• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3428 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ دي

ادامه از صفحه اول

ثبت‌نام براي مجلس شوراي اسلامي و خبرگان، رحمت يا زحمت
تشكيل حوزه قم تحت زعامت آشيخ عبدالكريم حائري يزدي و تداوم راه او به وسيله ديگر علما تا حاج آقا حسين آقاي بروجردي زعيم توانمند حوزه و حضور بزرگاني همانند حضرت امام خميني در راس مدرسين حوزه و تربيت نسلي پرتوان كه انقلابيون نسل اول انقلاب را تشكيل داده و كماكان هنوز حضور دارند و نسل بعدي كه حاصل پختگي حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها هستند اجازه حضور نسل جديدي از روحانيون خوش فكر و مشرب را در ارگان‌هاي تصميم‌گيري خصوصا در مجلس خبرگان مي‌دهد؛ نسل هوشمندي كه پيشاني آن امثال حاج حسن آقاي خميني است. با وصف بالا شوراي نگهبان بايد مسرور از به ثمررسيدن اهداف عاليه انقلاب اسلامي باشد كه در سايه ساردرخت انقلاب جواناني به ثمر رسيدند كه مي‌توانند علم را از علمداراني كه حالا نوبت استراحت آنان است بگيرند. اگر با ديده باز به واقعيت جامعه نگاه كنيم حضور 12 هزار كانديداي نمايندگي براي 290 كرسي مجلس شوراي اسلامي حاصل مجاهدت‌هاي علمي نسل بعد از انقلاب است كه با نگاهي نو وارد عرصه انتخابات شده است و 801 نفري كه براي 86 كرسي مجلس خبرگان نام نويسي كردند نه اينكه نبايد آنان را زحمت افزاي شوراي نگهبان دانست بلكه شاخسار درخت تنومند انقلاب هستند كه به ثمر رسيده‌اند و متواضعانه قصد خدمت به مردم را دارند. در همه كشورها از حضورمردم در انتخابات استقبال مي‌شود و درايران نيز همه مسوولان از شركت در انتخابات در روز راي‌گيري ياد مي‌كنند، بايد بپذيريم شركت در انتخابات تنها راي دادن نيست بلكه نام‌نويسي و خود را در معرض آراي مردم قرار دادن هم جزو انتخابات است.

جايگاه زنان در انتخابات، واقعي يا تشريفات
متاسفانه در تحولات فكري و فرهنگي تا حدودي نهادهاي اجتماعي نسبت به تغييرات فرهنگي نهاد خانواده عقب‌تر هستند به گونه‌اي كه هنوز در ذهن برخي از دولتمردان و مديران ارشد سازمان‌هاي دولتي و ساير قوا بيشتر در كلام شاهد ايجاد حق براي حضور مديريتي و سياسي زنان هستيم و درمواقع عمل با هزاران دليل و علت خودساخته ذهني كه نشان ازترس وعدم باور به توان مديريتي و سياسي زنان است آنها را از گزينه‌هاي انتخابي كنار مي‌گذارند. بايد يادآور شد كه زمان آن رسيده كه همپاي اين تحولات فرهنگي كه در لايه‌هاي زيرين جامعه ازجمله نهاد خانواده به وجود آمده مديريت ارشد كشور و همچنين احزاب و گروه‌ها و... نسبت به اين مساله تكليف خود را روشن كرده و به سمت اقدامات عملي بروند نه اينكه همچنان در كليشه‌هاي تشريفاتي بمانند زيرا خود اين مساله يعني پذيرش حق و حقوق زنان در نظر و كلام و عدم تحقق آن در عمل و  اجرا عواقب و اثرات نامناسبي هم بر شخصيت اجتماعي زنان كشورمان دارد و هم بدبيني را دامن مي‌زند وخود را ابزاري براي بيان نظرات روشنفكرانه مردان سياسي مي‌دانند و اين مطالبه همچنان متراكم‌تر خواهد شد و البته اين بار تراكم همراه با دلخوري و نارضايتي است.لذا در اين دوره انتخابات مجلس كه همگان آن را به لحاظ سياسي مهم قلمداد مي‌كنند از اين زاويه حضور زنان هم با اهميت قلمداد مي‌شود و زمينه‌اي براي آغاز پايان مباحث جنسيتي حضور زنان در عرصه‌هاي كلان، زيرا از دل اين مباحث و تبعيض‌ها است كه موضوعاتي مانند فمنيسم كه بيشتر يك واكنش احساسي است در بين زنان طرفدار پيدا مي‌كند و متاسفانه تبديل به يك گفتمان مي‌شود، گفتماني كه فمنيسم به وجود مي‌آورد اثرات مخرب آن بر خانواده زياد است در حالي كه بدون توجه به اين مفاهيم غربي و آسيب‌زا مي‌توان با بيان منطقي و اينكه حضور زنان يك نياز واقعي است به اين مباحث آسيب‌زا خاتمه داد.

همه مردم  باید از جهت ملی  در انتخابات شرکت کنند
هاشمي‌رفسنجاني، حل تدريجي مشكلات كشور را خواسته مردم در آن انتخابات دانست و با يادآوري روند مذاكرات براي حل مساله هسته‌اي، به مانع‌تراشي‌هاي صهيونيست‌ها، جمهوريخواهان امريكا و عده‌اي محدود در كشور اشاره كرد و گفت: برجام مي‌تواند سرانجام خوبي براي بخشي از مشكلات باشد و اگر تعهدات آن عاقلانه و با نظارت اجرا شود، يكي از نتايج آن براي كشور، برگشت اشتغال است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، جوانان را سرمايه اصلي كشور و اشتغال را نياز ضروري آنان در ابعاد فردي، خانوادگي و اجتماعي دانست و گفت: رواج اشتغال، رونق توليد، از بين رفتن ركود و كم شدن تورم، ضرورت امروز كشور است و بايد براي آن برنامه‌ريزي كرد. ايشان با تاكيد بر اهميت انتخابات اسفند ماه و عزم جزم مردم براي خلق حماسه‌اي ديگر، گفت: همه مردم بايد از جهت ملي در اين انتخابات شركت كنند كه هم اعتبار بين‌المللي كشور بالا مي‌رود و هم نشاط اجتماعي و سياسي همه جاي ايران را فرا مي‌گيرد. هاشمي‌رفسنجاني شور و هيجان نام‌نويسي براي نامزدي در دو انتخابات را نشانه آمادگي مردم و به ويژه زنان دانست و گفت: خانم‌ها كه توانايي‌هاي خود در عرصه‌هاي علمي، سياسي، اجتماعي و مديريتي را ثابت كرده‌اند، به عنوان نيمي از افراد جامعه، نشان داده‌اند كه ايران و انقلاب براي آنان مهم است. وي با برشمردن امتيازات و ويژگي‌هاي زنان در جامعه، به رشد علمي و دانشگاهي آنها اشاره كرد و گفت: با رشد تدريجي، حضوري مداوم در جامعه خواهند داشت كه اگر خوب كار كنند، با اين ظرفيت‌ها مي‌توانند تاثيرات مهمي در جامعه داشته باشند. هاشمي‌رفسنجاني در ادامه به خوزستان، جايگاه آن در ايران و نقش‌ نفت براي اين استان و ايران اشاره كرد و گفت: بايد براي استفاده درست از اين سرمايه ملي كه مربوط به همه نسل‌هاست، برنامه‌ريزي كرد و نبايد بگذاريم دشمنان از نفت به عنوان حربه‌اي سياسي استفاده كنند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، رنج‌هاي مردم استان خوزستان را به خاطر نقش آنان در دوران مبارزه و بعدها در هشت سال دفاع مقدس، ستودني و براي مردم ايران قابل احترام دانست و گفت: دشمنان خارجي با تجهيز ارتش بعثي، خانه‌هاي مردم خوزستان در شهرهاي مختلف را ويران كردند و حتي سال‌ها پس از جنگ هم آثار آن ويراني‌ها باقي بود. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشريح اهميت فعاليت‌هاي سياسي در استان خوزستان كه فرقه‌ها و قوميت‌هاي فراواني دارد، نسبت به برنامه‌ريزي‌هاي سلفي‌ها و وهابي‌ها هشدار داد و گفت: مردم خوزستان ذاتا متدين هستند و بايد ظرفيت‌هاي توليد اين استان را نقد كرد و نبايد گذاشت بعضي‌ها، شيشه در نان مردم اين استان بريزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون