• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3487 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند

از برچسب زدن دست ‌ برداريد

نكوداشتي براي چهاردهه فعاليت سينمايي پرويز پرستويي

چهار دهه از حضور پرويز پرستويي در عرصه هنر مي‌گذرد. نخستين كارهايش را از تئاتر شروع كرد با بهرام بيضايي. سال 1348 نخستين بار روي صحنه تئاتر رفت و بعد همين‌طور تئاتر بازي كرد تا اينكه سال 62 پايش به سينما باز شد و سينما و بازيگري تا همين سال‌ها با او مانده است.
همين حضور بيش از چهار دهه او بهانه‌اي شد براي برگزاري مراسم نكوداشت چهار دهه فعاليت سينمايي او كه 18 اسفند برايش برگزار كردند. از جمشيد مشايخي و ابراهيم‌ حاتمي‌كيا تا محسن مومني‌شريف رييس حوزه هنري، محمد مهدي عسگرپور، مازيار ميري، فريدون جيراني و مريلا زارعي در اين مراسم حضور يافتند.
پرستويي در اين مراسم گفت كه مرد صحنه و دوربين و نور و صدا است و حالا كه حدود نيم قرن است كه خاك صحنه را مي‌خورد هنوز از ايستادن در مقابل شما و ژست سخنراني به خود گرفتن گريزان است.
او گفت كه از اين بزرگداشت‌ها و تقدير و تشكر‌ها گريزان است و با خود فكر مي‌كند كه كاري نكرده‌ كه نياز به قدرشناسي داشته باشد.
او بر اين باور است كه قدرشناسي واقعي بايد از كساني انجام شود كه باعث شدند آنها ديده شوند وگرنه مي‌گويد كه جز اداي دين كاري از دست‌شان برنيامده است.
پرستويي اما در حرف‌هايش از اهالي رسانه هم تشكر كرد و آنها را كساني دانست كه هدف‌شان پيشبرد و اعتلاي فرهنگ جامعه است. او اما از همه آنهايي كه دغدغه هنر و هنرمند را دارند و مي‌دانند كه راه اوج گرفتن يك فرهنگ از مسير هنر مي‌گذرد هم تشكر كرد. تشكر ديگرش هم از كساني بود كه گاهي به قدرداني از هنرمندان مي‌انديشند، گرچه خودش ترجيح مي‌دهد آن هنرمند نباشد.
بازيگر فيلم «باديگارد» درباره جشنواره فجر هم حرف زد و چيزي كه مايه آزارش شده بود حاشيه‌هاي جشنواره دانست و اين سوال را از همه پرسيد كه«چرا بايد جامعه دچار چنين بيماري مهلكي به خصوص در بخش فرهنگ شود، چه شده است كه ما رسالت خود را گم كرده‌ايم و فقط به قلع و قمع كردن يكديگر مي‌انديشيم؟ به كدام دليل، اصول گم شده و افترا و انتقاد بي‌پايه و اساس، جاي آن را گرفته است؟شرح وظايف ما كار براي مردم، تلاش براي رضايت آنها و روياي سينماي خوب و باكيفيت بود ولي آيا پاي اين شرح وظايف ايستاده‌ايم و آيا تمام هم و غم‌مان را براي حصول به اين اهداف صرف كرده‌ايم؟»
حاج كاظم «آژانس شيشه‌اي» اما از چيز ديگري هم گله كرد و گفت كه وقتي اصغر فرهادي براي‌مان اسكار آورد قدرش را ندانستيم و طوري از كنارش گذشتيم كه انگار آبي از آب تكان نخورده است. او گله كرد كه «ما همديگر را بي‌ارزش مي‌كنيم و تلاش‌هاي يكديگر را به استهزا  مي‌گيريم.»
او كه جشنواره فجر را پيش‌تر عيد و بهار سينما مي‌دانست، گفت كه جشنواره، ديگر بهار و عيد سينما نيست، تنها يك تريبون است كه افراد فاقد صلاحيت پشت آن نشستند و اسب خود را مي‌تازند و هزار افسوس كه نمي‌دانند اين اسب سبزه‌زار فرهنگ كشور را زير پا لگدمال مي‌كند و دود اين نابودي به چشم خود آنها هم خواهد رفت. قاضيان سينماي ما يادشان رفته كه كار اصلي‌شان چيست.
پرستويي امسال به خاطر بازي در فيلم باديگارد سيمرغ بازيگري گرفت و اين چندمين بار است كه سيمرغ مي‌گيرد. او گفت كه از اين بابت خوشحال است اما حلاوت اين برد را زير دندان احساس نمي‌كند چراكه نگذاشتند او اين حلاوت را احساس كند. او از حرف‌هايي كه درباره باديگارد و حاتمي‌كيا شده دلخور است و گفت: «تريبون‌داران هنوز عرق جبين ما خشك نشده بود كه درباره حاتمي‌كيا و فيلم «باديگارد» سخن‌ها سر دادند و بيان كردند كه پرستويي را به مصلحت سيمرغ بخشيدند.»
او گفت كه در فرآيند ساخت فيلم «باديگارد» از وجودش مايه گذاشته و از چند ناحيه بدن دچار نقص عضو شد كه البته اين موضوع را منتي بر سر كسي نمي‌داند چرا كه خودش خواست كه براي لمس روح و روان مخاطب از روح و روان و جسمش مايه بگذارد.
پرستويي گفت اگر در برابر آنها كه گفتند به او سيمرغ مصلحتي داده‌اند، سكوت كند دچار عذاب وجدان مي‌شود.
او در ادامه با انتقاد از رويه‌هايي كه عده‌اي در پيش گرفتند، عنوان كرد: «محض رضاي خدا بگذاريد همه در يك راستا و آن هم خدمت به مردم گام‌برداريم. دست‌برداريد از گروكشي و انتقادها و برچسب زدن‌هاي بي‌پايه و اساس. نيم‌نگاهي به شرح وظيفه‌تان بيندازيد. شما آمده‌ايد كه متولي فرهنگ و اشاعه‌دهنده هنر باشيد. تريبون، وفا ندارد. مردم را دريابيد، مخاطبان تشنه سينماي خوب، بازي خوب، فيلمنامه خوب و كارگردان خوب هستند.»
او گفت كه سيمرغش كه نمي‌توان روي آن قيمت گذاشت، مِهر مردم است. لطفي كه آنها به او دارند و كلماتي كه گاهي آنقدر داغند كه بر دلش مُهر مي‌زنند.
پرستويي تاكيد كرد: «سيمرغ؛ آن هم از نوع مصلحتي‌اش مال خودتان باشد. براي من همين كافي است كه بدانم مردم مرا در آن نقش باور كردند يا دوست داشتند و اينكه بازي‌ام بر دل‌شان نشست يا خير و وقتي فيلم تمام شد احساس كردند كه پرويز پرستويي را ديدند يا حيدر ذبيحي را.»
در پايان اين مراسم با رونمايي از تصويري از چهره پرويز پرستويي و همچنين تمبر يادبود وي از اين هنرمند تجليل شد. همچنين از طرف حوزه هنري، بسيج هنرمندان و خبرگزاري فارس لوح يادبودي به اين بازيگر سينما اهدا شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون