• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3510 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۵ ارديبهشت

رييس‌جمهور در سمينار بين‌المللي محيط‌زيست، دين و فرهنگ:

ايران منادي گفت‌وگوي تمدن‌ها و جهان عاري از خشونت است

اگر ايران نبود دو دولت توسط تروريست‌ها اداره مي‌شد

روساي جمهوري از دولت‌هاي اصلاحات و اعتدال، كارنامه‌اي درخشان از خود در جامعه جهاني به جاي گذاشته‌اند. كارنامه‌اي كه نام ايران را به عنوان منادي گفت‌وگوي تمدن‌ها و جهان عاري از خشونت به ثبت رساند تا حسن روحاني آن را در ميان خوشحالي‌هاي امروزش جاي دهد. رييس‌جمهور با افتخار از دو شعار سال‌هاي گذشته ايرانيان ياد مي‌كند. گفت‌وگوي تمدن‌هايي كه همتاي او در دولت اصلاحات، از تريبون ملل متحد اعلام كرد تا در سال‌هايي كه نظريه جنگ تمدن‌ها بر سر زبان‌ها بود، 2011 را به نام خود رقم زند و جهان عاري از خشونت، كه خود فرياد آن را در نخستين حضور در مجمع سالانه ملل متحد سر داد. روحاني كه با افتخار از ايران و تهراني سخن مي‌گويد كه ندايش به عنوان خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي به گوش منطقه و جهانيان رسيد، مي‌گويد: «مفتخرم از كشوري حرف مي‌زنم كه نداي گفت‌وگوي تمدن‌ها از اين سرزمين به‌پاخاست و خوشحالم از سرزميني سخن مي‌گويم كه محيط زيست، فرهنگ، اديان و تعامل بين فرهنگ و توسعه پايدار، در سال 2001 از تهران آغاز شد. خوشحالم از تهراني سخن مي‌گويم كه نداي جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري از اين سرزمين به‌پاخاست و در مجمع عمومي سازمان ملل تثبيت شد. مفتخرم از ايراني سخن مي‌گويم كه نداي بلند آن براي جهانيان اعتدال و ميانه‌روي است و به دنيا مي‌گويد راه نجات ما اين است كه راه ميانه و بدون افراط چه در برابر همنوعان و چه طبيعت را برگزينيم». رييس‌جمهور كه در دومين سمينار بين‌المللي محيط زيست، دين و فرهنگ سخنراني مي‌كرد، از مذاكرات ايران براي حل موضوع هسته‌اي نيز به عنوان يكي ديگر از خوشحالي‌هاي خود از سرزمين ايران نام برد كه توانست مهم‌ترين و پيچيده‌ترين معضل حقوقي، سياسي، فني و بين‌المللي سال‌هاي اخير را از طريق گفت‌وگو با شش قدرت جهان و 1+5 كنار ميز مذاكره با منطق و استدلال حل كند. وي با اشاره به اينكه خوشحالم از سرزميني سخن مي‌گويم كه 200 سال است به هيچ كشوري تجاوز نكرده و آنگاه كه مورد تجاوز قرار گرفت با شجاعت و قدرت از كشور و ملت خود دفاع كرد و پيروز شد، يادآور مي‌شود: اينجا سرزمين ايران، سرزمين همزيستي مسالمت‌آميز است كه فرهنگ‌ها، اديان و اقوام مختلف با صلح، صفا و برادري در كنار هم زيسته‌اند و امروز هم همين راه همزيستي را ادامه مي‌دهند.
ايران پرچمدار مبارزه با تروريسم
رييس‌جمهور، در ادامه اين سمينار، ايران را پرچمدار شعار و عمل در مبارزه با تروريسم دانست و گفت: اگر ايران نبود، داعش عملا تحقق مي‌يافت و آنها هم بر دمشق و هم بر بغداد پيروز مي‌شدند و دو دولت توسط تروريست‌ها اداره مي‌شد. حسن روحاني تاكيد كرد: داعش يعني دولت عراق و شام كه اگر ايران نبود، امروز با يك گروهك تروريستي مواجه نبوديم بلكه در منطقه و جهان با دو كشور و دو دولت كه توسط تروريست‌ها اداره مي‌شد، مواجه بوديم؛ آنگاه پاريس، بلژيك و نيويورك چه مي‌كرد؟ رييس‌جمهور تصريح كرد: كساني كه قدر مجاهدت‌هاي اين مردم و ايران را نمي‌دانند كمي دقت كنند و ببينند ايران پرچمدار شعار جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري (WAVE) است و در مقام عمل هم پرچمدار مبارزه با تروريسم بوده است.
دولت يازدهم بحق دولت محيط زيست است
رييس‌جمهور با اشاره به سمينار بين‌المللي محيط زيست، دين و فرهنگ گفت‌: امروز رسالت و وظيفه ما اين است كه شانه‌هاي‌مان را زير بار مسووليت اقليم منطقه‌اي و جهاني خود قرار دهيم. روحاني با تاكيد بر اينكه خوشحاليم كه اين سمينار روزي در تهران برگزار مي‌شود كه در نيويورك سند مهم اقليم در حال امضا و توجه جهانيان به مساله محيط زيست است، افزود: اميدوارم پيام امروز از تهران در كنار پيام نيويورك و پاريس، پيام قدرتمند جهاني را به همه بدهد كه با وحدت، همفكري، تلاش و كوشش پيگير همگان مي‌توانيم به اين هدف مهم دست يابيم. رييس شوراي عالي محيط زيست با تاكيد بر اينكه اگر در اين زمينه فعاليت نكنيم، كره خاكي دچار شرايط سخت خواهد شد و شايد زيست انسان‌ها مشكل يا ناممكن شود؛ افزود: پس براي زندگي، حيات و اداي وظيفه خود در برابر مام انسان‌ها يعني همان كره خاكي بايد به وظيفه خود عمل كنيم. همه اديان الهي اين پيام را براي بشريت دارند كه طبيعت براي شماست اما بايد از اين طبيعت به درستي و با برنامه صحيح استفاده كنيد. شما از زمين هستيد اما وظيفه آباداني آن را برعهده داريد. روحاني با يادآوري اينكه دولت يازدهم از آغاز فعاليت با وجود همه مشكلات سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي كه پيش پاي خود داشت و با وجود ناامني در كشورهاي اطراف كه ذهنش را از لحاظ ثبات امنيت مشغول كرده بود، گفت: مساله مهم محيط زيست را از ياد نبرد. شايد تعجب كنيد نخستين دستور دولت يازدهم در روز اول كاري، احياي درياچه اروميه بود. اين جمله رييس‌جمهور مورد تشويق حاضران قرار گرفت كه وي ادامه داد: اين دولت كار خود را از محيط زيست آغاز كرد و لبخندش آن زمان بود كه زاينده‌رود را احيا شده ديد و درياچه هامون پرتلاطم شد. روحاني اضافه كرد: اين دولت زماني خوشحال بود كه نخستين گام‌هاي موثر را در زمينه آلودگي هوا و ريزگردها برداشت. دولت يازدهم بحق، دولت محيط زيست است گرچه مساله محيط زيست موضوعي كوتاه‌مدت نيست و همه بايد در بلندمدت براي حل اين معضل برنامه‌ريزي و اقدام كنيم. در اين صورت موفق خواهيم شد. وي يادآور شد: امسال هم نخستين برنامه دولت پس از نوروز كه تصويب شد، ‌جمع‌آوري خودروهاي فرسوده بود. اين كار آغاز شده چرا كه يكي از عوامل آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون