• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3479 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۱ اسفند

مثلث تروريستي داعش در بغداد

دو حمله خنثي شد، اما يك حمله بيشترين تلفات را برجاي گذاشت

هرچقدر ارتش عراق در جبهه‌هاي نبرد عليه داعش به سمت پيروزي پيش مي‌رود، در طرف مقابل ناامني در شهرهاي مهمي همچون بغداد افزايش پيدا مي‌كند. در طول 48 ساعت گذشته دو حمله انتحاري در مناطق مختلف بغداد بيش از صد كشته و زخمي برجاي گذاشته است. بر اساس گزارش‌ها اين تلفات انساني ويران‌گر كه توسط داعش در شرق بغداد و منطقه صدر در حومه بغداد رخ داده 73 كشته برجاي گذاشته است. پزشكان و امدادگراني كه به محض انفجارها در منطقه حاضر شدند تعداد كشته‌شدگان را ابتدا 59 نفر گزارش كردند اما با رفتن به سمت نيمه‌هاي شب اين آمار رفته رفته افزايش يافت. آن‌گونه كه دو مقام پليس بغداد اعلام كرده‌اند آمار كشته شده‌ها در حال بالا رفتن است زيرا بسياري به دليل شدت جراحت و خونريزي زياد در بيمارستان جان خود را از دست مي‌دهند. طبق آخرين آمار 112 نفر در بيمارستان بستري هستند و جنازه پنج نفر از افراد نيز هنوز پيدا نشده است. بسياري معتقدند اجساد اين افراد كه در منطقه شلوغ شيعه‌نشين صدرا حضور داشتند بر اثر شدت انفجار بمب پاره پاره شده است.

برنامه‌ريزي داعش براي سلسله حملات
از عمق حادثه و شمار قربانيان، به نظر مي‌رسد كه داعش براي حملات تروريستي در بغداد برنامه‌ريزي دقيقي را انجام داده بود. بر اساس اين برنامه عاملان داعش پس از حمله به بازار شهرك صدرا، به منطقه ابوغريب و طارميه نيز حمله كردند. يعني در اين حملات دو نقطه متفاوت از راه‌هاي ورودي بغداد در شمال و غرب عراق مورد هدف قرار گرفت. اگرچه نيروهاي امنيتي توانستند نخستين عمليات حمله به ابوغريب را خنثي كنند، اما گزارش‌ها حاكي از آن است كه داعش پس از حمله به شهرك صدر، دومين حمله خود را به منطقه ابوغريب ترتيب داد و توانست يك انبار سيلو را به كنترل خود در بياورد اما نيروهاي امنيتي وارد عمل شدند و با تروريست‌ها درگير شدند كه در اين درگيري‌ها هفده نفر جان خود را از دست دادند.
در همين حال عمليات ديگر تروريست‌ها در 25 كيلومتري مركز بغداد و در نزديكي فرودگاه اين شهر آغاز شد كه نيروهاي امنيتي عراقي اعلام كردند كه توانستند اين عمليات را خنثي كنند و تروريست‌ها را به عقب‌نشيني وادار كردند.
اما در ساعات پاياني روز يكشنبه و در بامداد روز دوشنبه نيروهاي داعش به يك پايگاه پليس در طارميه عراق حمله كردند. نيروهاي امنيتي عراق گفته‌اند با مقاومت توانستند اين عمليات را هم خنثي كنند ولي منابع امنيتي از تلفات احتمالي اين حمله اطلاعاتي گزارش ندادند. داعش پس از وقوع اين حملات بلافاصله در پيامي مسووليت تمامي اين اقدامات و عمليات‌هاي تروريستي را پذيرفت و در پيام خود با فرقه‌اي كردن اين جنگ، افزود كه گروه‌هاي شبه نظامي سني مذهب به طور منظم نيروهاي دولتي و شهروندان شيعي را مورد هدف قرار مي‌دهند.

آزمون امنيتي در عراق
پس از آنكه نيروهاي امنيتي در عراق در سال 2014 موصل را بدون هيچ مقاومت ويژه‌اي تقديم تروريست‌هاي داعش كردند و حتي بسياري نگران اين موضوع بودند تا بغداد نيز سقوط كند، حالا با گذشت حدود دوسال از آن موضوع، نيروهاي امنيتي و ارتش در اين مدت يك بازسازي مجدد در درون خود انجام دادند و حال عمليات‌هاي كنوني تروريستي آزموني براي دستگاه امنيتي عراق است. با نگاه به نقشه عمليات داعش اين نكته نمايان مي‌شود كه تروريست‌ها قصد داشتند در سه نقطه به معابر ورودي بغداد ضربه وارد كنند. در شرق به شهرك صدر حمله كردند، در شمال به طارميه و در غرب نيز به منطقه ابوغريب ضربه وارد كردند. در يك ارزيابي مي‌توان به نيروهاي امنيتي عراق در روز يكشنبه هرچند با تلفات بالا نمره قبولي داد زيرا آنها در سه نقطه مورد حمله توانستند جلوي دو حمله را بگيرند و همچنين يك حمله در نزديكي فرودگاه بغداد را نيز خنثي كنند و شايد نيروهاي امنيتي عراق تنها نمره منفي خود را در منطقه صدر گرفتند كه بيشترين تلفات رادر پي داشت. اما مي‌توان تصور كرد كه اگر حملات روز گذشته همگي موفقيت آميز بودند چه فاجعه‌اي مي‌توانست پايتخت عراق را مورد تهديد قرار دهد. داعش اكنون در مناطق تحت كنترل خودبه‌شدت تحت محاصره است و خبرها نشان از نزديكي عمليات آزاد‌سازي موصل دارد، حالا كه داعش بيش از هر زمان ديگري تحت فشار است قطعا به سمت عمليات‌هاي انتحاري پيش مي‌رود تا به قلب عراق ضربه وارد كند و در اينجاست كه نيروهاي امنيتي بازسازي شده عراق مورد آزمون قرار خواهند گرفت.

 

واكنش‌ها

  حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق كه هم با معضل امنيتي در اين كشور روبه‌رو است و هم معضل سياسي، روز گذشته به منطقه صدر بغداد رفت و از محل انفجار بازديد كرد. گفتني است عبادي بلافاصله پس از انفجارهاي روز يكشنبه در پيامي از نيروهاي امنيتي خواست تا تلاش بيشتري براي جلوگيري از ارتكاب جنايت عليه شهروندان بي‌گناه انجام دهند. عبادي همچنين افزود، آنها حملات به ما را متوقف نمي‌كنند اما ما تدابير امنيتي را افزايش مي‌دهيم، از ارتش، نيروهاي امنيتي و نيروهاي داوطلب مردمي در تلاش هستند تا تروريست‌ها را از مناطق تحت كنترل خود بيرون كنند.
  سليم جبوري، رييس پارلمان عراق ضمن محكوم كردن شديد اين انفجار، اظهار داشت: دستگاه‌هاي اطلاعاتي هرچه سريع‌تر بايد شكاف‌هاي امنيتي موجود را براي پيشگيري از وقوع مجدد چنين حوادثي برطرف سازند. رييس پارلمان عراق همچنين خواستار افزايش سطح آمادگي تمامي دستگاه‌هاي امنيتي در اين كشور براي جلوگيري از وقوع حوادثي از اين قبيل شد.
  يان كوبيش، فرستاده ويژه سازمان ملل در عراق بمبگذاري‌هاي شهرك صدر و حملات تروريستي در اين مناطق را باطل و بزدلانه خواند و گفت هدف اين تروريست‌ها تنها غيرنظامياني بوده است كه به صورت صلح‌آميز در حال انجام كسب و كار روزانه خود بودند و اين موضوع به وضوح مي‌تواند به آتش درگيري‌هاي فرقه‌اي دامن بزند.


واكنش ايران
سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در بيانيه‌اي حملات تروريستي عراق را محكوم كرد و اظهار داشت: گروه‌هاي تروريستي به دنبال آتش زدن و انتقام‌گيري از ملت‌هاي منطقه هستند كه آنها را همراهي نكرده‌اند. ما با شديدترين كلمات اين عبارات را محكوم مي‌كنيم و با دولت و ملت عراق ابراز همدردي مي‌كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون