• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3135 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر

بورس منفي به تعطيلات رفت

بورس تهران بعد از يك روز استراحت دوباره روندي كاهشي در پيش گرفت و منفي به استقبال تعطيلات آخر هفته رفت. روز گذشته شاخص كل بورس با 113 واحد كاهش به 69 هزار و 494 واحد رسيد و بدين‌ترتيب به نيمه كانال 69 هزار واحدي برگشت. بيشترين تاثير منفي بر شاخص را روز گذشته «خودرو»، «كچاد»، «ونوين» و «همراه» گذاشتند. در حالي كه بيشترين تاثير مثبت بر شاخص را «وبملت»، «وغدير» و «وبصادر» داشتند. در بازار روز گذشته، بيمه‌يي‌ها، بانكي‌ها و محصولات غذايي در كنار شركت‌هاي سرمايه‌گذاري پرطرفدار بودند و سيماني‌ها و خودرويي‌ها و قندي‌ها جزو كم‌طرفدارترين سهام بودند. در بازار ديروز 616 ميليون سهم به ارزش يك هزار و 921 ميليارد ريال در 42 هزار و 439 معامله داد و ستد شد تا ارزش بازار به سه ميليون و 142 هزار و 496 ميليارد ريال برسد.

نگرش رييس جديد بورس همان نگرش رييس قبلي است

در بازار روز گذشته يكي از دغدغه‌هاي فعالان بورسي سياست‌هاي جديد رييس جديد بورس بود. اين در حالي است كه فطانت فرد كه سكان بازار سرمايه را به دست گرفته تاكنون هيچ برنامه و سياستي از استراتژي‌هاي جديد بازار سهام ارايه نكرده است ولي از آنجا كه او نيز مانند صالح‌آبادي دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) است به نظر مي‌رسد تفاوت خاصي بين نگرش او و صالح‌آبادي در بازار سهام ديده نشود. علي اصغر صالح زاد، كارشناسان بازار سرمايه در گفت‌وگو با «اعتماد»، با انتقاد از تغيير مديريتي اخير در بازار سهام گفت: به نظر مي‌رسد اين اقدام دولت يك فرار به جلو است تا مسوولان بتوانند صورت مساله اصلي كه همان رشد حبابي شاخص‌ها در سال‌هاي اخير است، پاك كرده و پاي خود را از ماجرا كنار بكشند. وي با اشاره به اين نكته كه الان زمان جواب پس دادن رييس سازمان بورس بود كه بگويد در اين 10 سال در بازار سرمايه چه كرده است.

دولت بايد اطلاعات شركت‌هاي بورسي را شفاف كند

امير نوروزي، ديگر فعال بازار سرمايه اما معتقد است در شرايط فعلي از دولت انتظار داشتيم از بازار سرمايه حمايت كند ولي در عمل دولت نه‌تنها هيچ حمايتي از بورس در بودجه 94 خود نديده است، بلكه با يك تغيير اشتباه يك ريسك سيستمي بر بازار تحميل كرد تا بازار را در اين شرايط بحراني تنها بگذارد. در واقع به نظر مي‌رسد دولت يازدهم هيچ برنامه مدوني براي اداره و توسعه بازار سرمايه نداشته و ندارد.

لزوم تغييرات ساختاري در بورس تهران

علي اميني، ديگر فعال بازار سرمايه اما بر اين باور است كه بورس تهران با تغيير يك مدير مشكلاتش حل نمي‌شود و اين مشكلات ناشي از زيرساخت‌هاي اشتباه است و اگر قرار باشد اين ساختار اشتباه درست شود بايد از فرمول‌هاي تعيين قيمت تا فرمول تعيين شاخص و... را تغيير دهيم و ساختار بورس را بازسازي كنيم. اين كارشناس بورس تفاوت بين شاخص‌هاي بورس كشورهاي توسعه‌يافته و بورس‌هاي قدرتمند جهان با بورس ايران را فاحش اعلام كرد و گفت: با يك نگاه كلي به اين شاخص‌ها متوجه مي‌شويم كه چرا ايران در سال‌هاي اخير ركورددار شاخص‌هاي بورسي در جهان بوده و شاخص بالاي 70 هزار واحد دارد ولي شاخص بورس‌هاي قدرتمند جهان ارقامي بسيار پايين‌تر از اينهاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون