌نشدني است و اثرهاي سوءمصرف آنها ممكن است هيچ‌وقت از بين نرود. وي نقص سامانه‌هاي كنترلي مرزها را يكي از عوامل موثر در ورود و خروج كالاهاي قاچاق دانست و گفت: به عنوان نمونه در يكي از بزرگ‌ترين پايانه‌هاي كشور كه شاهد ورود روزانه چهار هزار كانتينر به كشور است، فقط يك دستگاه ايكس ري (دروازه ورود) وجود دارد كه با اين دستگاه فقط مي‌توان 200 كانتينر را بازرسي كرد.
رييس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور گفت: اين آمار نشان مي‌دهد روزانه بسياري از كانتينرهاي وارد شده به كشور داراي قابليت وارد كردن كالاهاي قاچاق است.
حقيقي به تلاش گسترده اين ستاد براي مبارزه با قاچاق انواع كالا در كشور اشاره كرد و گفت: چند كالاي اساسي مانند سوخت، لوازم خانگي، پوشاك و تلفن همراه بيشترين كالاهاي مورد تقاضاي قاچاقچيان است. وي بيان كرد: يكي از بخش‌هاي مورد توجه ويژه براي جلوگيري از قاچاق كالا، مبارزه با قاچاق سوخت بود و باطل كردن 6 ميليون كارت سوخت انواع موتوسيكلت و خودرو، بخشي از برنامه ممانعت از خروج سوخت كشور را تشكيل مي‌داد. رييس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور افزود: در نتيجه اجراي اين برنامه‌ها، روزانه نزديك به هشت ميليون ليتر در مصرف سوخت كشور صرفه جويي شد. حقيقي به شرايط قاچاق كالا در گلستان نيز اشاره كرد و گفت: اگرچه گلستان منشا قاچاق كالا نيست اما به عنوان بازار مصرف و مسير حركت اينگونه كالاها شناخته مي‌شود و بايد برنامه‌هاي پيشگيرانه براي جلوگيري از جابه‌جايي كالاهاي قاچاق در اين استان با جديت بيشتري اجرا شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون