• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3420 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ آذر

زير ذره بين اقتصاد

رونمايي از پنج كالاي استراتژيك نفتي ساخت داخل|پنج كالاي استراتژيك ساخت داخل همزمان با برگزاري نمايشگاه تخصصي ساخت داخل تجهيزات صنعت نفت خوزستان رونمايي ‌شد. اين تجهيزات در ارتباط با شيرآلات سرچاهي و ماشين‌آلات فرآيندي است كه با حمايت شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب و به وسيله شركت‌هاي داخلي بخش خصوصي بومي‌سازي شده است. اين تجهيزات شامل روتور ناحيه سرد كمپرسور، شير توپي سرچاهي، فوران گير چرخشي سرچاهي، استاتور كمپرسور توربين رديف دوم و پمپ بلانچري جابه‌جايي مثبت است. سومين نمايشگاه تخصصي ساخت داخل تجهيزات صنعت نفت خوزستان از 28 آذر تا اول دي در محل دايمي نمايشگاه بين‌المللي استان خوزستان در اهواز برقرار است. در اين نمايشگاه ٣٠٠ شركت و سازنده داخلي، دانشگاه‌ها، مراكز علمي، پژوهشي و دانش بنيان كه در زمينه ساخت قطعات و تجهيزات مورد استفاده در صنايع نفت، گاز، پالايش، پتروشيمي و حفاري فعاليت مي‌كنند، حضور دارند.

مشاركت ايران در حفاري ميادين نفتي عراق و عمان|قائم مقام شركت ملي حفاري درباره شركت در پروژه‌هاي خارج از كشور گفت: با كشورهاي عراق و عمان مذاكراتي داشته و قصد داريم در حفاري ميادين نفت و گاز آنها مشاركت كنيم. محمدرضا تاكايدي با تشريح فعاليت حفاري در ميادين نفتي و گازي ايران افزود: در ميدان آزادگان جنوبي شركت ملي حفاري بايد 40 حلقه چاه حفر كند كه تاكنون حفاري 25 حلقه چاه به پايان رسيده است. وي افزود: در نيمه دوم سال آينده، با اتمام پروژه حفاري چاه‌هاي ميدان آزادگان جنوبي اين طرح را براي توليد به شركت ملي نفت تحويل مي‌دهيم. همچنين تاكنون 12 حلقه چاه در ميدان مشترك ياران جنوبي حفر شده كه به دليل نبود تجهيزات موسوم به «رشته حفاري» اين عمليات طبق برنامه پيش نرفته است. تاكايدي به حفاري ميدان آذر اشاره كرد و گفت: اين ميدان از نظر شرايط زمين شناختي و عمق چاه، از پيچيده‌ترين و سخت‌ترين ميدان‌هاي نفتي ايران به شمار مي‌رود كه تاكنون سه حلقه چاه در آن حفر شده است. به دليل كمبود اطلاعات، حفاري ميدان گازي كيش به مدت يك سال متوقف شده بود كه با دسترسي به تجهيزات و اطلاعات لازم، از پايان سال گذشته كار را دوباره آغاز كرديم.

توليد آب و برق از دود نيروگاه‌ها|نيروگاه‌هاي حرارتي راندماني بين ۳۰ تا ۴۰ درصد دارند؛ اگر از حرارت بازيافتي اين نيروگاه‌ها براي توليد بيشتر برق يا آب شيرين استفاده كنيم، راندمان آن به‌شدت افزايش مي‌يابد و حتي قابليت افزايش راندمان تا ۸۰ درصد هم وجود دارد. مجيد عميد‌پور اظهار كرد: موافقتنامه‌اي بين وزارت نيرو و وزارت جهاد‌كشاورزي منعقد شده تا بتوانيم از حرارت و دود خروجي نيروگاه‌هاي حرارتي و ژنراتورهاي برق نيروگاه‌هاي كوچك و توليد پراكنده استفاده كنيم. متناسب با نوع نيروگاه‌هاي حرارتي، راندمان اين نيروگاه‌ها بين 30 تا 40 درصد است اما اگر از حرارت بازيافتي اين نيروگاه‌ها براي توليد بيشتر برق يا آب شيرين استفاده كنيم، راندمان آن به‌شدت افزايش مي‌يابد و حتي قابليت افزايش راندمان تا 80 درصد هم وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون