• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3450 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن

عادل‌الجبير دست از تنش‌آفريني برنخواهد داشت

ايران تغيير رويه دهد يا عربستان؟

وزير امور خارجه عربستان هرگونه ميانجيگري اسلام‌آباد ميان تهران و رياض را رد كرد

گروه ديپلماسي| عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان همچنان بر موج تنش‌سازي با تهران سوار است. در شرايطي كه نواز شريف، نخست وزير پاكستان روزهاي دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته را با دستور كار معلوم و مشخص ميانجيگري ميان ايران و عربستان در رياض و تهران گذرانده بود، عادل‌الجبير روز گذشته هرگونه ميانجيگري پاكستان در پرونده قطع رابطه ديپلماتيك رياض با تهران را رد كرد. سخنان الجبير در حالي انجام گرفت كه نواز شريف نيز روز گذشته بار ديگر بر لزوم ادامه روند ميانجيگري اسلام‌آباد تاكيد كرده و عنوان داشت كه پاكستان منتظر موضع‌گيري‌هاي ايران و عربستان و اعلام نتيجه رايزني‌ها در پايتخت‌هاي اين دو كشور است.
نخستين مجمع همكاري كشورهاي عربي و هند در سطح وزرا براي نخستين‌بار در منامه برگزار شده بود و الجبير از حاشيه‌هاي اين مجمع هم براي ترويج ايران ستيزي مدنظر خود استفاده كرد. الجبير در سخنان خود در حاشيه اين مجمع تاكيد كرد كه كشورهاي بسياري با شعار ميانجيگري به ميدان امده‌اند اما رياض اين پيشنهادهاي واسطه‌گري ميان ايران و عربستان براي كاهش تنش‌ها را رد كرده است. الجبير در اين خصوص گفت: كشورهاي بسياري براي ميانجيگري پيشنهادهايي داده‌اند اما نيازي به اين مساله نيست چرا كه رياض به حقوق خود آشنا است و ايران هم مي‌داند كه بايد چه بكند.
الجبير كه در يك ماه گذشته سه بيانيه محكوميت ايران را از سه مرجع كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس، اتحاديه عرب و سازمان همكاري‌هاي اسلامي دريافت كرده است در ادامه سخنانش باز هم اتهام‌هايي تكراري و البته بدون سند را عليه ايران مطرح كرده و تاكيد كرد كه تهران در 35 سال گذشته سياست‌هاي خصمانه‌اي را عليه كشورهاي عربي به وسيله دخالت در امور داخلي آنها در پيش گرفته است. وي همچنين ايران را به فعاليت‌هاي تروريستي در منطقه متهم كرد!
الجبير با اين ادعا كه برخي از نهادهاي امنيتي و نظامي موجود در ايران در ليست گروه‌هاي تروريستي در برخي كشورها قرار دارند ادعا كرد كه ايران بايد سياست‌هاي خود را تغيير دهد. الجبير اضافه كرد كه اگر ايران در چنين مسيري گام بردارد مي‌تواند به بهبود رابطه خود با همسايگانش فكر كند.
وزير امور خارجه عربستان در ادامه سخنانش تاكيد كرد كه مساله حج عمره و حج واجب از اختلاف‌هاي سياسي ميان ايران و عربستان جدا است و زايران ايراني مي‌توانند براي انجام مناسك حج به عربستان سفر كنند.
در شرايطي كه الجبير اصل ميانجيگري پاكستان را هم رد مي‌كند، نواز شريف نخست وزير پاكستان بار ديگر بر تمايل كشورش براي ادامه روند ميانجيگري ميان ايران و عربستان تاكيد كرد و گفت: با هر دو طرف صحبت كرده‌ايم و منتظر دريافت پاسخ از سوي تهران و رياض هستيم. به محض دريافت پاسخ تهران و رياض به پيشنهادهاي پاكستان، روند ميانجيگري براي كاهش تنش ميان دو كشور را ادامه خواهيم داد. ابتكار ميانجيگري ميان ايران و عربستان، ابتكاري كاملا پاكستاني است و كسي از ما نخواسته كه چنين نقشي ايفا كنيم.
نواز شريف بعد از ديدار با حسن روحاني، رييس‌جمهوري اسلامي كشورمان در تهران اعلام كرد كه با طرف ايراني براي تعيين نماينده ويژه با هدف پيگيري روند ميانجيگري به توافق رسيده‌ايم و از عربستان نيز خواهم خواست تا نماينده ويژه خود را براي اين امر تعيين و معرفي كند. نواز شريف همچنين پس از سفر به تهران و رياض اعلام كرده بود كه پيشنهاد ميانجيگري پاكستان هم در ايران و هم در عربستان با استقبال مواجه شده است.
روز گذشته همچنين حسين جابري انصاري، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوالي در خصوص دستاوردهاي سفر نواز شريف به ايران و بحث ميانجيگري گفت: نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان در سفري كه به تهران و رياض داشتند مسائل مختلفي را دنبال مي‌كردند از جمله اعلام آمادگي براي ايفاي نقش ميانجيگري بين ايران و عربستان. ايران بارها به صراحت اعلام كرده است كه ما از نيات حسنه كشورهاي دوست و برادر در اين زمينه استقبال مي‌كنيم ولي معتقديم كه موفقيت هر نوع ميانجيگري منوط به تغيير سياست عربستان سعودي كه مبتني بر تنش و ايجاد بحران است، است. عربستان با ايران قطع ارتباط كرده و بايد براي اتخاذ سياست‌هاي جديد و حل مسائل پيش آمده اعلام آمادگي كند كه در حال حاضر هيچ علامتي در اين ارتباط از سوي عربستان ديده نمي‌شود.
در خصوص دستاوردهاي رايزني نواز شريف در تهران و رياض، عدم وجود اراده سياسي در مقام‌هاي عربستان، وزن اسلام‌آباد در اين پرونده و مسائلي از اين دست با پيرمحمد ملازهي، كارشناس ارشد مسائل پاكستان گفت‌وگويي داشتيم كه در زير مي‌خوانيد:

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون