• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3420 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ آذر

تشكل‌ها

تناقض‌هاي هندوانه‌اي |در حالي كه يك روز بيشتر به طولاني‌ترين شب سال يا همان يلدا باقي نمانده، هندوانه به عنوان يكي از عمده‌ترين محصولات پرتقاضا گران و گران‌تر مي‌شود و مشخص نيست كه عامل گراني‌اش، كمبودي است كه بازاريان مدعي آن هستند يا احتكاري كه وزارت كشاورزي عنوان كرده است؟ حسين مهاجران، رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي معتقد است كه علت گراني هندوانه احتكار نيست و از آنجاكه در طول سال به دليل توليد زياد، هندوانه به قيمت تمام شده فروش نرفت به همين دليل دزفول و ميناب كه ذخيره شب يلدا را فراهم مي‌كنند، كمتر اقدام به كاشت هندوانه كردند. به گفته وي، بخشي از هندوانه‌هاي سفيد مينابي نيز به دليل تگرگ از بين رفت و همين امر سبب افزايش قيمت هندوانه شده است كه البته اگر در شب يلدا بارندگي باشد، قيمت هندوانه به همين صورت باقي خواهد ماند، اما در صورتي كه هوا خوب باشد و همه وانتي‌ها، موتوري‌ها و همه دوره‌گردها بخواهند بخرند، شاهد افزايش قيمت خواهيم بود.

قيمت آجيل تغييري نمي‌كند|با نزديك شدن به شب يلدا، در كنار ميوه‌هايي چون هندوانه و انار تقاضا براي انواع آجيل و تنقلات نيز افزايش مي‌يابد كه خوشبختانه قيمت آجيل به دليل عرضه كافي در چند ماه گذشته افزايش چنداني نداشته و اكنون هم از قيمت‌هاي قبلي تبعيت مي‌كند. البته به گفته برخي فروشندگان، قيمت‌ها همچنان بالاست و ميزان فروش اين محصولات نسبت به سال‌هاي قبل با كاهش محسوس روبه‌رو شده است. بر اساس گزارش ايسنا، انواع آجيل و خشكبار به طور سنتي در اواخر آذرماه و در آستانه شب يلدا با افزايش تقاضا روبه‌رو مي‌شود و معمولا در برخي اقلام پرمصرف اين محصولات در اين ايام افزايش قيمت مقطعي ايجاد مي‌شود. اما برخي فروشندگان معتقدند كه قيمت آجيل به اندازه كافي بالاست و در صورت صعود قيمت‌ها در شب يلدا تقاضا تحت تاثير قرار خواهد گرفت.

كاهش ۱۵ درصدي توليد تخم‌مرغ‌|رييس هيات‌مديره اتحاديه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران با بيان اينكه هرساله به علت سرما، افت ۱۵ تا ۲۰ درصدي توليد تخم مرغ روي مي‌دهد، گفت: در حال حاضر قيمت عرضه هر كيلو تخم‌مرغ درب مرغداري به قيمت مصوب دولت نزديك شده است. ناصر نبي‌پور شيري اظهار داشت: قيمت تخم مرغ در 10 روز گذشته افزايشي نداشته و هر كيلو گرم آن درب مرغداري با قيمتي حدود 3900 تا 4200 تومان عرضه مي‌شود. قيمت اين محصول حدود 20 روز پيش هر كيلوگرم 3800 تا 4000 تومان درب مرغداري بود. مرغداران در 6 ماه ابتداي امسال به دليل اينكه قيمت هر كيلوگرم تخم‌مرغ بيش از 2500 تومان نشد، به ازاي هر كيلوگرم حدود 1500 تومان ضرر كردند.

بررسي نهايي بودجه 95 و برنامه ششم بعد از انتخابات مجلس|يك عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت كه مجلس منتظر است تا نيمه دي‌ماه دولت لوايح بودجه و برنامه را تقديم مجلس كند. اسماعيل جليلي اظهار كرد: نيمه دي‌ماه وعده‌اي بود كه دولت براي ارايه لوايح بودجه 95 و برنامه ششم به مجلس داده بود و ما منتظريم تا آن زمان اين لوايح تقديم مجلس شود. وي با بيان اينكه بايد جلسات فوق‌العاده براي بررسي بودجه و برنامه تشكيل شود، خاطرنشان كرد: قطعا بررسي نهايي بودجه 95 و برنامه ششم به بعد از انتخابات مجلس موكول خواهد شد و تا آخر اسفند ادامه خواهد داشت.

تشكيل وزارت انرژي خانه‌تكاني مي‌خواهد | عضو هيات علمي دانشگاه صنعت نفت با اشاره به اينكه تشكيل وزارت انرژي به نفع كشور و بخش انرژي كشور است، گفت: اما پيش از آن لازم است يك خانه‌تكاني شود، در غير اين صورت وزارتخانه جديد به وزارتخانه عريض و طويلي تبديل خواهد شد. منصور معظمي، درباره بررسي طرح ادغام وزارت نيرو و وزارت نفت و تشكيل وزارت انرژي در لايحه برنامه ششم توسعه، تصريح كرد: اين تجربه در بسياري از كشورهاي دنيا نشان داده است كه مسائل مربوط به انرژي مثل نفت، برق، آب و غيره عموما بايد در قالب يك وزارتخانه قرار گيرد. وي افزود: در واقع راهبري و سياستگذاري اين بخش‌ها بايد از سوي يك وزارتخانه شكل بگيرد، در حالي كه ما الان در كشور سه وزارتخانه نفت و نيرو داريم به علاوه بخش زغال‌سنگ كه در دست وزارت صنعت‌است .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون