• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3428 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ دي

هياهوي رسانه‌اي واشنگتن به بهانه تمرين‌هاي معمول تهران در تنگه هرمز

ايران هشدار داد، امريكا فضاسازي كرد

گروه ديپلماسي| توافق هسته‌اي ميان ايران و امريكا به عنوان يكي از اعضاي 1+5 به حصول برنامه جامع اقدام مشترك انجاميد اما از اختلاف‌هاي بنيادين ميان ايران و امريكا نكاست. تنش ميان تهران و واشنگتن كه قرار است در 10 سال آينده هر دو به مفاد برنامه جامع اقدام مشترك پايبند باشند هر روز شكل جديدتري به خود مي‌گيرد، البته بهانه تنش همان بهانه‌هاي كهن است. از ادعاي حمايت ايران از فعاليت‌هاي تروريستي در كشورهاي منطقه تا آزمايش‌هاي موشكي ايران. در حالي كه قانونگذاران امريكايي در چندماه گذشته تمام تلاش خود را به كار گرفته‌اند تا ايران را به دليل آزمايش موشك عماد به سوژه تحريم‌هاي جديدي بدل كنند، كاخ سفيد چندان اقدام عملي در اين خصوص همگام با كنگره برنداشته است و علاوه بر آن هم ايران و هم طرف مقابل مي‌دانند كه عمر قطعنامه‌هاي پيشين شوراي امنيت در خصوص ايران به‌خصوص قطعنامه 1929 كه طرف مقابل آزمايش عماد را مصداق نقض آن مي‌داند تنها چند هفته است و پس از ورود ايران و 1+5 به روز اجرا و دوره 10 ساله برجام اين قطعنامه 2231 است كه ملاك عمل و قضاوت قرار خواهد گرفت. با اين همه واشنگتن تنها چند هفته مانده به روز اجراي برجام در تازه‌ترين اتهام زني خود مدعي تمرين نظامي «تحريك‌آميز» ايران نزديك ناو امريكايي شد. روز گذشته شبكه ان‌بي‌سي به نقل از دو مقام نظامي امريكايي مدعي شد كه يك راكت ايراني از فاصله نزديك يك ناو هواپيمابر امريكا در تنگه هرمز شليك شده است. كايل رينز، يكي از سخنگويان فرماندهي مركزي امريكا مدعي شده است كه سپاه پاسداران ايران موشك‌هايي را در نزديكي ناو هواپيمابر «ترومن» و ديگر كشتي‌هاي جنگي در حالي كه روز شنبه وارد خليج‌فارس مي‌شدند، پرتاب كرده است. اين مقام امريكايي اين اقدام ايران را «بسيار تحريك‌آميز» خوانده است. به ادعاي اين مقامات، اين شليك روز شنبه از سوي يك قايق تندرو ايراني كه در فاصله 1500 ياردي (3/1 كيلومتري) ناو هواپيمابر «هري ترومن» در تنگه هرمز در حال تمرين بوده، صورت گرفته است. شبكه ان‌بي‌سي به نقل از مقامات نظامي امريكايي كه خواستند نام‌شان فاش نشود، گزارش كرد: «اين موشك‌ها به سوي ترومن و ديگر كشتي‌ها پرتاب نشدند و تنها در نزديكي آنها شليك شده‌ است.»  
يك مقام امريكايي گفته است كه تمرين اين قايق تندرو همزمان با عبور ناو ترومن و همچنين يك كشتي فرانسوي و ناوشكن «باكلي» نيروي دريايي امريكا از تنگه صورت گرفته و در جريان آن، چندين راكت شليك شده است. رينز همچنين مدعي شد كه كشتي‌هاي سپاه پاسداران موشك‌ها را «در فاصله نزديك» از ناوهاي جنگي و در مجاورت حمل‌و‌نقل دريايي شليك كرده است و اين موشك‌ها بعد از هشدار اوليه 23 دقيقه‌اي پرتاب شده است. اين مقام امريكايي البته اذعان كرده است كه ايران پيش از انجام اين تمرين كشتي‌هاي منطقه را در جريان قرار داده و به آنها توصيه كرده است كه مسير عبور راكت‌ها را خالي كنند. مقام امريكايي مورد استناد ان‌بي‌سي گفته است كه هنگام انجام اين تمرين، كشتي امريكايي در «مسير تردد دريايي شناخته‌شده بين‌المللي» حضور داشته و در آب‌هاي سرزميني ايران نبوده است. به گفته اين مقام، پس از اعلام هشدار، قايق ايراني از فاصله 1500 ياردي ناو امريكايي در جهتي خلاف حركت اين كشتي و مسير تردد دريايي، اقدام به شليك كرده است. وي گفته است كه «روشن بود» ايراني‌ها كشتي‌ها را هدف قرار نگرفته‌اند. او با اين حال اقدام قايق ايراني را «به طرز غيرضروري‌اي تحريك‌آميز و غيرايمن» توصيف كرده است. اين سخنگوي نظامي امريكا اعلام كرد كه ترومن به همراه دو كشتي جنگي ائتلاف تحت رهبري امريكا عليه داعش از طريق تنگه هرمز وارد خليج فارس شدند. رينز ادامه داد: «در حالي كه اكثر تعاملات بين نيروهاي ايراني و نيروي دريايي امريكا، حرفه‌اي، امن و معمول است، اين رخداد در تضاد با تلاش‌ براي تضمين آزادي ناوبري و ايمني دريايي بود». پس از اين رخداد هيچ تماسي بين ناوگان ايراني و امريكايي برقرار نشده و كشتي‌ها بدون حادثه خاصي به مسير خود ادامه داده‌اند. ناو ترومن ماه گذشته به بهانه حمايت از عمليات نظامي در سوريه و عراق، در خليج فارس مستقر شد.

ايران هيچ هدف غربي را نشانه نگرفت
خبرگزاري آسوشيتدپرس هم در گزارش پوششي خود از اين اتفاق نوشته است كه اين مساله به سوژه تنش جديد ميان ايران و امريكا پس از توافق تاريخي هسته‌اي منتهي شده است. در ادامه اين گزارش آمده است: تنگه هرمز، آبراهي ميان ايران و عمان است كه مسير آبي رفت و آمد حدود يك سوم از نقل و انتقال‌هاي نفتي است. در سال 2012 ايران تهديد كرده بود كه تنگه هرمز را مي‌بندد. آسوشيتدپرس در ادامه اين گزارش با اشاره به اينكه ايران پيش از اين هم مانورهاي نظامي از اين دست در محدوده تنگه‌هرمز داشته اين اقدام ايران را در راستاي ديگر آزمايش‌هاي موشكي تهران در چند ماه اخير دانسته است. يك مقام نظامي فرانسوي هم در گفت‌وگو با اين خبرگزاري امريكايي ادعا كرده است كه راكت پراكني ايران روز شنبه رخ داده است. اين مقام فرانسوي اين حركت ايران را به هيچ‌وجه تهديدآميز نخوانده و تاكيد داشته است كه راكت‌ها مستقيما به سمت هيچ ناو غربي نشانه‌گيري نشده بوده است. امريكا و فرانسه در زمره كشورهايي هستند كه دليل حضور ناوهاي نظامي خود در تنگه هرمز و آن محدوده را مبارزه با داعش مي‌دانند. آسوشيتدپرس در ادامه گزارش خود به تاريخ تنش‌هاي ايران و امريكا در محدوده تنگه هرمز اشاره كرده و مي‌نويسد: در 18 آوريل 1988 برابر با سال 1367 نيروي دريايي امريكا به دو سكوي نفتي ايران در اواخر جنگ ايران و عراق حمله كرد كه به تلافي برخورد يك مين دريايي رهاشده از كشتي مين‌گذار ايران‌اجر به ناوچه امريكايي (ساموئل بي. رابرتز) اجرا شد. به دنبال اين حمله كه منجر به ورود خسارت شديد به ناو امريكايي شده بود مقامات بلندپايه ايالات متحده تحت فشار شديد افكار عمومي قرار گرفتند. در نتيجه نيرو‌هاي امريكايي بار ديگر وارد رويارويي مستقيم با نيرو‌هاي ايراني شدند كه منجر به ورود خساراتي به طرف‌هاي درگير شد.

ايران دو بار هشدار داد
در همين راستا سايت كنگره امريكا نيز در خبري كوتاه به انتشار جزيياتي از اين حادثه در تنگه هرمز پرداخت. در شرايطي كه منبع اوليه اين خبر از پرتاب راكت‌ها پس از گذشت 23 دقيقه از هشدار ايران خبر داده است، سايت كنگره ادعا كرده است كه ايران هشدار اوليه را مبني بر تخليه محدوده داده و 40 دقيقه بعد هشدار دوم هم پخش شده است. آمار دقيقي در خصوص تعداد راكت‌هاي پرتاب شده در دست نيست اما تمام منابع خبري تاكيد داشته‌اند كه محل اصابت راكت‌ها با ناو امريكايي فاصله فاحشي داشته است. ترومن نخستين ناو امريكايي است كه پس از ترك خليج فارس توسط ناو امريكايي روزولت در ماه اكتبر وارد اين منطقه آبي شد. حضور نظامي امريكا به بهانه جنگ‌هاي افغانستان و عراق از سال‌هاي پيش در محدوده آبي نزديك ايران مسبوق به سابقه است. اين سايت در انتهاي گزارش خود اشاره كرده است كه پس از ترك خليج فارس توسط روزولت ايران موشك بالستيك جديدي را آزمايش كرد. ناو امريكايي ترومن روز سه‌شنبه نخستين دور از حملات خود عليه داعش در سوريه و عراق را انجام داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون