• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3453 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۰ بهمن

آغاز مذاكرات ژنو3 در غياب هيات رياض

سازمان ملل: ديدارهاي جداگانه با طرف‌هاي سوري برگزار مي‌شود

پيام استفان دي ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه به مردم سوريه اين است: «نبايد اجازه داده شود كه اين مذاكرات شكست بخورد.» مذاكرات ژنو3 در آستانه آغاز گفت‌وگوها نيز با تاخيرها و اما و اگرهاي زيادي روبه‌رو شده، اما شواهد از آغاز مذاكرات حكايت دارند. نمايندگان دولت سوريه و برخي مخالفان سوري براي شركت در كنفرانس ژنو 3 وارد سوييس شده‌اند. اين در حالي است كه برخي منابع از انصراف گروهي از مخالفان سوري با عنوان هيات رياض از مذاكرات خبر داده‌اند. اين هيات كه با توافق مخالفان سوري مورد حمايت عربستان تشكيل شده، پيش شرط مذاكرات را بركناري بشار اسد عنوان كرده است.
با اين حال روز جمعه در حالي كه هر لحظه ترديدها درباره برگزاري يا عدم برگزاري مذاكرات افزايش مي‌يافت؛ سازمان ملل متحد در بيانيه‌اي اعلام كرد كه استفان دي ميستورا فرستاده ويژه اين سازمان در امور سوريه در گام اول ديدارهاي جداگانه با هيات نمايندگان دولت سوريه به رياست بشار جعفري نماينده دايم اين كشور در سازمان ملل و همچنين مخالفان سوري خواهد داشت.
آخرين مذاكرات جداگانه ميان دولت و مخالفان سوري با نماينده سازمان ملل برگزار شد، در ژانويه ۲۰۱۴ بود، زماني كه اخضر ابراهيمي مسووليت نمايندگي سازمان ملل در امور سوريه را برعهده داشت. در آن زمان نيز قرار بود مذاكره رو در روي نمايندگان دولت سوريه و مخالفان برگزار شود شود اما در نهايت نمايندگان دولت سوريه و مخالفان به جاي مذاكره رو در رو در يك اتاق، از طريق نماينده ويژه سازمان ملل با يكديگر گفت‌وگو كردند.  براي مذاكرات ژنو3 به پشتوانه قطعنامه 2254 سازمان ملل نيز برنامه‌ريزي شده است كه مخالفان و نمايندگان دولت رو در روي يكديگر بنشينند اما شرايط به سمتي مي‌رود كه پيش‌بيني مي‌شود گروه‌هاي شركت‌كننده در اتاق‌هاي جداگانه حضور خواهند داشت و مذاكرات با ميانجي‌گري مقامات سازمان ملل انجام خواهد شد. انتظار مي‌رود كه اين مذاكرات تا شش ماه ادامه يابد.  برقراري آتش بس، ارسال كمك‌هاي بشردوستانه و مقابله با تهديد داعش از جمله اولويت‌هاي فوري در اين مذاكرات است. اما هدف نهايي برقراري صلح است كه شامل ايجاد دوره انتقالي و برگزاري انتخابات در سوريه است.
مهم‌ترين نگراني سازمان‌دهندگان كنفرانس ژنو3 اين است كه نمايندگان طرف‌ها به جاي تلاش براي تفاهم، همچنان از اين نشست براي تكرار سخنان اختلاف برانگيز بهره‌برداري كنند و مانع آغاز روندي شوند كه پيش‌تر در اجلاس‌هاي حاميان بين‌المللي سوريه در وين 30 اكتبر و نيويورك 14 نوامبر درباره آن توافق شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون