• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3428 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ دي

خبر كوتاه

توافق هسته‌اي دستاورد تاريخي آلمان در 2015
شبكه دويچه‌وله در گزارشي درباره چالش‌هايي كه آلمان در سال 2015 با آن مواجه بوده است، نوشت: از ايران و اوكراين گرفته تا بحران سوريه، سياست خارجي آلمان نقش يك ميانجي كليدي را ايفا كرده است. به گزارش (ايسنا) به نقل از شبكه دويچه‌وله، سياست خارجي آلمان در سال 2015 در مواجهه با مسائل مختلفي در عرصه بين‌الملل، از ايران و اوكراين گرفته تا بحران كنوني در سوريه نقش يك ميانجي اصلي را ايفا كرده است بنابراين به نظر مي‌آيد كه آلمان جاي خود را در امور بين‌الملل پيدا كرده است. شبكه دويچه‌وله در ادامه گزارش خود با اشاره به توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5، از آن به عنوان يك دستاورد تاريخي در سال 2015 ياد كرد و نوشت: توافق هسته‌اي پس از بيش از 10 سال مذاكره كه آخرين دور آن 14 روز به طول انجاميد و مذاكره‌كنندگان چندين بار ضرب‌الاجل‌هاي تعيين شده را تغيير دادند به دست آمد. همچنين آخرين ساعات اين مذاكرات بسيار سخت و فشرده بود. سرانجام در 14 جولاي در وين، توافق هسته‌اي با ايران حاصل شد. برنامه هسته‌اي ايران محدود مي‌شود و فعاليت‌هاي هسته‌اي اين كشور تحت نظارت‌هاي بيشتر قرار مي‌گيرد و در ازاي آن غرب تحريم‌هاي خود را عليه ايران لغو مي‌كند. آلمان به عنوان يك ميانجي نقشي اساسي داشت، ايران اعتماد زيادي به آلمان دارد و فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه به عنوان يك واسطه، تمام تجربياتي را كه در طول اولين دوره فعاليتش در اين سمت به دست آورده بود (در سال‌هاي بين 2005 تا 2009) به كار گرفت. 10 سال مذاكره با وجود وقفه‌هاي متعدد، در نهايت يك توافق تاريخي با خود به ارمغان آورد. اين شبكه در ادامه اين گزارش، بحران شرق اوكراين در فوريه سال 2015، يونان در جولاي و بحران سوريه و پناهندگان در اواخر تابستان را ديگر چالش‌هايي دانست كه سياست خارجي آلمان در يك سال گذشته با آن دست و پنجه نرم كرد.

برهم خوردن برجام بعيد است
نشريه «فارين پاليسي» در گزارشي با موضوع روند اجراي توافق هسته‌اي پرداخته و با اشاره به مخالفت‌ها در امريكا و ايران نسبت به اجراي برنامه جامع اقدام مشترك، نوشته است كه اين امر موجب بروز نگراني در مورد چشم‌انداز اجراي بلندمدت توافق شده است. به گزارش فارس به نقل از فارن پاليسي؛ با اين حال مقامات امريكايي همچنان اطمينان دارند كه توافق به درستي اجرا مي‌شود. يك مقام ارشد دولت امريكا با اشاره به خروج 11 تن از ذخاير اورانيوم غني‌شده ايران، به اين نشريه گفته است: «براي اولين بار در نزديك به يك دهه، ايران ديگر اورانيوم با غناي پايين براي ساخت يك سلاح هسته‌اي را در اختيار ندارد. اين دستاورد قابل توجهي است. »بر اساس يكي از بندهاي توافقي كه تير ماه امسال در شهر وين اتريش بين ايران و گروه موسوم به 1+5 به دست آمد، تهران متعهد شد حجم ذخاير اورانيوم با غناي 5درصد خود را  به زير 300 كيلوگرم كاهش دهد. اين ميزان پيش از اجراي توافق نزديك به 10 تن بود. نهايتا روز دوشنبه اين ذخاير به همراه ذخاير به دست آمده از تبديل اورانيوم با غناي 20 درصد و صفحات سوختي نيمه‌‌ساخته، با كشتي به روسيه منتقل شد. با وجود خروج اين حجم عظيم از ذخاير اورانيوم ايران، منتقدان توافق هسته‌اي در امريكا همچنان اصرار دارند كه كاخ سفيد بايد «پاسخ محكم‌تري» به اقدامات ايران از جمله آزمايش موشك‌هاي بالستيك اين كشور بدهد. «مارك دوبوويتز» مدير اجرايي انديشكده بنياد دفاع از دموكراسي امريكا كه سابقه‌اي طولاني در انتقاد از توافق هسته‌اي دارد، مي‌گويد: «ايران فقط كافي است به توافق پايبند بماند تا بعد از 10 تا 15 سال، به دشمني به مراتب خطرناك‌تر با يك برنامه هسته‌اي عظيم، فاصله‌اي اندك با بمب و موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيما تبديل شود.»

فارين پاليسي با بيان اينكه ايران با سرعتي غافلگيركننده در حال اجراي تعهدات خود ذيل برجام است، نوشته است كه با اين حال خروج اورانيوم از ايران در مقايسه با ديگر اقدامات صورت‌گرفته، از اهميت به مراتب بالاتري برخوردار است. «كلسي دونپورت» مدير منع اشاعه انجمن كنترل تسليحات امريكا مي‌گويد: «انتقال ذخاير اورانيوم از ايران، نقطه‌اي بي‌بازگشت است كه ظرفيت هسته‌اي ايران را كاهش داده و زمان مورد نياز تهران براي حركت به سمت تسليحات هسته‌اي را افزايش مي‌دهد. ديگر گام‌هايي كه ايران برمي‌دارد، تا حد زيادي قابل بازگشت هستند، مثلا ايران مي‌تواند سانتريفيوژهايي را كه برچيده، بار ديگر نصب كند، اما اورانيوم ديگر از دسترس اين كشور خارج شده است. »«ديويد آلبرايت» بنيانگذار موسسه علم و امنيت بين‌الملل هم كه از منتقدان سرسخت توافق هسته‌اي است، مي‌گويد بسياري از كارشناسان امنيتي نسبت به اينكه ايران حاضر شود ذخاير اورانيوم خود را از كشور خارج كند، ترديد داشتند. وي مي‌گويد: «نگراني‌هايي از طرف ما وجود داشت مبني بر اينكه شايد ايران در زمينه ذخاير اورانيوم غني‌شده، حقه بزند. اين يك دستاورد بسيار كامل بود.» نويسنده گزارش با بيان اينكه تهران تهديد كرده كه گام‌هاي تلافي‌جويانه را در دستور كار خود قرار دهد، نوشته است كه «مارك تونر»، سخنگوي وزارت خارجه امريكا براي كاهش نگراني ايراني‌ها روز دوشنبه گفت كه امريكا اطمينان خواهد يافت كه قانون جديد از «فعاليت‌هاي تجاري مجاز با ايران» جلوگيري نكند. هنوز مشخص نيست كه تهران قصد دارد به اين اقدام واشنگتن چه پاسخي بدهد و اينكه اين پاسخ احتمالي چه تاثيري بر توافق هسته‌اي خواهد داشت. فارين پاليسي با اشاره به برنامه ايران و اروپا براي گسترش مناسبات تجاري پس از اجرايي شدن برجام، نوشته است كه با اين حال هنوز بسياري از شركت‌هاي اروپايي نگران آن هستند كه حتي پس از توافق، باقي ماندن تحريم‌هاي غيرهسته‌اي تجارت با ايران را براي آنها دردسرساز كند. با وجود تمام بدبيني‌هايي كه نسبت به آينده توافق وجود دارد، مقامات امريكايي مي‌گويند نسبت به اجراي توافق و دوام آوردن آن خوش‌بين هستند. مقام امريكايي مورد استناد فارين پاليسي مي‌گويد: «تا الان كه توافق پايداري خود را نشان داده است. شاهد هستيم كه عناصر مخالف توافق در دو كشور، همچنان به مخالفت با توافق ادامه مي‌دهند، اما ساختاربندي اين (توافق) و تاييد آن از سوي نه فقط شوراي امنيت سازمان ملل بلكه تمام كشورهاي جهان، موجب شده تا بر هم خوردن آن به سبب بادهاي سياسي، بعيد باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون