• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3483 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ اسفند

غلامعلي خوشرو:

در انتخابات امريكا، ايران به عنوان خطر امنيتي به حاشيه رفته است

 

غلامعلي خوشرو، نماينده دايم ايران در سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرگزاري ايرنا در خصوص انتخابات رياست‌جمهوري در امريكا و دليل پررنگ بودن ايران در اين رقابت‌ها توضيحاتي داد. خوشرو در اين خصوص گفت: براي امريكا ايران به خاطر تاريخ چندهزار ساله، فرهنگ غني و وضعيت ژئواستراتژيك منطقه‌اي و به دليل استمرار تاريخي فرهنگ ايران، كشوري مهم است. ايران كشوري است كه در طول هزاران سال و قرن‌ها هويت آن حفظ شده است بنابراين وقتي با ايران صحبت مي‌كنند ايران داراي موقعيت ويژه‌اي است. مساله ديگر توانايي، اقتدار، مقاومت، نيروي فكري و علمي جامعه ايران است كه بي‌نظير است و موقعيت اقتصادي، نفت، انرژي، معادن و نيروي انساني، هر كدام از ابعاد مهم جامعه ايران تلقي مي‌شود. خوشرو ادامه داد: از سال 1357 مساله و موضوع ايران در انتخابات امريكا اثر گذار بوده است، از انتخابات كارتر گرفته كه در مبارزات انتخاباتي 40 سال پيش امريكا يكي از انتقاداتي كه به وي وارد كردند اين بود كه چرا سلاح‌هايي را به ايران مي‌فروشد كه خود امريكا آنها را ندارد كه اين موضوع براي نظام شاهنشاهي گران تمام شد و در تحولات بعدي اثرگذار بود.
وي گفت: حداقل شاه و دستگاه امنيتي وي تصورش اين بود كه نمي‌تواند ديكتاتوري قوي گذشته را ادامه دهد و گويي اينكه امريكا گفته بود كه شاه بايد در رفتارش تغيير بدهد و به شاه بدبين شده بودند و شاه از اين موضوع ترسيده بود. وقتي هم امواج انقلاب فراگير شد، همين موضوع انقلاب در انتخابات بعدي امريكا محور انتقاد از دموكرات‌ها قرار گرفت كه اقدامات دموكرات‌ها سبب شد ايران به عنوان كشوري متحد از دست برود و بايد با ايران با زبان زور مواجه شد. مساله ادامه يافت تا زماني كه به عراق و افغانستان حمله كردند و در اواخر هم موضوع برجام، رفع تحريم‌ها و مساله جايگاه منطقه‌اي ايران و نفوذ در منطقه موضوعاتي است كه در امريكا مورد توجه نامزدهاي رياست‌جمهوري است. سفير و نماينده دايم ايران در سازمان ملل متحد گفت: الان نامزدهاي انتخاباتي رياست‌جمهوري در حزب جمهوريخواه ادعا دارند كه اين موافقتنامه هسته‌اي بيشتر به نفع ايران بوده و ايران توانسته هم توان هسته‌اي خود را حفظ كند و هم تحريم‌ها را برطرف سازد.
خوشرو افزود: حتي ادعا كرده‌اند اين تفاهمنامه برخلاف نظر مابقي كشورهاي مذاكرات و شوراي امنيت صورت گرفته است و مدعي هستند اگر به كاخ سفيد بيايند با آن برخورد خواهند كرد يا بندهايي را به آن تفاهمنامه اضافه خواهند كرد يا در مورد مساله منطقه‌اي نيز اغلب مدعي هستند كه بايد رفتار منطقه‌اي ايران را كنترل كرد و به غلط از موضع اشتباه رفتار ايران را باعث بي‌ثباتي مي‌دانند. البته اينكه بي‌ثباتي كه در منطقه توسط امريكا ايجاد شده و هزينه‌هايي را متحمل شده مشخص است و عواقب آن به گردن امريكاست اما ايران موضوعي مهم در مبارزات انتخاباتي امريكاست. به گفته خوشرو در حزب دموكرات نيز خانم كلينتون وآقاي سندرز هر دو نسبت به برجام و لغو آن سخني نگفتند كه بخواهند بعد از پيروزي آن را لغو كنند بلكه گفته‌اند دقت مي‌كنيم درست انجام شود و ايران نتواند از برخي خلاء‌هاي قانوني استفاده كند و اقداماتي نكند كه برجام را تحت الشعاع قرار دهد. وي اضافه كرد: بين اين دو رقيب در دموكرات‌ها، آقاي سندرز خيلي معتقد به نقش منطقه‌اي ايران نيست ولي خانم كلينتون بيشتر تمايل به حمايت از متحدين سنتي امريكا دارد. بنابراين هردو حزب جمهوريخواه و دموكرات، مساله ايران براي‌شان مساله و نحوه برخورد با آن نيز مساله است.
سفير و نماينده دايم ايران در سازمان ملل متحد گفت: البته در طول شش ماه گذشته به تدريج محوريت مساله ايران به عنوان خطر استراتژيك محو شده و كم كم بحث موضوع ايران پس از اجراي برجام مورد توجه قرار گرفته است و آنان نيز مي‌خواهند از اين موقعيت استفاده و روابط اقتصادي خود را در زمينه حمل و نقل و غيره ايجاد كنند. خوشرو خاطرنشان كرد: اگر گفت‌وگوي نامزدهاي انتخاباتي امريكا را رصد كنيم مي‌بينيم كه به تدريج ايران به عنوان خطر بزرگ امنيتي و ايران هراسي به حاشيه رفته و موضوع مشاركت و استفاده از نقش منطقه‌اي ايران مطرح مي‌شود. وي در پاسخ به وضعيت محدوديت ويزا به امريكاييان نيز گفت: مخالفان برجام به خصوص جمهوريخواهان اين موضوعات را در كنگره مطرح كردند ولي اوباما قادر شد از مكانيزم وسازوكار اداري براي آن استفاده كند و امكان رد اين موضوع را از كنگره بگيرد.
اين مقام وزارت امور خارجه افزود: آنها به دنبال فشار هستند و يكي از سازوكارها اين بود براي كساني كه خواستار سفر به ايران هستند، محدوديت‌هايي را به دلايل واهي ديگر براي امنيت امريكا تصويب كردند و در بودجه قرار دادند كه مجبور كنند اوباما آن را امضا كند و اگر اوباما امضا نمي‌كرد مشكلاتي را در بودجه كشورش به وجود مي‌آورد. سفير و نماينده دايم ايران در سازمان ملل متحد اضافه كرد: البته بعد‌ها وزير خارجه امريكا اطمينان داد كساني كه براي تجارت و روابط اقتصادي به ايران سفر كنند و حتي مقاماتي از اروپا و سفرهاي رسمي و نظير آن، موضوع و محدوديت اعمال نخواهد شد. بنابراين به دنبال سازوكارهايي هستند از جمله ويزاي بلندمدت تا مانعي در اين زمينه نباشد و متعهد شدند به‌طور كلي مساله ويزا اثري در اجراي برجام نگذارد. البته اين موضوع ادعاي آنهاست و به نظر ما اين كار به هيچ‌وجه پسنديده نيست و ما مخالف  هستيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون