• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3453 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۰ بهمن

مناظره آخر در غياب ترامپ

دونالد ترامپ همچنان پيشتاز است

سايه دونالد ترامپ، ميلياردر امريكايي بر انتخابات مقدماتي حزب جمهوريخواه همچنان سنگيني مي‌كند؛ چه در مناظره درون حزبي آنها حضور داشته باشد و چه نه!. روز پنجشنبه وقتي تمام تقلا و تماس‌هاي مكرر مديران فاكس نيوز با دونالد ترامپ بي‌حاصل ماند، هفت نامزد جمهوريخواهان براي كانديدا شدن در انتخابات رياست‌جمهوري روي سن رفتند تا بدون حضور او با هم مناظره كنند. اين هفتمين و آخرين دور از مناظره جمهوريخواهان پيش از انتخابات درون حزبي آيووا بود كه باز هم با نام دونالد ترامپ گره خورد. تمامي كانديداها در اين مناظره تلاش كردند تا خلأ به وجود آمده از حضور ترامپ را پر كنند تا غيبت محبوب‌ترين نامزد جمهوريخواهان در نظرسنجي‌ها از جذابيت اين مناظره نكاهد، اما در نهايت نظرسنجي‌ها چيز ديگري را نشان دادند.

رقابت با تمركز بر بيان نظرات
در حالي كه در مناظره‌هاي قبلي ترامپ سوژه اصلي بود و همه رقبا با حمله به او تلاش مي‌كردند خودنمايي كنند، در اين مناظره تد كروز و ماركو روبيو تلاش كردند تا با حمله به قوانين مهاجرتي و بحث‌هاي تجارتي، شانس خود را براي انتخابات درون حزبي روز دوشنبه آيووا افزايش دهند. همچنين ساير نامزدها از فرصت عدم حضور ترامپ در اين مناظره استفاده كردند و به جاي حمله به يكديگر در مورد ديدگاه‌هاي خود صحبت كردند.
اما جب بوش و جان كسيچ بخش زيادي از صحبت‌هاي خود را با اميد جلب نظر جمهوريخواهان سنتي به خصوص در نيوهمپشاير، به بحث‌هاي سياست داخلي اختصاص دادند. رند پال نيز در اين مناظره كم فروغ ظاهر شد و بن كارسون جراح بازنشسته مغز و اعصاب به دليل عدم حضور ترامپ چندان موفق ظاهر نشد. با اين حال مناظره روز پنجشنبه يك فرصت براي ديده شدن همه نامزدهاي جمهوريخواه براي انتخابات درون حزبي آيووا بود تا شرايط نامزدهاي جمهوريخواه را اندكي از بلاتكليفي خارج كند.
رقابت كروز و روبيو
اما در ميان نامزدهاي جمهوريخواهان تد كروز و ماركو روبيو كه تلاش داشتند خود را به ترامپ برسانند در اين رقابت در غياب ترامپ بيشتر متمركز بر رقابت با يكديگر بودند و برنامه‌ها و اظهارات همديگر را به چالش مي‌كشيدند. به خصوص ماركو روبيو كه در رده سوم نظرسنجي‌ها قرار دارد سعي كرد تا با حمله به كروز جايگاه او را در رده دوم نظرسنجي‌ها تصاحب كند. در مورد موضوع مهاجرت روبيو، كروز را متهم كرد كه نگاه خود را نسبت به اين موضوع تغيير داده و در گذشته نگاه‌هاي محافظه‌كاري نداشته است. روبيو همچنين افزود تد كروز آنگونه كه در فيلم‌هاي تبليغاتي خود عنوان مي‌كند نيست و مواضع خود را تغيير داده است.
كروز در پاسخ به روبيو گفت: ماركو من تو را دوست دارم. تو بسيار جذاب و بسيار صاف هستي. با اين حال كروز در حالي كه لحن خود را جدي مي‌كرد رو به مخاطبان افزود: هنگامي كه روبيو به مجلس سنا آمد، موضع تندي در موضوع مهاجرت گرفت و اعلام كرد كه اين موضوع به دليل سياسي كاري‌هاي موجود عملي نشد. اين در حالي بود كه تد كروز به عنوان نفر دوم نظرسنجي‌ها در غياب ترامپ تنها فردي بود كه توسط ساير نامزدها مورد حمله قرار مي‌گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون