• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3407 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ آذر

سيد علي خرم در گفت‌وگو با «اعتماد»:

با مختومه شدن پرونده موسوم به پي‌ام‌دي بازگشايي مجدد آن ممكن نيست

سفير اسبق ايران در مقر اروپايي سازمان ملل تاكيد كرد: هنگامي كه در شوراي حكام پرونده‌اي مختومه اعلام شود ديگر امكان باز كردن آن وجود ندارد و ديگر نمي‌توان آن را باز كرد.
سيد علي خرم در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد»، در پاسخ به اين سوال كه مساله پي‌.‌ام.‌دي و گزارش نه سياه و نه سفيد يوكيا آمانو در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در حال و گذشته موج رسانه‌اي جديدي به راه انداخته است. چرا مديركل آژانس از گزارشي خاكستري در مقطعي تا اين اندازه حساس سخن مي‌گويد؟ گفت: نكته نخستي كه بايد در اين باره گفت، آن است كه بسياري، از اين صحبت‌هاي آمانو برداشتي منفي داشتند ولي بايد گفت كه لزوما صحبت‌هاي آمانو منفي نيست. شايد يكي از دلايلي كه موجب شده است تا مديركل آژانس اينچنين سخن بگويد آن است كه يافته‌هاي به دست آمده او آنچنان نيست كه او بتواند بگويد صددرصد پرونده هسته‌اي ايران را سفيد و پاك يا سياه و نظامي است. وي با اشاره به گذشت زمان طولاني پرونده فعاليت‌هاي پيشين هسته‌اي ايران اظهار داشت: بيش از يك دهه از قدمت پرونده فعاليت‌هاي پيشين ايران گذشته است و مسلما با گذشت اين زمان نمي‌توان به شكل قاطع نتيجه‌گيري داشت.
اين كارشناس مسائل خلع سلاح در پاسخ به اين سوال كه آيا انتشار گزارشي مبهم و نه چندان دقيق از سوي آمانو مي‌تواند پرونده فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در گذشته را همچنان براي دستاويزهاي آتي باز نگاه دارد؟ تصريح كرد: بسته شدن پرونده فعاليت‌هاي پيشين وابسته به گزارش مديركل آژانس نيست بلكه تصميم‌گيري نهايي در اين باره از سوي شوراي حكام صورت مي‌گيرد. در خصوص پرونده هسته‌اي ايران هم، اين شوراي حكام بوده است كه پرونده ايران را به شوراي امنيت ارسال كرد. خرم ادامه داد: بر اساس برجام و توافقي كه ميان ايران و آژانس معروف به نقشه راه صورت گرفته است، ايران و آژانس براي عبور از اين مساله، بايد همكاري مي‌كردند كه در اين راستا ايران به تمامي سوالات و ابهامات آژانس پاسخ داد. آژانس نيز با صدور بيانيه‌اي اين مساله را مطرح كرد و گفت ديگر سوالي از تهران ندارد. اكنون آمانو بايد گزارشي در اين باره بدهد و شوراي حكام در نشستي اضطراري در اين خصوص تصميم‌گيري كند. بر اساس برجام، پيش‌بيني شده است كه كشورهاي گروه 1+5، قطعنامه‌اي را با رويكرد مختومه اعلام شدن اين پرونده بدهند. وي افزود: با اين حال، بايد دانست كه گزارش مديركل بسيار مهم است ولي تصميم‌گير نهايي در اين باره شوراي حكام است.
سفير اسبق ايران در مقر اروپايي سازمان ملل در اين پاسخ به اين سوال كه در صورت راي شوراي حكام به مختومه اعلام شدن پرونده فعاليت‌هاي ايران در گذشته، آيا اين راي به معناي مهر اتمام بر طرح اين ادعاها است يا در آينده باز بهانه‌گيراني در آژانس مي‌توانند با انگيزه‌هاي سياسي اين پرونده را بازگشايي كنند؟ خاطرنشان كرد: هنگامي كه در شوراي حكام پرونده‌اي مختومه اعلام شود ديگر امكان باز كردن آن وجود ندارد و ديگر نمي‌توان آن را باز كرد. سفير اسبق ايران در چين در پاسخ به سوال ديگر «اعتماد» مبني بر آنكه كشور فرانسه روز گذشته (دوشنبه) رسما اعلام كرده است كه يوكيا آمانو بايد به صراحت در گزارش خود تاكيد كند كه آيا ايران در گذشته برنامه هسته‌اي نظامي داشته است يا خير؟ چرا ما شاهد چنين رويكردي از فرانسه آن هم در روزهاي نزديك شدن به اجراي برجام هستيم؟ يادآور شد: طرح سوالات و خواسته‌هاي اينچنيني كاملا سياسي است و به هيچ‌وجه حقوقي و فني نيست. فرانسه در ايام مذاكرات هسته‌اي نيز هميشه ديدگاه و عملكردي تندروانه داشت و سخت‌گيرانه عمل مي‌كرد. هم‌اينك نيز اين كشور مطالبات تندروها در خصوص پرونده هسته‌اي ايران را نمايندگي مي‌كند. خرم با يادآوري اينكه نبايد به صحبت‌هاي اينچيني زياد توجه كرد، بيان كرد: بايد متوجه باشيم كه در عرصه بين‌المللي هيچ بازيگري براساس عرف و قواعد بازيگري نمي‌كند و اساس مناسبات خويش را در چارچوب مسائل سياسي دنبال مي‌كند. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا با توجه به موضع كنوني فرانسه، اين احتمال وجود دارد كه كشورهاي 1+5 هم در قطعنامه ارايه شده به شوراي حكام به گونه‌اي دوپهلو برخورد كرده و راه را براي تقسير راي نهايي خود باز بگذارند؟ عنوان كرد: احتمال هر چيز در عالم سياست امكانپذير است به گونه‌اي كه در گذشته نيز ما شاهد چنين رفتارهاي سليقه‌اي و تفسيرهاي گزينشي بوده‌ايم به گونه‌اي كه در يك موضوع، گزارش مديركل بسيار مثبت بوده است اما رويكرد كشورها در شوراي حكام برخلاف آن بوده و به شكل منفي رفتار كرده‌اند. عكس اين نمونه نيز وجود دارد كه مديركل به شوراي حكام گزارشي منفي بدهد ولي كشورهاي موثر عضو شوراي حكام به دليل مناسبات خوب‌شان با كشور مذكور، به گونه‌اي مثبت عمل كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون