• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3428 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ دي

تهران و مسكو دور تازه‌اي از معامله‌هاي نظامي را تجربه مي‌كنند

اس- 300 آغاز همكاري‌هاي نظامي بيشتر ايران- روسيه

گروه ديپلماسي| روسيه خود را براي قراردادهاي تسليحاتي ديگر با ايران پس از تحويل دادن سامانه دفاع موشكي اس- 300 مهيا مي‌كند. ديميتري راگوزين، معاون نخست‌وزير روسيه در تازه‌ترين اظهارنظرهاي خود اعلام كرده است كه تحويل دادن سامانه اس – 300 به ايران راه را براي قراردادهاي بيشتر هموار كرده است. اين مقام روس همچنين تاكيد كرده است كه موانع براي تحويل سامانه اس-300 به ايران برطرف شده است. معاون نخست‌وزير روسيه در گفت‌وگو با شبكه «راشا-24» تلويزيون روسيه اعلام كرد مسكو اجراي قرارداد خود با ايران در خصوص تحويل سامانه اس-300 را كه تهران پيش از اين پرداخت آن را انجام داده، آغاز كرده است. اين قرارداد در حال تكميل است و مبالغ تعهد شده نيز در حال پرداخت است. تحويل اين سامانه نيز در دست انجام است و قراردادهاي ديگري پس از تكميل تعهدات طرفين منعقد خواهد شد.
وي در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود گفت: قرارداد تحويل سامانه اس- 300، عملا راه را براي همكاري‌هاي بيشتر تكنيكي و نظامي ميان تهران و مسكو هموار خواهد كرد. ما انتظار داريم كه بتوانيم با سوپرجت‌هاي سوخوي خود در بازار هوانوردي ايران حاضر شويم. همچنين قرار است سخت‌افزارهايي را كه براساس تحريم‌ها نمي‌توانستيم در اختيار ايران قرار دهيم به اين كشور بفروشيم. اين سخت افزارها تجهيزاتي هستند كه در چند سال اخير به هيچ‌وجه وارد خاك ايران نشده بودند.
روسيه به موجب قراردادي كه در سال 2007 با ايران امضا كرد بايد دست‌كم پنج سامانه دفاع هوايي اس-300 را به ايران تحويل مي‌داد. مسكو در سال 2010 با اين بهانه كه فروش اين سامانه به ايران خلاف قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران است از تحويل آن به تهران امتناع كرده بود. وزارت دفاع ايران به دنبال اين تصميم مسكو، از طرف روسي به دادگاه بين‌المللي شكايت كرده و خواستار دريافت غرامتي معادل 4 ميليارد دلار شده بود.
ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه روز 24 فروردين با صدور حكمي، ممنوعيت خودخوانده تحويل اين سامانه دفاعي به ايران را لغو كرد. روسيه تحويل سامانه اس-300 به ايران را به پس گرفتن شكايت از مسكو منوط كرده است. هفته گذشته خبرگزاري تاس به نقل از منابع آگاه نوشت كه فرآيند تحويل اين سامانه از ماه ژانويه آغاز مي‌شود.
به نوشته خبرگزاري اينترفكس، راگوزين در بخش ديگري از اظهاراتش گفت كه مسكو احتمالا 100 فروند هواپيماي مسافربري سوخو-100 به ايران بفروشد. پيش از اين هم مقامات ايراني نسبت به خريد اين هواپيماي مسافربري كه قابليت انتقال حدود 100 مسافر را دارد، ابراز تمايل كرده بودند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون