• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3135 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر

دلار، بازار خودرو را لرزاند


بازار خودروي ايران زير سايه افزايش نرخ دلار كمي بر خود لرزيده است. قيمت برخي خودروها در بازار افزايش يافته و البته معدود خودروهايي نيز هستند كه با كاهش اندك قيمت روبه‌رو شده‌اند.
حالا ديگر هر خانواده ايراني در شهرهاي بزرگ حداقل يك خودرو را دارد. بازار خودروي ايران بازار ويژه‌يي است. بازار خودرو تنها بازار يك كالا نيست، بازاري براي سرمايه‌گذاري براي برخي از كساني است كه پول‌هاي بزرگ براي سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ ندارند. از آن رو است كه برخي، خودرويي پيش‌خريد مي‌كنند و بعد از اينكه خودرو را تحويل گرفتند آن را مي‌فروشند تا سودي در جيب‌شان برود. كسان ديگري هم هستند كه خودرويي را مي‌خرند و هر گاه كه وضعيت بازار متفاوت شد و قيمت آن بالا رفت، خودروي مزبور را به فروش مي‌رسانند. از اين راه هم، اغلب سودي چند ميليوني نصيب فرد مي‌شود.
بازار خودروهاي داخلي و خارجي ايران شديدا تحت تاثير نرخ ارز است و اين وابستگي دو دليل دارد. خودروهاي لوكس كه از آن سوي آب مي‌آيند و وابستگي‌شان به ارز مستقيم است و خودروهاي داخلي نيز به دليل آنكه صنعت خودرو به واردات قطعاتي وابسته است، غير‌مستقيم به بازار ارز حساسيت نشان مي‌دهند. هرگاه نرخ دلار رو به افزايش مي‌رود، بازار خودرو به تحرك مي‌افتد و خريد و فروش در اين بازار افزايش مي‌يابد. در نتيجه مي‌توان گفت بازار خودروي ايران نسبت به فضاي رواني حاكم بر بازار تاثيرپذير است و واكنش آن به جو رواني، اغلب منحصر به فرد است. در يك‌سال اخير در شمال و جنوب‌شهر، تعداد نمايشگاه‌هاي اتومبيل به شكل سرسام‌آوري افزايش يافته است. از اين رو است كه برخي اين رشد شگفت آور را دستمايه طنز و شوخي كرده‌اند. مي‌گويند در بعضي مناطق شهري تهران تعداد نمايشگاه‌هاي اتومبيل از تعداد سوپر‌ماركت‌ها بيشتر است و در اكثر اين نمايشگاه‌ها خودروهاي لوكس به‌فروش مي‌رسند.  
بررسي‌ها نشان مي‌دهد دو شركت خارجي در بازار خودروي ايران جايگاه محكمي به دست آورده‌اند. شركت‌هاي كره‌يي kia و Hyundai در بازار خودروي ايران جايگاه مهمي به دست آوردند. تردد محصولات اين دو كارخانه در خيابان‌هاي تهران و ديگر شهرها دليلي بر اين مدعاست. محصولات اين دو كارخانه با قيمتي از 60 تا 250 ميليون به‌فروش مي‌روند. پس پربيراه نخواهد بود اگر مدعي شويم بازار خودروي ايران در دست كره‌جنوبي و چين است. بازار خودرو روزهاي آرام اما پرشايعه‌يي را سپري مي‌كند. در ماه‌هاي اخير بازار خودرو مانند ديگر بخش‌هاي اقتصادي ايران زير سايه سنگين ركود قرار دارد. مي‌گويند دو شركت فرانسوي رنو و پژو قرار است محصولي را وارد ايران كنند كه تاثير اين دو خودرو منجر به كاهش قيمت خودروهاي توليدي داخلي مي‌شود. اين شايعه در حالي دهان به دهان مي‌شود كه قيمت‌ها تغيير آنچناني نداشت.
بعد از تمديد مذاكرات ايران و 1+5، قيمت دلار در ايران رو به افزايش گذاشت و تاثير خود را  به‌صورت افزايش و كاهش قيمت برخي خودروها نمايان كرد. قيمت و ميزان تغيير قيمت چند تا از پرفروش‌ترين اين خودروها در جدول زير آمده است:

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون