• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3420 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ آذر

وزير راه و شهرسازي:

بايد نرخ‌هاي همه بخش‌هاي حمل و نقل آزاد شود

گروه اقتصادي | عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي كه خواستار منحل شدن سازمان حمايت شده بود روز گذشته در مراسم بهره‌برداري از ناوگان ريلي مسافري جديد با گفتن اينكه «منافع مردم با قيمت‌گذاري دستوري تامين نمي‌شود» مجددا بر آزادسازي نرخ‌ها در همه حوزه‌هاي حمل و‌نقل تاكيد كرده و از برنامه‌ريزي وزارتخانه تحت مديريتش براي اين امر خبر داده است.
وي در اين مراسم با بيان اينكه برنامه‌ريزي كرده‌ايم در همه مدل‌هاي حمل و نقلي آزادسازي نرخ‌ها را اجرا كنيم، گفته است: «بايد تا سال ۱۴۰۰، تعداد ۲۸۰۰ واگن مسافري به ارزش بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان، وارد ناوگان ريلي كشور شود. نتايج سياستگذاري‌ها در حوزه توسعه ريلي به تدريج در حال نمايان شدن است و حمل و نقل ريلي سهم بيشتري از كل سهم حمل و نقل كشور داشته باشد. قرارداد ساخت 300 واگن مسافري شامل 100 واگن ريل ترابر سبا و 200 واگن شركت ريل پرداز منعقد شد.»
وي با بيان اينكه اصلي‌ترين حق شهروندي، حق انتخاب است، گفت: «در حال حاضر نوع خدمات صنعت راه‌آهن در سطوح مختلفي است، رقابت حافظ منافع مصرف‌كننده است كه به ارتقاي خدمات و كاهش نرخ مي‌انجامد. اميدواريم با استناد به ماده 12 قانون رفع موانع توليد به تدريج تعهدات دولت در صرفه‌جويي سوخت به بخش‌هايي كه شرايط صرفه‌جويي را فراهم مي‌كنند، پرداخت شود. در حوزه زيرساخت، اصلي‌ترين بحث بهبود محيط سرمايه‌گذاري است.»
آخوندي با تاكيد بر اينكه در آزادسازي بايد ميزان مداخله دولت در بازار كاهش يابد، تاكيد كرده است: «سرمايه‌گذاران به دنبال وعده دولت نباشند بلكه در ساختار بازار بايد با اطمينان سرمايه‌گذاري كرد و البته منافع مصرف‌كننده از طريق رقابت و افزايش حق انتخاب تامين شود.»
آخوندي در ادامه انتقاداتش از نحوه قيمت گذاري تكليفي گفته است: «در 25 سال گذشته دولت در قيمت گذاري بسياري از كالاها وارد شد و اين به سركوب سرمايه‌گذاري، كاهش كيفيت و زيان مصرف‌كننده مي‌انجامد. برنامه‌ريزي كرده‌ايم در همه حوزه‌هاي حمل و نقل آزادسازي اجرا شود تا از سركوب سرمايه‌گذاري و توسعه جلوگيري شده و منافع مصرف‌كننده از محل رقابت و افزايش انتخاب، تامين شود. اين مطلوب است كه در شرايط مالي بخش خصوصي قرارداد 200 دستگاه واگن مسافري و 450 دستگاه واگن حمل سوخت منعقد مي‌كند زيرا اين سرمايه‌گذاري‌ها توسط دولت غير ممكن است و راه‌حل ورود بخش خصوصي اصلاح ساختار بازار است. ما نمي‌توانيم آينده نسل‌هاي بعد را فداي تصميمات عوام‌فريبانه كنيم.»
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه حداقل به 2800 دستگاه واگن مسافري جديد تا سال 1400 نياز داريم، ادامه داده است: «اين ميزان واگن حدود 10 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري لازم دارد كه بايد توسط بخش خصوصي و غيردولتي تامين شود. امروز مدارس تهران تعطيل است و اين آلودگي گسترده هوا چاره‌اي جز انتقال سيستم حمل و نقل جاده‌اي به ريلي ندارد؛ روزانه يك ميليون وسيله نقليه بين تهران و حومه جابه‌جا مي‌شود.»
وي به پروژه‌هاي منعقد شده توسط بخش خصوصي با همكاري بانك‌ها اشاره كرده و افزوده است: «برخي پروژه‌ها با همكاري بانك‌ها و موسسات تامين مالي تامين اعتبار شده است برخي نيز نظير لكوموتيوها از محل تسهيلات صندوق توسعه ملي تامين اعتبار مي‌شوند.»
خروج واگن‌هاي ۴۵ ساله
در اين مراسم محسن پورسيد آقايي، معاون وزير راه و شهرسازي نيز از ورود قطار ۵ ستاره با خدمات نوين به ناوگان ريلي كشور خبر داده و گفته است: «برنامه‌ريزي كرده‌ايم از سال ۹۵ همه واگن‌هاي با عمر بيش از ۴۵ سال سن از ناوگان خارج شوند. راه‌اندازي صنايع توليد واگن كشور امري پسنديده در جهت توسعه ريلي است و امروز شركت‌هاي واگن‌پارس و ايليكو توليدات خود را به عرصه ظهور گذاشتند.»
 وي به قرارداد جديد بخش خصوصي با شركت صنايع كلاهدوز براي توليد 200 دستگاه واگن مسافري اشاره كرد و گفت: از سال گذشته واگن‌هاي با عمر بيش از 55 سال از ناوگان ريلي كشور خارج شدند و از پايان سال آينده واگن‌هاي بيش از سن 45 سال نيز از مدار ناوگان خارج مي‌شوند.
به گفته پورسيدآقايي، قطار 5 ستاره فدك در مسير تهران- مشهد راه‌اندازي مي‌شود تا سال آينده 200 دستگاه از اين واگن‌ها وارد ناوگان مي‌شود كه خدمات متفاوتي دارد. در اين قطار 5 ستاره 3 كلاس تعريف شده است و بسته به تمايل مسافر از خدمات مختلف استفاده مي‌شود. با راه‌اندازي اين قطار 5 ستاره، امروز در مسير تهران- مشهد همه طيف قطار با نرخ‌ها و كيفيت متفاوت وجود دارد و اين حق انتخاب به مسافر مي‌دهد. اين پروژه‌ها با همكاري بانك مهر اقتصاد و موسسه مالي و اعتباري كوثر تامين مالي شده است.
گفتني است امضاي قرارداد طراحي، ساخت و فروش 200 دستگاه واگن مسافري پرسرعت، ورود يك رام قطار 5 ستاره فدك، ورود شش دستگاه واگن شش تخته ويژه نگين شركت ريل ترابر سبا، ورود دو رام قطار اتوبوسي شركت نگين ترابر سبا، ورود يك رام ريل باس در حمل و نقل حومه، آغاز فاز اول پروژه يكسان سازي سيستم سوخت‌رساني شبكه ريلي و امضاي قرارداد 200 دستگاه واگن مسافري با سرعت 200 كيلومتر از پروژه‌هايي بود كه با حضور وزير راه منعقد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون