• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3135 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر

انتقاد وزير راه از جايگيري ايستگاه‌هاي راه‌آهن:

مي‌خواهم بخش راه و مسكن را آشتي بدهم

گروه اقتصادي | در شرايطي كه بحث استفاده از حمل‌و‌نقل ريلي يكي از برنامه‌هاي اصلي وزارت راه و شهرسازي است، وزير راه و شهرسازي در روز حمل‌و‌نقل از محل جاي‌گيري ايستگاه‌هاي راه‌آهن در سراسر كشور انتقاد كرد. به‌گزارش خبرنگار «اعتماد» عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي روز گذشته در جمع فعالان حمل‌و‌نقل ريلي قرار گرفت و با بر شمردن تجربيات كشورهاي ديگر در بحث حمل‌و‌نقل ريلي از نبود نقشه صحيح راه‌سازي در حمل‌و‌نقل ريلي انتقاد كرد. وي كه معتقد است بايد صنعت حمل‌و‌نقل كشور را به يك پوست‌اندازي جدي و تغيير پارردايم كلي برسانيم گفت: در طول 15 ماه گذشته كه به وزارت راه آمده‌ام تلاش كرده‌ام تا از موقعيت ادغام براي آشتي شهرسازي با ريل استفاده كنم. وي ادامه داد: تمام سعي خودم را خواهم كرد تا تفكر غالب براي خروج ريل از شهرها را به آشتي شهرسازي با شبكه ريل تغيير دهم. آنچه بايد رخ دهد تغيير ساختار حمل‌و‌نقل ايران است. اگر اين اتفاق نيفتد در آينده حمل‌و‌نقل كشور با گرفتاري‌هاي بسيار زيادي مواجه خواهد بود. وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: در حال حاضر 32 هزار شريان جاده‌يي داريم كه 40 درصد آنها در وضعيت بدي به سر مي‌برند. حال اگر اين وضعيت را به شبكه ريلي انتقال داده و مقايسه كنيم، مي‌بينيم كه شبكه ريلي نيز در شرايط
نامناسبي به سر مي‌برد. آخوندي به سخنراني سال گذشته خود در همين روز اشاره كرد و گفت: پارسال هم گفتم ما به بخش خصوصي نياز داريم ولي بايد بازار سرمايه را نيز به بخش حمل‌و‌نقلي وارد كنيم. امسال نيز بر همين موضوع تاكيد مي‌كنم و معتقدم بايد سازمان بورس، صندوق توسعه ملي و بخش خصوصي به كمك بخش حمل‌و‌نقل ريلي بيايد.
بانك‌هاي ايراني سه بيماري مزمن دارند
وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه بودجه دولتي توان تامين طرح‌هاي توسعه‌يي كشور را ندارد، گفت: بايد هدف اين باشد كه دولت با كنار گذاشتن عمليات اجرايي تنها به عنوان يك سياستگذار كلان عمل كند. عباس آخوندي با اشاره به سرمايه‌گذاري‌ چهار هزار ميليارد ريالي در سال گذشته از سوي بخش خصوصي، ادامه داد: در تمام دنيا ‌شهر‌هاي بزرگ و پرجمعيت در كنار درياها ساخته مي‌شود. اين در حالي است كه در ايران به هيچ عنوان اين مساله رعايت نشده و با وجود اينكه ساكنان اطراف درياي خزر به دليل تراكم بيش از حد جمعيت شرايط سختي دارند اما سواحل درياي جنوب در بسياري از نقاط خالي از سكنه است. وي گفت: 56 ميليون نفر جمعيت شهري داريم كه روبه رشد است و اين جمعيت شهري در تهران و حدود 10 شهر ديگر اسكان دارند در حالي كه بايد به سمت تعادل‌بخشي جغرافيايي حركت كنيم. آخوندي با بيان اينكه نظام بانكي ايران در بسياري از موارد توان حمايت از بخش خصوصي را ندارد، افزود: متاسفانه بانكداري در ايران از سه بيماري بزرگ رنج مي‌برد. بحث دارايي‌هاي رسمي، بنگاهداري بانك‌ها و البته ارايه‌ تسهيلات بيش از منابع مالي آنها باعث شده نظام بانكي كشور فشاري دوچندان را تحمل كند. وي گفت: از اين‌رو اگر بنا داريم از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي به عنوان موتورهاي محرك اقتصاد كشور حمايت كنيم، بايد افزايش توان بانك‌ها و البته استفاده از منابع صندوق توسعه را به برنامه‌ها اضافه كنيم. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه از مجلس خواسته‌ايم به صندوق توسعه ملي اجازه دهد تسهيلات ارزي و ريالي به مدل‌هاي حمل‌ونقل ارايه شود، گفت: بانك‌ها بايد با افزايش سرمايه از حمل‌ونقل حمايت كنند.


12 هواپيما خريديم

 آخوندي خبرهاي مهم ديگري نيز داشت. از خريد 12 هواپيماي جديد گرفته تا تسهيل اورهال هواپيماهاي ايراني.  شايد سخنان حاشيه‌يي وي از متن پررنگ‌تر و مهم‌تر بود. او درباره هواپيماهاي خريداري شده گفت: بيش از ۱۲ هواپيماي جديد وارد كشور شده است و به تدريج به ظرفيت اضافه مي‌شود و اميدواريم كه بتوانيم به رقم بيش از اين تاپايان سال برسيم. وي افزود: با توافقات انجام گرفته دسترسي به خريد قطعه بيشتر شده است و بسياري از شركت‌هاي هواپيمايي موتور را براي اورهال فرستادند و شركت ايران اير هم بيش از ۱۰ موتور را به شركت‌هاي خارجي براي تعمير فرستاده است ضمن آنكه تعداد زيادي را در دست اقدام دارد تا ارسال كند. آخوندي با تاكيد بر اينكه ميزان توقف مردم در مهرآباد به‌شدت كاهش يافته است، اظهار داشت: در فرودگاه امام حدود ۵ ميليون ظرفيت داريم اما الان ۷ ميليون عملكرد دارد و در شب عيد به ۸ ميليون هم مي‌رسد كه يك رقم سنگيني داريم بنابراين در اين فرودگاه گرفتاري  بيشتري داريم.


جاده‌ها كشش تعطيلات را ندارند

او همچنين با بيان اينكه جاده‌ها و آزادراه‌ها براي ميزان خاصي ترافيك ساخته شده است، گفت: به عنوان مثال، جاده تهران - قزوين براي حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تردد وسيله نقليه در روز پيش بيني شده است اما اين جاده الان روزانه ۱۱۴ هزار تردد دارد. وي افزود: البته درست است كه اين آزادراه كيفيت مناسبي دارد اما ميزان بارگذاري اين آزادراه با ميزان طراحي سازگار نيست البته اين براي آزادراه‌هاست كه در بهترين شرايط قرار دارند و مابقي جاده‌ها شرايط نامناسب‌تري دارند. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه ظرفيت جاده تهران - قم ۴۰ هزار خودرو است اما الان ۵۲ هزار تردد در اين جاده مي‌شود، گفت: تعداد وسايل نقليه رو به گسترش است و پيش بيني مي‌شود كه وسايل نقليه به بيش از ۳ برابر افزايش يابد. آخوندي با بيان اينكه در تعطيلات تمام راه‌هاي خروجي تهران در وضعيت ترافيك بيش از حد ممكن قراردارد و جاده‌ها كشش ندارد، ادامه داد: اين وضع موجود راه‌هاي كشور است و ما در تلاشيم كه
 اين وضعيت را بهبود ببخشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون