• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3450 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن

گزينه‌هاي احتمالي دبيركلي سازمان ملل

موگنس ليكتوفت به عنوان رييس مجمع عمومي سازمان ملل متحد مي‌گويد به برگزاري شيوه‌اي شفاف در انتخاب دبيركل سازمان ملل متحد متعهد است و بايد در سال جاري اين كار انجام شود. موقعيت دبيركل سازمان ملل از اهميت بسيار بالايي برخوردار است كه بايد استانداردهاي ويژه‌اي همچون بهره‌وري، شايستگي و صداقت داشته باشد و متعهد به اصول منشور سازمان ملل باشد. رييس مجمع عمومي سازمان ملل وعده مي‌دهد نامزدهايي را كه داراي شرايط اثبات شده در توانايي مديريت و تجربه گسترده در روابط بين‌المللي و ديپلماتيك قوي و مهارت‌هاي ارتباطي و چند زبانه باشند به شوراي امنيت معرفي مي‌كند. پيشتر نيز رييس مجمع عمومي به روساي كشورهاي مختلف براي معرفي گزينه مورد نظر خود براي سمت دبيركل سازمان ملل نامه‌هاي جداگانه‌اي ارسال كرده است. اما به نظر مي‌رسد با توجه به تركيب دو مديركل قبلي سازمان ملل كه از قاره آفريقا و آسيا بودند دبيركل آينده سازمان ملل فردي از اروپا باشد. پرتال خبري سازمان ملل تاكنون نام سه گزينه اصلي براي اين سمت را معرفي كرده است. پس از پايان اين فرآيند تمامي نامزدها به شوراي امنيت معرفي خواهند شد و در نهايت يك نفر به مجمع عمومي سازمان ملل متحد براي راي‌گيري كلي معرفي مي‌شود كه اين فرآيند تا جولاي 2016 به پايان خواهد رسيد و بان كي‌مون، دبيركل فعلي سازمان ملل متحد بايد در روز 31 دسامبر سال 2016 سمت خود را ترك كند تا پس از 10 سال فرد ديگري بر مسند دبيركلي سازمان ملل تكيه زند.
1- دكتر سريجان كريم، نخستين فردي است كه براي سمت دبيركلي خود را معرفي كرده است، وي خود را فردي ديپلمات، اقتصاددان، سكولار و تاجر معرفي مي‌كند. دكتر كريم، همچنين اندوخته زيادي از تجربه در زمينه‌هاي سياست بين‌الملل و سياست اقتصاد و دانش و فناوري در سيستم ملل متحد دارد. وي بيش از 30 سال در عرصه سياست بين‌الملل در پست وزارت امورخارجه، نماينده كشور مقدونيه و رياست شصت و دومين دوره مجمع عمومي سازمان ملل متحد فعاليت داشته است. او در دانشگاه بلگراد دكتراي اقتصاد خود را در سال 1982 دريافت كرده است. سريجان كريم 12 دسامبر 1948 در مقدونيه به دنيا آمده و به زبان‌هاي مقدونيايي، انگليسي، فرانسه، آلماني، اسپانيايي، ايتاليايي، صربستاني، كرواسيايي و بلغاري مسلط است. او 30 دسامبر 2015 رسما از سوي مقدونيه براي تصدي پست دبيركلي سازمان ملل ثبت نام كرد.
2- پروفسور ويسنا پوسيچ دومين نفري است كه در سايت سازمان ملل براي تصدي پست دبيركلي معرفي شده است. در بيوگرافي او آمده است كه وزير اروپايي و همچنين معاون اول نخست‌وزير كرواسي بوده است. ويسنا در چهار دوره نيز به عنوان نماينده مجلس كرواسي فعاليت كرده و نايب‌رييس مجلس كرواسي در سال‌هاي 2003 تا 2007 بوده است. او مدرك پروفسوري خود در رشته جامعه‌شناسي سياسي را از دانشگاه زاگرب دريافت كرده است. او در زمينه‌هايي همچون حقوق زنان در كرواسي فعاليت كرده است. ويسنا پوسيچ همچنين پنج كتاب و 50 مقاله را در نشريات مختلف به چاپ رسانده است. مدارك ويسنا در تاريخ 8ژانويه 2016 از طريق نمايندگي كرواسي در سازمان ملل به رييس مجمع عمومي ارايه شده و در تاريخ 14ژانويه به تاييد رسيد.
3- دكتر ايگور لوكسيچ سومين فرد از ليست نامزدهاي دبيركلي سازمان ملل به شمار مي‌آيد. او بين سال‌هاي 2010تا 2012 نخست وزير مونتنگرو بود. او همچنين وزير اقتصاد اين كشور بين سال‌هاي 2004تا 2010بوده و طي سال‌هاي 2001تا2003 نيز از اعضاي پارلمان مونتنگرو بود. ايگور لوكسيچ از سال 2003تا 2006 نيز عضو پارلمان صربستان و مونتنگرو بود. او در سال 2012 به عنوان معاون نخست‌وزير و وزير امور خارجه مونتنگرو معرفي شد. گفتني است لوكسيچ 14 ژانويه 1976 به دنيا آمده و اكنون 40 ساله است. او دكتراي اقتصاد خود را از دانشگاه مونتنگرو كسب كرده و در سال 2013 نيز به عنوان يكي از رهبران جوان جهان شناخته شد. او علاوه بر زبان مادري به زبان‌هاي انگليسي، ايتاليايي، فرانسوي و آلماني مسلط است. او ازدواج كرده و داراي دو دختر و يك پسر است. مدارك ايگور لوكسيچ پانزدهم ژانويه 2016 به تاييد رييس مجمع عمومي رسيد و به طور رسمي نامزد دبيركلي سازمان ملل شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون