• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3428 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ دي

سخن گفتن از ناكارآمدي دولت با تاخير سه ساله همراه شده است

تركان: منتظر رسيدگي به فسادهاي گذشته هستيم

دبير شوراي عالي مناطق آزاد گفت: اشخاصي كه درباره ناكارآمدي دولت و فساد در مناطق آزاد سخن مي‌رانند، سه سال تاخير دارند زيرا ما اين مسائل را گفتيم و آنها فراموش كرده‌اند كه ريل گذاري براي تغيير مسير توسعه مناطق آزاد انجام شده است. به گزارش پايگاه خبري مناطق آزاد، اكبر تركان افزود: شايد اين اشخاص در طرح مباحث خود عليه دولت، اهداف خاص سياسي - جناحي را دنبال مي‌كنند و مي‌خواهند دولت را متهم به كم‌كاري يا بي‌تفاوتي نسبت به مشكلات و معضلات مناطق آزاد نشان دهند.
مشاور رييس‌جمهوري با بيان اينكه «آنها حرف‌هاي كهنه‌اي مي‌زنند كه محصول دوره خودشان است»، افزود: «وقتي اقتصاد كشور در طول هشت سال برباد مي‌رفت، آنها كجا بودند؟ همين‌هايي كه امروز به عنوان كارشناس اقتصادي ژست توصيه و پيشنهاد مي‌گيرند، تا ديروز كجا بودند كه 800 ميليارد تومان بودجه كشور در يك دوره ناپديد شد؟ كساني كه امروز نگران واردات كالا از بنادر هستند، زماني كه سنگ قبر، سنگ‌پا، پيژامه چيني و... وارد مي‌شد، كجا بودند. اينها تصور مي‌كنند همه‌چيز فراموش شده است.»
تركان يادآورشد: اتفاقات رخ داده در دولت آقاي دهم فقط محصول شخص احمدي‌نژاد و چندنفر در دولت ايشان نبود، همين‌ها كه امروز طلبكار شده‌اند شريك همه ناهنجاري‌هاي رخ داده در دوره گذشته بودند.
وي افزود: «اينكه تصور شود همه ناهنجاري‌ها محصول رويكرد آقاي احمدي‌نژاد است، تصور غلطي است؛ اين دوستان كه آن روزها وظايف نظارتي خود را انجام نمي‌دادند و سكوت كرده بودند نيز شريك ناهنجاري‌ها هستند و در اتفاقات رخ داده دخالت داشته‌اند اما امروز به گونه‌اي اظهارنظر مي‌كنند كه انگار در آن دوران مسووليتي نداشته‌اند و به نظر مي‌رسد به دنبال تبرئه خود هستند.»دبير شوراي عالي مناطق آزاد افزود: «ما جملات ثبت شده آنها را در تاييد اقدامات ناهنجار رييس‌جمهوري گذشته به صورت ثبت شده داريم. اينها كه مجيز ايشان را مي‌گفتند، امروز خود را به گونه‌اي ديگر به مردم معرفي يا دولت يازدهم را در نطق‌هاي خود به عنوان متهم معرفي مي‌كنند.»وي افزود: اينها اشك تمساح مي‌ريزند كه كشور با ركود مواجه است؛ بايد بدانيم هنوز از ركود خارج نشده‌ايم چون همچنان در تحريم هستيم؛ هنوز نمي‌توانيم نفت خود را بفروشيم؛ هنوز ما كالاي مورد نياز صنعتي را از دلال‌ها مي‌خريم كه اقتصاد ايران را فاسد كرده‌اند.»
برخي با نزديك شدن به انتخابات، شروع به ايجاد هيجان‌آفريني كاذب كرده‌‌اند
تركان گفت: حال اگر دوستان نگران هستند، بايد ابتدا پاسخگوي انجام ندادن وظايف نظارتي خود باشند؛ اينها فكر مي‌كنند مردم فراموشي دارند و با نزديك شدن به انتخابات شروع كرده‌اند به ايجاد هيجان‌آفريني‌هاي كاذب و نام آن را نگراني براي وضعيت كشور مي‌گذارند.
مشاور رييس‌جمهوري گفت: البته آنها حق دارند نقد كنند و مشكلات كشور را از نظر علمي به بحث عمومي و علمي بگذارند اما به دولتمردان توهين نكنند و بخشي از كارهايي كه اين دوستان انجام مي‌دهند، تهمت و دروغ‌پراكني است. وي ادامه داد: اينها با طرح مسائل خلاف و دروغ، ذهن مردم را از مسائل اصلي كشور دور مي‌كنند و مي‌خواهند نگاه مردم را از اتفافات رخ داده منحرف كنند. حالا ما نمي‌گوييم چقدر از اين آقايان در فساد‌ها شريك بوده‌اند و اين فساد‌ها را چه كساني خلق كرده‌اند.
منتظر رسيدگي به فسادهاي گذشته هستيم
تركان ادامه داد: سوال اينجا است آقايي كه زماني در دستگاه قضايي كشور بود و بعد بر صندلي بزرگ‌ترين مجموعه اجرايي كشور نشست به وضعيتش رسيدگي شد؟ آيا به خسارت‌هايي كه آن فرد و افراد همراه او به اقتصاد كشور وارد كردند، رسيدگي شد؟ هرگز رسيدگي نشده اما منتظريم به اين فسادها رسيدگي شود.
دبير شوراي عالي مناطق آزاد درخصوص برخورد با فساد مناطق آزاد نيز گفت: فساد زماني رخ مي‌دهد كه بي نظمي در كشور گسترش يابد؛ آنچه در طول سال‌هاي گذشته رخ داد، بي نظمي در مناطق آزاد بود.
وي افزود: در حالت شفافيت و انضباط مالي، امكان وقوع فساد وجود ندارد؛ آنچه در گذشته رخ داد عبور از قانون به صورت تعمدي بود و ما به سمت شفافيت حركت كرديم؛ براي مثال ما ديگر زمين با رانت به كسي نمي‌دهيم.
به گفته تركان، پيش از اين زمين دولتي در مناطق آزاد به صورت رانت واگذار مي‌شد. زمين‌هايي كه حداقل متري سه ميليون تومان قيمت داشتند به اسم آنكه اينها زمين دولتي بود، متري 150 هزار تومان به تعدادي افراد داده شد.
وي افزود: به عبارتي هركس مي‌توانست در مناطق آزاد زمين دولتي دريافت كند، بليتش برده بود اما حالا ديگر خبري از اين زمين‌ها نيست و ما هر مناقصه‌اي را به صورت شفاف در سايت منتشر مي‌كنيم؛ به همين دليل برخي جريان‌ها نگران شده‌اند. مشاور رييس‌جمهوري با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته مناقصه‌ها به اطلاع عموم نمي‌رسيد، افزود: اكنون مناقصه‌ها را به صورت شفاف برگزار كرده و به اطلاع عموم مي‌رسانيم و دل‌مان مي‌خواهد مردم بدانند آن ميليارد‌ها كه جابه‌جا شد علني نبود و آن شركت‌هايي كه زيرميزي به بابك زنجاني فروخته شد، در حد يك برگه كاغذ بود. رييس‌جمهوري چندي پيش در همايش ملي ارتقاي سلامت اداري و مبارزه با فساد تاكيد كرد: خدا نكند به مرزي رسيده باشيم كه قبح فساد شكسته شده باشد اما گزارش‌هايي به گوش مي‌رسد كه زيرميزي‌ها تبديل به روميزي شده در حالي كه در قديم بيشتر زيرميري مطرح بود و قبح اين مساله وجود داشت. روحاني با بيان اينكه اگر در يك كشور قبح رشوه، دزدي و فساد از بين برود بايد به خدا پناه برد، گفت: آنجا كه قبح شكسته شود، به جايي خواهد رسيد كه حكم و راه خدا و حق انكار مي‌شود و حتي قانون و آيه شريفه قرآن مورد استهزا قرار مي‌گيرد؛ بنابراين نبايد در برابر فساد عقب‌نشيني و اعلام ناتواني كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون