• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3428 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ دي

امريكا تلاش كرد مانع از خرابكاري تل‌آويو در توافق هسته‌اي شود

استراق سمع سخنان بنيامين نتانياهو توسط واشنگتن

گروه ديپلماسي| توافق هسته‌اي ايران شكاف‌هاي عميقي در اتحادهاي استراتژيك در سطح بين‌المللي به وجود آورده است. شايد بديهي‌ترين اين شكاف‌ها را واشنگتن و تل‌آويو تجربه كردند. در فاصله توافق ايران و شش كشور مقابل آن بر سر چارچوب‌هاي فني در لوزان سوييس در روزهاي ابتدايي ماه آوريل تا حصول برنامه جامع اقدام مشترك در 14 جولاي، خبرهاي منتشر شده حاكي از اين بود كه سرويس‌هاي اطلاعاتي رژيم صهيونيستي از محل مذاكرات هسته‌اي ايران در اتريش و سوييس جاسوسي كرده‌اند. انتشار اين خبر در آن مقطع سر و صداي بسياري به راه انداخت و ايران مراتب اعتراض شديد خود به استراق سمع تل‌آويو از مذاكرات هسته‌اي را اعلام كرد. اكنون پنج ماه پس از حصول توافق هسته‌اي روزنامه امريكايي وال‌استريت ژورنال در تازه‌ترين گزارش خود از جاسوسي معكوس امريكا از اسراييل خبر داده است.
در بخش‌هايي از اين گزارش آمده است: آژانس امنيت ملي امريكا از مكالمات تلفني مقامات صهيونيستي و امريكايي جاسوسي كرده است. براساس اين گزارش مكالمه مقام‌هاي اسراييلي با قانونگذاران كنگره و همچنين اعضاي لابي‌هاي صهيونيستي شنود مي‌شده است. به نظر مي‌رسد كه مقام‌هاي كاخ سفيد تصور مي‌كردند كه اطلاعات به دست آمده از طريق اين شنودها مي‌تواند به امريكا در برابر كمپين بنيامين نتانياهو  براي مبارزه با توافق هسته‌اي ايران كمك كند. براساس برآورد آژانس امنيت ملي امريكا، نتانياهو و مشاوران وي اطلاعاتي را كه از طريق جاسوسي در خصوص توافق جزييات مذاكرات هسته‌اي در جريان ميان ايران و 1+5 به دست آورده بودند در اختيار قانونگذاران امريكايي و همچنين طرفداران لابي صهيونيست در امريكا قرار مي‌دادند. طبق اين گزارش، يكي از ابزاري كه اين نهاد امنيتي امريكا مورد استفاده قرار داده است، «كاشت سايبري در شبكه‌هاي اسراييلي» است كه اين نهاد امنيتي امريكا را قادر به دسترسي به ارتباطات درون دفتر نتانياهو كرده است. بنا به گزارش اين روزنامه امريكايي، آژانس امنيت ملي امريكا اجازه پيدا كرده بود تا اطلاعات بيشتري درباره تلاش‌هاي اسراييل براي تضعيف مذاكرات هسته‌اي ايران و متقاعد كردن كنگره عليه اين توافق از طريق همكاري با گروه‌هاي يهودي امريكايي، مذاكره با نمايندگان مردد كنگره و نشت جزييات مذاكرات امريكا- ايران، به دست آورد.
براساس اين گزارش، سفير اسراييل در امريكا از كانال‌هاي خود براي مرتبط‌كردن مقام‌هاي اسراييلي با مخالفان توافق هسته‌اي در كنگره استفاده كرده است. سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد در اين خصوص به خبرنگاران گفت: ما هيچ گونه فعاليت نظارت‌هاي اطلاعاتي خارجي نخواهيم داشت مگر آنكه اهداف مشخص و همچنين تهديدهاي معتبر امنيت ملي وجود داشته باشد. اين مساله هم شامل شهروندان عادي و هم رهبران كشورهاي ديگر مي‌شود. به نظر مي‌رسد كه براي باراك اوباما استراق‌سمع مكالمه مقام‌هاي اسراييلي با مخالفان امريكايي برجام، مخرب يك مساله امنيت ملي بوده است.
«ادوارد اسنودن» كارمند سابق سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) و پيمانكار سابق آژانس امنيت ملي امريكا، در ژوئن 2013، از برنامه‌هاي جاسوسي آژانس امنيت ملي امريكا از جمله شنود مكالمات تلفني و جاسوسي از كاربران اينترنتي امريكا و سراسر دنيا پرده برداشت. استراق سمع از آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان و رييس‌جمهور فرانسه فرانسوا اولاند در زمره استراق سمع‌هاي امريكا از مقام‌هاي ساير كشورها بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون