• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3450 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن

ارزيابي وزير خارجه چين از سفر رييس‌جمهور كشورش به تهران


وزير خارجه چين، سفر «شي جين پينگ» رييس‌جمهور اين كشور به ايران، ديدار او با مقامات عاليرتبه كشورمان و همچنين امضاي بيش از ۱۷ سند و يادداشت همكاري را آغازگر دوره جديدي در تاريخ توسعه مناسبات دوجانبه ارزيابي كرده است. به گزارش تسنيم، «وانگ يي» روز دوشنبه در سخناني به بررسي سفر رييس‌جمهور اين كشور به عربستان، مصر و ايران پرداخت و حضور «شي جين پينگ» در تهران را به عنوان سفري ويژه همراه با پيام‌هاي مهم و استراتژيك نام برد. او گفت كه سفر عالي‌ترين مقام كشور چين به تهران پس از اجرايي شدن توافق جامع اتمي ايران به عنوان نخستين رييس‌جمهور خارجي پس از 14 سال، داراي اهميت قابل توجهي است.
وي تصريح كرد: در شرايطي كه چين سهم مهمي در ارايه راه‌حل‌هاي سياسي براي پايان موضوع هسته‌اي ايران بر عهده داشت، بازديد «شي جين پينگ» از اين كشور راهكارهاي تعميق همه‌جانبه همكاري‌هاي تهران - پكن در فضاي جديد را فراهم آورد. واقعيت اين است كه در پي انجام موفقيت آميز اين سفر، مناسبات ايران و چين وارد مرحله جديدي از توسعه همكاري‌ها شده كه براي هر دو كشور داراي اهميت ويژه است.
او همچنين از توافق چين با سه كشور ايران، مصر و عربستان براي توسعه استراتژيك مناسبات در چارچوب ايده «يك كمربند - يك جاده» خبر داد و تحقق آن را علاوه بر چين، براي تمامي كشورهاي قرار گرفته در مسير اين جاده تاريخي، سودمند دانست.
«وانگ» همچنين سياست‌هاي چين در ارتباط با تحولات و بحران‌هاي جاري در خاورميانه را مورد اشاره قرار داد و اظهار كرد: در ديدارهاي «شي جين پينگ» با مقامات اين سه كشور موضع پكن در خصوص مسائل خاورميانه كه بر لزوم احترام به حاكميت ملي، استقلال كشورها، عدم مداخله در امور داخلي و ارايه كمك با محوريت سازمان ملل متحد استوار است، مورد تاكيد قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون