همه راهها از فراكسيون ميگذرد!
سجاد سالك
شواهد و قرائن نشان ميدهد در مجلس آتي احتمالا طيف متنوعي از نمايندگان مستقل، معتدل، اصولگرا و البته چهرههايي غيرسياسي از شهرستانها در كنار اصلاحطلبان و اصولگرايان شناخته شده حضور خواهند داشت. در چنين شرايطي گروههايي ميتوانند نبض مجلس را در اختيار داشته باشند كه فراكسيون منسجمتري تاسيس كرده، قدرت لابي و چانهزني بالايي داشته باشند و مهمتر از همه اينكه براي ساماندهي و هدايت نمايندگان غيرسياسي، ليدر و برنامه داشته باشد. اصلاحطلبان آيا براي حل مشكل آلودگي هوا برنامهاي دارند؟ اين برنامه تصويب نميشود مگر با پشتيباني يك فراكسيون منسجم. تحولخواهان با برنامه اقتصادي ويژهاي راهي بهارستان ميشوند؟ اين برنامه با اقبال نمايندگان مواجه نميشود اگر تشكيلات منظمي از آن حمايت نكند. اصلاحطلبان آيا برنامه نظارتي گستردهاي ترتيب ديدهاند؟ اين نظارت حاصل نميآيد مگر با هدايت يك فراكسيون توانمند. بله، مهمترين اولويت مجلس آينده براي اصلاحطلبان شكل دادن يك فراكسيون فعال و تاثيرگذار با حضور لابيستهاي حرفهاي و كاربلد است. متاسفانه اصلاحطلبان راه يافته به مجلس شوراي اسلامي در مجالس هفتم و هشتم نتوانستند فراكسيون منسجم و با برنامهاي راهاندازي كنند. در مجلس نهم هم آنقدر تعداد اصلاحطلبان كم بود كه اساسا چنين فراكسيوني هيچگاه تاسيس نشد. اين در حالي است كه در هر سه مجلس، تعداد نمايندگان مستقل به تعدادي بود كه در صورت فعاليت هدفدار يك هسته متمركز، امكان سمتوسو دادن به آراي نمايندگان وجود داشت. اتفاقي كه هرگز رخ نداد. شكي وجود ندارد كه يكي از تاثيرگذارترين طيفهاي مجلس در سالهاي گذشته اصولگرايان تندرو بودند. رمز موفقيت فراكسيون پايداري در مجالس هشتم و نهم چه بود؟ اين فراكسيون در هر دو مجلس حدود 40 نماينده در اختيار داشت اما حضور چهرههاي پاي كار، تشكيلاتي و وقتگذار در مجلس و رايزني بسيار گسترده در مجلس باعث شد اين فراكسيون در مقاطعي بتواند وزراي دولت روحاني را در رايگيري براي كسب راي اعتماد با چالش مواجه كند. اين در حالي است كه فراكسيون حامي علي لاريجاني با وجود تعداد نفرات بيشتر در مواردي مقهور قدرت فراكسيون پايداري شد. دليل اين اتفاق چه بود؟ بخش عمده فراكسيون پايداري را نمايندگان تهران يا چهرههاي سياسي شهرهاي بزرگ تشكيل ميدادند حال آنكه بدنه فراكسيون رهروان ولايت (پايداري) برآمده از نمايندگان شهرهاي دور از مركز بود كه عموما رويكردهاي محلي داشته و براي منافع حوزه انتخابيه خود نسبت به مسائل كلان سياسي اهميت بيشتري قايل بودند. نمايندگان فراكسيون پايداري چه ويژگيهايي داشتند كه (در اجراي برنامههاي مدنظر خود) اينگونه درخشيدند؟پشتكار زياد، اختصاص وقت فراوان، كار تشكيلاتي و سازماندهي جدي، حضور رسانهاي چشمگير، تصرف و تسخير دو كميسيون تخصصي مجلس، استفاده از همه ظرفيتهاي نمايندگي، استفاده به موقع از همه ابزارهاي در دسترس و مهمتر از همه شادابي و نشاط سياسي از جمله دلايلي بود كه باعث شد نمايندگان جبهه پايداري با وجود اقليت بودن اما خود را نشان دهند و توجهات را به خود جلب كنند. اكنون در انتخابات مجلس دهم هم همين معادله وجود دارد. اين بسيار مهم است تعداد نمايندگان تشكيلاتي دغدغهمند و قابل اعتنايي (خصوصا) از تهران و ساير كلانشهرها راهي مجلس شوند و بتوانند بدون نگراني از وضع مسائل خرد بومي حوزههاي انتخابيه، در تنظيم روابط و مناسبات دروني مجلس تاثيرگذار ظاهر شوند. از اين رو شوراي سياستگذاري اصلاحطلبان حتما بايد در تنظيم ليست نهايي تهران به اين موضوع توجه داشته و چهرههاي با نشاط و دغدغهمندي را در ليست قرار دهد. فراكسيون و تشكيلاتسازي را در مجلس آينده جدي بگيريم و با چراغي در دست، در كوچههاي اصلاحطلبي دنبال چهرههايي بگرديم كه نسبت به تعهد و تعصب تشكيلاتيشان اعتماد جدي وجود دارد.