• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3479 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۱ اسفند

ادامه جنگ لفظي درباره سوريه همزمان با آتش‌بس


سازمان ملل تاييد مي‌كند كه با وجود برخي وقايع، آتش بس در سوريه ادامه دارد. همزمان منابع خبري از تشكيل جلسه كارگروه نظارت بر آتش بس خبر مي‌دهند و روسيه مي‌گويد فهرست 69 گروه مخالف سوري كه با مفاد آتش‌بس سوريه موافقت كرده‌اند را از جانب امريكا دريافت كرده است. با اين حال منازعه لفظي درباره جنگ در سوريه ادامه دارد. بحث «طرح ب» عربستان براي سوريه با واكنش‌هايي از دمشق تا امان و مسكو مواجه شده است. «طرح ب» در واقع گزينه جايگزين آتش‌بس است و به معناي حمله نظامي به سوريه است.
واكنش دمشق
وزارت خارجه سوريه در بيانيه‌اي به اظهارات عادل جبير، وزير خارجه عربستان سعودي در مورد وجود طرح جايگزين در سوريه واكنش داد و اعلام كرد آنچه با عنوان «طرح ب» ياد مي‌شود صرفا ناشي از توهمي است كه نظام سعودي در آن به سر مي‌برد.
واكنش مسكو
ادامه اظهارات مقامات عربستاني درباره طرح «ب» در صورت شكست آتش‌بس در سوريه، واكنش روسيه را هم در پي داشت. ميخاييل بوگدانف، نماينده ويژه رييس‌جمهوري روسيه در امور خاورميانه و كشورهاي آفريقا و معاون وزير خارجه اين كشور در گفت‌وگو با خبرگزاري اينترفاكس روسيه اظهار داشت: در مورد راهكار مقابله در صورت بروز هرگونه نقض آتش‌بس در سوريه توافق كرده‌ايم. همچنين نظاميان روسيه با همتايان امريكايي خود در اين موضوع ارتباط دارند. علاوه بر اين وزارت دفاع روسيه كنفرانس‌هاي مطبوعاتي هر روزه‌اي را در اين خصوص برگزار مي‌كند. در همين راستا بوگدانف تاكيد كرد كه اظهارات مقامات عربستان مبني بر وجود طرح ب در صورت شكست آتش بس در سوريه با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت از جمله قطعنامه اخير 2268 مغايرت دارد.
نماينده ويژه رييس‌جمهوري روسيه با اشاره به اظهارات اخير عادل جبير، وزير خارجه عربستان گفت اين صحبت‌ها به طور كامل با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و توافقنامه‌هاي وين كه در آن عربستان در كنار امريكا، روسيه و تركيه شركت داشتند، مغايرت دارد. اين ديپلمات‌ روسيه در ادامه بر آمادگي مسكو براي ادامه روابطش با همه طرف‌هاي مربوطه در مورد سوريه تاكيد كرد.
ابراز بي‌اطلاعي امان
منابع دولتي اردن سخنان اخير فرمانده سابق نيروهاي ناتو مبني بر وجود هماهنگي‌هايي ميان اردن و امريكا در سطح رهبران دو كشور براي حمله به سوريه در صورت شكست مذاكرات صلح را غيرواقعي خواندند. جيمز استاوريديس، فرمانده سابق نيروهاي ناتو و ژنرال بازنشسته نيروي دريايي ارتش امريكا در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان گفته بود، طرح ب مورد نظر امريكا شامل يك عمليات نظامي زميني در سوريه خواهد بود كه تمامي كشورهاي متحد امريكا به غير از روسيه در آن مشاركت دارند. وي گفته بود به نظر من اين طرح در يكي از مراحل خود شامل ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه خواهد شد كه در آنجا مخالفان ميانه‌رو سوري از حمايت‌هاي بين‌المللي برخوردار خواهند شد.

 

تشكيل جلسه كارگروه نظارت بر آتش‌بس

اعضاي كار گروه ويژه آتش‌بس سوريه روز گذشته براي بررسي گزارش‌هاي انتشار يافته درباره نقض آتش‌بس تشكيل جلسه دادند تا پس از گذشت 72 ساعت از ترك مخاصمه در سوريه، شرايط را ارزيابي كنند. در همين حال دبيركل سازمان ملل نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد كه با وجود وقوع برخي حوادث آتش‌بس در سوريه به طور كلي برقرار است.

گروه‌هايي كه آتش‌بس را پذيرفته‌اند

مركز هماهنگي امور آتش‌بس روسيه در سوريه اعلام كرد: گروه‌هاي ذكر شده در اين فهرست شامل آنهايي هستند كه توافق خودشان را يا از طريق كميته عالي مذاكرات مخالفان سوري مطرح كرده‌اند يا آنهايي كه مستقيما موافقت خود را با اين آتش بس به اطلاع امريكا رسانده‌اند. اين مركز در بيانيه‌اي افزود: روسيه نيز اطلاعيه‌ توافق 17 گروه مسلح از اپوزيسيون ميانه‌رو سوريه را دريافت كرده است. ما روز شنبه شش مورد شليك خمپاره به مناطق مسكوني دمشق از جانب مناطق تحت كنترل اپوزيسيون سوريه را نيز ثبت كرده‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون