• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3138 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي

هشدار روحاني به گروه خاص

دولت اجازه نمي‌دهد گروهي خود را همه‌كاره بپندارند

گروه سياسي| باز هم فرصت سخنراني حسن روحاني رسيد و باز هم گلايه‌هاي او آهنگ تندتري پيدا كرد؛ گلايه‌هايي كه روز‌به‌روز بيشتر هم مي‌شوند. گلايه از رقباي سياسي‌اش كه مي‌خواهند عرصه را بر او تنگ كنند. روحاني بارها گفته نمي‌گذارد اين اتفاق بيفتد، ديروز در سفر استاني به خراسان جنوبي هم همين حرف را تكرار كرد؛ جايي كه روحاني به صراحت گفت: «خيلي چيزها عليه ما مي‌نويسند و ما شب آنها را مي‌خوانيم و دعا مي‌كنيم كه آنها را فراموش كنيم. همه بايد همديگر را به خير و معروف دعوت و از منكر نهي كنيم و اما اينكه عده‌يي بگويند ما چهار نفر پيغمبرزاده هستيم و مي‌خواهيم همه را اصلاح كنيم، نمي‌پسنديم و اجازه نمي‌دهيم.» روحاني تقريبا هر جايي كه مي‌رود، نقبي هم به مذاكرات هسته‌يي و سياست خارجي دولتش مي‌زند؛ چيزي كه مخالفان مي‌گويند تنها سياست محوري دولت اوست.خودش هر چند اين نظر را بارها رد كرده اما اين باعث نشده تا دفاعي تمام قد و مستمر از چالش‌برانگيزترين محور برنامه‌هاي دولتش نداشته باشد. سفر به استان خراسان جنوبي هم از اين قاعده مستثني نبود، همانجايي كه روحاني گفت: «مي‌توانيم تنها به گوشه‌يي برويم و دروازه‌ها را قفل كنيم و بگوييم ما مي‌خواهيم در همه‌چيز خودكفا باشيم. » اما به جز اينها اقتصاد هم حضوري برجسته و پررنگ در سخنان ديروز رييس‌جمهوري داشت. چه در سخنراني در جمع مردم بيرجند و چه در جلسه مشتركش با مديران اقتصادي و سرمايه‌گذاران استان. روحاني در نخستين سخنراني خود از رشد اقتصادي چهار درصدي در شش ماه اول امسال خبر داد و گفت: «خوشحاليم كه تورم را از 40 درصد به 17 درصد رسانده‌ايم.» او البته يك بار ديگر هم به وضعيت اقتصادي دولت دهم اشاره كرد و مردم را به ياد رشد اقتصادي سال 91 كه عددي نزديك به منفي هفت درصد بود، انداخت. رشدي كه او مي‌گويد در دولت او به‌طور مرتب در حال افزايش بوده است. او در نشست توسعه و سرمايه‌گذاري استان هم قول داد كه ركود را تا پايان سال مهار خواهد كرد.

گروه سياسي| حسن روحاني ديروز هم حرف‌هاي مهمي داشت. سفر به استان خراسان جنوبي محلي شد براي بيان حرف‌هاي جديد حسن روحاني. بعد از تشريح اقدامات دولت در ماه‌هاي اخير و وعده رسيدگي به امور استان خراسان جنوبي، روحاني از تصميمات به اصطلاح يك شبه انتقاد كرد؛ تصميماتي كه او گفت دولتش اهل آن نيست و ترجيح مي‌دهد با نظر كارشناسان تصميم‌گيري‌هاي لازم را انجام بدهد نه اينكه شب بخوابد و صبح يك تصميم بگيرد؛ اشاره‌يي كه بدون شك به روند تصميم‌گيري‌هاي دولت سابق است كه از نگاه كارشناسان آسيب‌هاي فراواني را به دنبال داشته است. كمي آن‌طرف‌تر آنچه روحاني به آن اشاره كرد نحوه امر به معروف و نهي از منكر بود؛ موضوعي كه روحاني مي‌گويد بايد صورت بگيرد اما دولت به شكلي كه برخي از جايگاه آن صحبت مي‌كنند اجازه اجرا نخواهد داد. شاه بيت سخنراني‌هاي ديروز حسن روحاني «مردم» بودند؛ مردمي كه روحاني از نقش آنان حمايت ويژه كرد و از نياز مردم به ثبات صحبت كرد؛ نيازي كه از نگاه او در سال‌هاي اخير ناديده گرفته شده و عدم توجه به آن مايه تاسف است. ديروز او بازهم بر وعده‌هايش پافشاري كرد؛ وعده‌هايي كه مي‌گويد بر سر آنان ايستاده و قصد اجرايي كردنشان را دارد.

متن  سخنان  رييس‌جمهوري  در  اجتماع  بزرگ  مردم استان خراسان جنوبي

  ما از آغاز اين دولت با دو معضل بسيار بزرگ مواجه بوديم و لازم بوده اين دو معضل و اين دو مشكل را از پيش پاي مردم‌برداريم. اولين آنها تورم بالاي ۴۰ درصد بود كه لازم بود با كمك مردم و با همت مسوولان اين تورم را كاهش دهيم؛ از ۴۰ درصد به ۳۵ درصد، ۳۴ درصد، ۳۲ درصد و بالاخره به ۳۰ و ۲۸ درصد رسانديم و امروز خوشحاليم كه تورم را به مرز ۱۸ و ۱۷ درصد رسانده‌ايم كه معنايش اين است كه از آغاز كار اين دولت كه امروز ۱۶ ماه از آن گذشته است، توانسته‌ايم، تورم را از ۴۰ درصد به ۱۷ درصد كاهش دهيم.
  اما در كنار تورم يكي از مسائل بسيار مهم ركود بود، يعني عدم رشد و رونق. در سال‌هاي گذشته به تعبير اقتصادي رشد ما منفي بوده، يعني نه تنها رشد نداشته‌ايم، بلكه پس‌رفت داشته‌ايم و به عقب گردش كرده بوديم. در سال ۱۳۹۳ در پايان سه ماهه اول، با محاسبات بانك مركزي، توانستيم نسبت به سه ماهه اول ۹۲ رشد و حركت رو به جلو داشته باشيم. در سه ماهه اول سال ۹۳ رشد ما بالاي ۴ درصد بود، در حالي كه در دو سال گذشته يعني هم سال ۹۲ و ۹۱ رشد اقتصاد ما منفي بوده است. در سه ماهه اول سال ۹۳ كشور داراي رشد بود و در واقع ما از ركود عبور كرديم و اين يعني آغاز رونق، شكوفايي و حركت به پيش و امروز افتخار دارم در خراسان جنوبي به ملت بزرگ ايران اعلام كنم بر اساس آماري كه جديدا بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد، در سه ماهه دوم امسال نيز كشور داراي رشد مثبت است و ما مجموعا در شش ماهه اول سال، داراي ۴ درصد رشد هستيم. اين را مقايسه كنيد با سال ۹۱ كه 8/6 درصد رشد منفي داشتيم. در سال ۹۲ هم رشد منفي داشتيم و امسال بعد از دو سال اولين سالي است كه داراي رشد مثبت هستيم و در شش ماهه اول داراي ۴ درصد رشد هستيم. وقتي دو سه ماه پشت سر هم رشد داشته باشيم به معني آن است كه شاهد آغاز رونق اقتصادي در ايران عزيزمان هستيم.
  گر چه شرايط جهاني و به ويژه توطئه برخي از كشورها قيمت نفت را كاهش داده است، اما به حول و قوه الهي ما به همت شما مردم و با تلاش و كوشش شما از اين مشكلات به خوبي عبور خواهيم كرد و قيمت نفت هم به صورت فعلي باقي نمي‌ماند. هر چه هم كه توطئه كنند، بالاخره افق آينده ما روشن است. ملت ما پيروز در تمام صحنه‌ها خواهد بود و اين يك شرط بيشتر ندارد، اينكه اميدمان را حفظ و وحدت و انسجام و يكپارچگي‌مان را روز به روز بيشتر كنيم.
  در مسائل جزئي اختلافات را كنار بگذاريم. ما همه اهل يك كشوريم و زير پرچم جمهوري اسلامي ايران هستيم. ما همه زير خيمه اسلام و زير خيمه ايران زندگي مي‌كنيم. همه به قانون اساسي، وحدت و انسجام ملي پايبند هستيم. مسائل ريز و جزيي مثل اين جناح و آن جناح، راست و چپ و اين سمت و آن سمت و اين مذهب و آن مذهب و اين دين و آن دين را كنار بگذاريم، افتخار ما آن  است  كه  مسلمان و  ايراني  هستيم.
  اينقدر لكه‌هاي سياه را نگه نداريم. خود آفتاب لكه سياه را سفيد مي‌كند، بگذاريم آفتاب تابان ايران زمين و آفتاب اسلام و آفتاب برادري و اخوت اگر لكه سياهي روي اين پيراهن سپيد ايران و اسلام است، بزدايد و دايم به لكه سياه اشاره نكنيم؛ به سفيدي دل پاك اين ملت افتخار كنيم.
  ملت بزرگ ايران بداند، دولت در زمينه نفت و گاز، آب، محيط زيست، كشاورزي، گردشگري، فرهنگ، دانش و علم در زمينه اقتصاد دانش بنيان و در زمينه پيشبرد سياست خارجي براي به كرسي نشاندن حقوق ملت ايران هرگز از حركت باز نخواهد ايستاد.
  دولت يازدهم بعد از ۱۶ ماه، امروز افتخار مي‌كند كه در ايران همه زير پوشش بيمه درماني قرار گرفته‌اند. صدور دفترچه بيمه درماني براي همه مردم به صورت همگاني اجرا شده است و اين افتخار براي اولين بار در كشور ايران به دست دولت يازدهم اما به همت شما مردم و به حول و قوه الهي اجرايي و عملياتي شده است. ما در زمينه امنيت غذايي قشرهاي كم‌درآمد و محروم و همه آنهايي كه زير پوشش بهزيستي يا كميته امداد هستند، توزيع سبد كالاي غذايي را امسال و سال آينده ادامه خواهيم داد.
  اولين قدمي كه ان‌شاء‌الله دولت يازدهم برخواهد داشت، اينكه تمام قول‌هايي كه الان خدمت شما مي‌دهم، قول‌هايي است كه به حول و قوه الهي در سال ۹۳ و ۹۴ يا در سال ۹۵ اجرايي و عملياتي خواهد شد.

گزيده اظهارات روحاني در جلسه توسعه و سرمايه‌گذاران استان خراسان جنوبي

   مردم صاحبان اصلي كشور هستند و دولت و تمام اركان حكومت بايد خادم مردم باشند و اگر نباشند خائن به مردم هستند، دستگاه‌هاي حكومتي نه در زبان بلكه در عمل بايد بدانند كه صاحب اصلي و واقعي اين كشور مردم هستند و دولت و دستگاه‌هاي اجرايي براي اين است كه شرايط را براي فعاليت مردم مهيا كنند.
   زماني با توجه به قيمت نفت، به طور طبيعي دنبال واردات رفته و بازار با اجناس وارداتي اداره مي‌شد و دراين دوره اگرچه مردم ممكن بود در كوتاه‌مدت با قيمت پاييني اجناس مورد نياز خود را تهيه كنند اما شرايط براي توليدگر داخلي مشكل و سخت بود.
  اگر توليد كشورمان تنها به بازار داخلي اختصاص پيدا كند، راه درست خود را پيدا نخواهد كرد، دنياي اقتصاد، دنياي رقابت است و اقتصاد زماني استحكام پيدا مي‌كند كه به دور از انحصار و رانت، رقابتي و آزاد باشد.
   اگر مزايده‌ها و مناقصه‌ها به صورت واقعي برگزار شود، بسياري از مشكلات حل خواهد شد. مشكل ما در بسياري از موارد وجود رانت، عدم شفافيت و منافع زودگذر است.
   شايد تصور اشتباهي در اذهان برخي وجود داشته باشد كه دولت صاحب كشور بوده و مردم رعيت هستند. چنين تصوري كاملا‌ اشتباه است چرا كه صاحبان اصلي كشور  مردم  هستند.
   امروز در دوران گذار قرار داريم و هنوز به جايگاه مطلوب نرسيده‌ايم، جايگاه مطلوب جايي است كه حداقل فعاليت اقتصادي از طرف دولت و حداكثر آن توسط مردم انجام شود و امروز هنوز به اين شرايط و جايگاه نرسيده‌ايم و در بسياري از امور به جاي رقابت، انحصار و در برخي موارد رانت و عدم شفافيت وجود دارد.
   مردم بايد همواره در صحنه حضور مستمري داشته باشند، دولت‌ها گذرا هستند و اين مردم هستند كه همواره حضور داشته و بايد تا آخر بر كار دولت نظارت كنند، كار مردم تنها در روز راي‌گيري نيست، بلكه بايد، دولت را هدايت و نقد كنند و راه‌حل ارايه دهند و در مقابل وظيفه شرعي و قانوني دولت اين است كه انتقادها را بپذيرد.
   يكي از فلسفه‌‌هاي سفرهاي استاني اين است كه صداهاي متنوع مردم شنيده شود.
   برقراري امنيت و ثبات برعهده دولت است. وظيفه اصلي دولت اين است كه ثبات اقتصادي ايجاد كرده، زيرساخت‌هاي اقتصادي را مهيا كند و شرايط مناسب را براي فعاليت اقتصادي مردم فراهم سازد و دولت هم مصمم است در اين‌گونه امور سرمايه‌گذاري كند.
   مردم در امور روزانه و فعاليت‌هاي خود نيازمند ثبات هستند، مگر مي‌شود دولت نسبت به اين امور بي‌توجه باشد،؟ متاسفانه روزهايي بر مردم گذشته است كه نسبت به اين مسائل توجهي نشده است.
  اگر بنا باشد تورم به طور مداوم و روزانه در حال تغيير باشد، مردم نمي‌توانند در زمينه اقتصادي برنامه‌ريزي كنند.
   توكل دولت در ۱۶ ماه گذشته به خداوند و اميدواري و اعتماد مردم به دولت بوده است، مردم به دولت اعتماد كردند كه اين دولت دولتي نيست كه شب بخوابد و تصميمي اتخاذ كند بلكه تصميمات خود را در پي جلسات متعدد با كارشناسان،  صاحبنظران  و  متخصصان  اتخاذ  مي‌كند.
  بناي دولت اين است كه تورم را به صورت مستمر كاهش دهد، البته پايين آوردن تورم كاري سخت و استمرار آن سخت‌تر است اما اين دولت به وعده‌هايي كه در اين زمينه داده با قوت عمل خواهد كرد.
   البته در دنياي اقتصاد يك‌سري مسائل خارج از اختيار دولت است چرا كه ما فروشنده نفت هستيم و در بازار نفت همه كاره نيستيم و امروز متاسفانه نفت سياسي‌تر از كالاهاي  ديگر  قيمت‌گذاري  مي‌شود.
   براساس جلسات متعدد با صاحبنظران و اقتصاددانان به اين نتيجه رسيده‌ايم كه مي‌توان تورم را مهار كرده و در مسير رونق اقتصادي گام برداشت و براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده مي‌توانيم سال ۹۳، تورم را مهار كرده و به سوي رونق اقتصادي حركت كنيم و بر اين اساس اوايل مردادماه لايحه‌يي را تنظيم و به مجلس ارايه كرديم و انتظار داشتيم كه اين لايحه بررسي و در زمان كوتاهي در اختيار دولت قرار بگيرد كه متاسفانه هنوز به دست ما نرسيده است.
   دولت در عرصه سياست خارجي نيز به دنبال گسترش روابط با كشورهاي دنياست و معتقدم كه هيچ كشوري در دنيا با انزوا نتوانسته به توسعه برسد. امكان‌پذير نيست كه كشوري دروازه‌هاي خود را با هدف رسيدن به خودكفايي قفل كند.
   خوداتكايي و خودكفايي موضوعات مهم و خوبي هستند اما رسيدن به برخي از امور زمان‌بر و البته برخي از امور هم شدني نيست چرا كه هيچ كشوري در دنيا وجود ندارد در همه نيازهاي خود خودكفا باشد، اصولاً توليد برخي كالاها براي بعضي كشورها صرفه اقتصادي ندارد.
   شعاري كه متكي بر عقلانيت، برنامه‌ريزي و آينده‌نگري باشد، پسنديده و قابل قبول است اما شعاري كه هدف آن گرم كردن مجالس و محافل باشد، نمي‌تواند مشكلي را حل كند.
   در فضاي درگيري و تنش اقتصاد رشد پيدا نمي‌كند و در اين راستا آنچه به دولت مربوط مي‌شود نمي‌گذاريم فضاي كشور ناآرام باشد، البته سخنان زيادي عليه دولت زده مي‌شود كه ما آنها را براي حفظ آرامش تحمل مي‌كنيم.
   همه بايد همديگر را به خير و معروف دعوت كرده و از منكر نهي كنند، يك عده در كشور از موضع و جايگاهي سخن مي‌گويند كه دولت آن را نمي‌پسندد و اجازه هم نخواهد داد.  مردم صاحبان اصلی کشور هستند و دولت و تمام ارکان حکومت باید خادم مردم باشند و اگر نباشند خائن به مردم هستند، تصریح کرد: دستگاه‌های حکومتی نه در زبان بلکه در عمل باید بدانند که صاحب اصلی و واقعی این کشور مردم هستند و دولت و دستگاه‌های اجرایی برای این است که شرایط را برای فعالیت مردم مهیا کنند.همه باید تلاش کنیم تا فضای سالم فرهنگی در کشور ایجاد کنیم و هیچ کس نباید تصور کند که از دیگری بالاتر و بهتر است، همه مردم مسلمان و علاقمند به ائمه عصمت و طهارت و دوستدار کشور خود هستند و یک عده خیال نکنند که آنها همه کاره بوده و بقیه مردم تحت سلطه آنها قرار دارند و این عده نباید نگاه غضب‌آلود به بقیه داشته باشند بلکه همه باید در کنار هم و دست در دست یکدیگر برای پیشرفت و آبادانی کشور، تلاش کنیم.
   اگر فضاي كشور، آرام، انساني و برادرانه باشد، در چنين فضايي بي‌ترديد اقتصاد هم رشد خواهد كرد.
  امروز شرايطي فراهم آمده كه رونق در كشور آغاز شده و اين رونق را بايد به رونق مستمر و توسعه پايدار تبديل كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون