• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3487 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند

سمينار «بررسي سير تكامل ادبيات معاصر فارسي در بستر تحولات اجتماعي و سياسي» در بولونيا


سياست و اجتماع در آثار ادبي معاصر فارسي چگونه بازتاب داشته است؟ ادبيات متعهد در شعر بيشتر نمايان است يا در آثار داستاني؟ براي شناخت تاريخ معاصر ايران تا چه مقدار آثار ادبي معاصر مي‌تواند موثر باشد؟ چه ويژگي‌هايي را مي‌توان در ادبيات مشروطه و ادبيات انقلاب اسلامي جست‌وجو كرد؟ مواجهه آگاهانه ايرانيان با واقعيت‌هاي جهان غرب، چه تاثيري در ادبيات معاصر فارسي داشته است؟ رويارويي با مسائل دنياي جديد و تحولات جامعه ايران پس از انقلاب، به ويژه جريان‌هاي مربوط به جنگ، چه جنبه‌هاي تازه‌اي در شعر و داستان معاصر فارسي پديد آورده است؟ اين پرسش‌ها در دومين همايش بين‌المللي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه بولونيا مطرح مي‌شود و صاحب‌نظران ايتاليايي و ايراني تلاش مي‌كنند تا در سخنراني‌هاي خود به اين پرسش‌ها پاسخ دهند. دومين همايش بين‌المللي زبان وادبيات فارسي به همت دپارتمان تاريخ، فرهنگ و تمدن دانشگاه بولونياي ايتاليا، رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا و مركز فرهنگي و بين‌الملل شهر كتاب در روز پنجشنبه ۲۰ اسفند در دانشگاه بولونيا   برگزار مي‌شود.
همايش با سخنان پروفسور ساوريو ماريكينيو لي، مدير بخش مطالعات ديني و شرق‌شناسي دانشگاه بولونيا و قربانعلي پورمرجان، رايزن فرهنگي، آغازمي‌شود و آن‌گاه مقالات ذيل در اين همايش يك روزه ارايه مي‌شود:
تغيير جايگاه شعر در جامعه ايران (حسين معصومي‌همداني، تهران)، «واو» وحشت در ادبيات ترسناك فارسي از فردوسي تا نويسندگان زن معاصر (آنا وانزان، ميلان)، سه نويسنده بيرون از ايران: طالبوف، آخوندزاده و دانش (ماتوريتسيو سيلويو پيستوسو، بولونيا)، فرخي‌يزدي شاعر آزادي، سياست و اجتماع در آيينه شعر (ناتاليا تورنسللو، ناپل)، پنجره‌هايي براي شناخت ادبيات معاصر فارسي از منظر سياسي و اجتماعي (علي‌اصغر محمدخاني، تهران)، سه شاعر و يك كودتا: نگاهي به شعر متعهد دهه ۴۰ (فائزه مرداني، بولونيا)، تعابيري از آينده در ادبيات و سينماي سال‌هاي ۶۰ و ۷۰ (بيانكا ماريا فيليپيني، تورينو)، پارادوكس زن بودن: ادبيات زنان و تضادهاي جامعه شهري (پريسا نظري، رم) .
مجموعه مقالات همايش به زبان ايتاليايي منتشر مي‌شود و قرار است كه هر ساله اين همايش در اسفند ماه در دانشگاه بولونيا برگزار شود و ادبيات معاصر فارسي براي علاقه‌مندان، مخاطبان و اهل فرهنگ و هنر ايتاليا بيشتر معرفي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون